مشخصات خودروها

آریو S300

مشخصات فنی آریو S300
خودرو
نام خودرو آریو S300
کشور سازندهچین
سال طراحی1393
مشخصات فنی
موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1590 سی سی
تنفس موتور تنفس طبیعی
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 112 اسب بخار در 6000 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 151 نیوتن متر در 4000 دور در دقیقه
جعبه دنده 4 دنده خودکار
شتاب 0 تا 100-
حداکثر سرعت 172 کیلومتر در ساعت
وزن 1325 کیلوگرم
اندازه (میلیمتر) 4565 طول - 1766 عرض - 1486 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2700 میلیمتر
مصرف سوخت و استانداردها
مصرف سوخت داخل شهر-
مصرف سوخت خارج از شهر-
مصرف سوخت ترکیبی 6.7 لیتر در هر صد کیلومتر
حجم باک-
استاندارد آلایندگی یورو 4
میزان تولید CO2-
استاندارد امنیت-
تجهیزات و امکانات
ترمز و پایداری ABS - EBD
کیسه هوا مجموعا 6 کیسه هوا
سیستم صوتی صفحه نمایش
دیگر تجهیزات موتور میتسوبیشی - گیربکس 4 سرعته خودکار - استاندارد آلایندگی یورو 4 - سانروف - سنسور پارک در عقب - کنترل سیستم صوتی از روی فرمان - تنظیم برقی آینه های جانبی - سیستم تهویه مطبوع خودکار

تصاویر آریو s300

آریو

آریو

بررسی آریو S300

آریو اس ۳۰۰، یک سدان ساخت کمپانی چینی زوتی است که توسط سایپا در ایران به مونتاژ می‌رسد. سایپا اس ۳۰۰ با نام زوتی زد ۳۰۰ هم شناخته می‌شود. آریو اس ۳۰۰، یک کپی ساده از Toyota Allion تویوتا آلیون است که تا چند سال قبل، صرفا برای بازار ژاپن عرضه می‌شد. به همی دلیل باید گفت که اس ۳۰۰ ظاهر قابل قبولی دارد.

آریو اس ۳۰۰ از پلتفرم مشترکی با آلیون استفاده می‌کند و حتی در بدنه و شاسی هم با خودرو ژاپنی مشترک است. آریو چند سالی است که توسط سایپا مونتاژ می‌شود و در حال حاضر با دو موتور ۱٫۵ و ۱٫۶ لیتری با جعبه دنده‌های دستی و اتوماتیک عرضه می‌شود. تفاوت این دو موتور در قدرت آنهاست به شکلی که نسخه ۱٫۵ لیتری ۱۰۳ اسب بخار و نسخه ۱٫۶ لیتری ۱۱۲ اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

سایپا آریو در داخل کابین هم وضعیت مطلوبی دارد و به دلیل الگوبرداری از تویوتا آلیون، در این بخش هم عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهد. به این ترتیب آریو رقبایی چون دنا پلاس، تندر پلاس و برلیانس H330 را در مقابل خود دارد. هرچند آریو سایپا در مدت زمان حضور در ایران، نتوانسته موفقیت چندانی کسب کند و به یک خودرو محبوب تبدیل نشده است.

نکات مثبت آریو S300

طراحی مناسب – کابین و صندوق عقب جادار.

نکات منفی آریو S300

کیفیت پایین ساخت – قدرت نه چندان زیاد موتور – سواری خشک – ناشناخته بودن در بازار ایران – گیربکس قدیمی – ترمزهای نامطمئن – بازار دست دوم ضعیف – ضعف خودرو در سر بالایی.

امنیت آریو S300

موسسه تست تصادف و استاندارد چین یا همان C-NCAP، زوتی زد ۳۰۰ را مورد بررسی قرار داده و ۵ ستاره ایمنی را به آن عطا کرده است. هرچند این اتفاق عجیبی نیست چراکه این موسسه بسیاری از خودروهای چینی را با ۵ ستاره ایمنی از محل تست بدرقه می‌کند (!)

نقد کارشناسی آریو S300

آریو اس ۳۰۰ محصولی از کمپانی چینی زوتی است که با نام زوتی زد ۳۰۰ هم شناخته می‌شود. آریو چند سالی است که توسط گروه خودروسازی سایپا به تولید می‌رسد. زوتی زد ۳۰۰ بر اساس محصولی از تویوتا به نام آلیون، طراحی و تولید شده است. آلیون به صورت انحصاری در بازار کشور ژاپن به فروش می‌رسد.

آریو اس ۳۰۰ از پلتفرم، شاسی و بدنه مشترکی با تویوتا آلیون بهره می‌برد به همین دلیل طراحی خارجی و داخلی قابل قبولی دارد. در بدنه آریو، تناسب خوبی میان اجزا برقرار است و در مقایسه با سایر خودروهای چینی، طراحی معقول‌تری دارد. هرچند اس ۳۰۰ با رینگ‌های ۱۵ اینچی عرضه می‌شود که برای خودرویی با این ابعاد کوچک به نظر می‌رسد اما در برخی نسخه‌ها بنا بر درخواست مشتری از رینگ‌های ۱۶ اینچی استفاده شده که موجب بهبود چهره خودرو می‌شود.

مطابق انتظار، طراحی کابین آریو اس ۳۰۰ سایپا هم خوب است ولی استفاده از پلاستیک سخت، کمی کیفیت کابین را کاهش داده. طراحی کابین در نسخه‌های دستی و اتوماتیک تفاوت‌هایی دارد از جمله اینکه در مدل اتوماتیک یک نمایشگر به همراه چندین کلید در مرکز داشبورد دیده می‌شوند و به طبع نسخه اتوماتیک، جذابیت بالاتری دارد. از جمله آپشن‌های در نظر گرفته شده برای آریو اس ۳۰۰ می‌توانیم به دو ایربگ، نمایشگر به همراه قابلیت اتصال USB، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک و چراغ‌های عقب LED اشاره کنیم.

کیفیت سواری آریو اس ۳۰۰ چندان بالا نیست و نمی‌توان از موتور کم توان آن، چه در نسخه ۱٫۵ لیتری و چه در نسخه ۱٫۶ لیتری انتظار یک عملکرد فوق‌العاده را داشت. آریو اس ۳۰۰ در مدل ۱٫۵ لیتری قدرتی برابر با ۱۰۳ اسب بخار و در مدل ۱٫۶ لیتری توانی معادل ۱۱۲ اسب بخار تولید می‌کند که این قدرت در نسخه دستی به وسیله جعبه دنده ۵ سرعته دستی و یا ۴ سرعته اتوماتیک به چرخ‌های جلو انتقال می‌یابد.

آریو اس ۳۰۰ محصول عجیب سایپا که با نام مختلفی به بازار آمد در حال حاضر رقبایی چون دنا پلاس، تندر پلاس، برلیانس H330 و حتی مدل دست دوم جک J5 را در مقابل خود می‌بیند. با افزایش قیمت رقبای S300 سایپا بازار خرید وفروش سایپا آریو اس ۳۰۰ نسبت به قبل وضعیت بهتری پیدا کرد، ولی باز هم نمیتواند در این بازه قیمتی گزینه ای جذاب باشد.

کاریرا را در اینستاگرام دنبال کنید
carera.ir @
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا