تست، مقایسه و بررسی خودرو

شاهکار ۲ میلیون دلاری ؛ پورشه ۹۱۱DLS

پورشه 911DLS سینگر

نگاه عمیق به پورشه ۹۱۱DLS سینگر

پورشه ۹۱۱DLS محصول مشترک سینگر و ویلیامز است که به‌صورت کاملاً سفارشی فقط در ۷۵ دستگاه با پیشرانه ۵۰۰ اسب بخار و حدود قیمت ۱.۸ تا ۲ میلیون دلار تولید خواهد شد.

به نقل از زومیت، شرکت آمریکایی سینگر (Singer Vehicle Design) نامی آشنا برای طرفداران تیونینگ و نمونه‌های بازسازی‌شده از پورشه ۹۱۱ است. متخصصان این شرکت مدت‌ها است که مدل‌های مختلف پورشه ۹۱۱ را به‌صورت ویژه بازسازی، ارتقاء و شخصی‌سازی می‌کنند. سال گذشته بود که پروژه‌ی مشترک سینگر و تعدای از مهندسان تیم فرمول یک ویلیامز (Williams Advanced Engineering) تأیید شد؛ متخصصان این دو گروه باهمکاری مهندسان سابق پورشه نوربرت سینگر و هانس مزگر به‌دنبال بازسازی، تیونینگ و ارائه‌ی یکی از بهترین‌ پورشه‌های ۹۱۱ تاریخ بودند.

پورشه 911DLS سینگر

بالاخره پس از گذشت چند سال، پروژه‌ی این دو تیم بااستعداد به‌پایان رسید. محصول جدید سینگر و ویلیامز، ابتدا در قالب پورشه ۹۱۱ کد ۹۶۴ زندگی خود را آغاز کرده اما با تلاش متخصصان سینگر و ویلیامز، از بدنه تا قوای فنی یک خودروی تازه‌نفس و متفاوت است. این پروژه با نام طرح سبک‌وزن کردن و دینامیک رانندگی (Dynamics and Lightweighting Study) یا به‌اختصار DLS پس از درخواست یکی از مشتریان خوش‌ذوق سینگر آغاز شد. اسکات بلتنر با در اختیار گذاشتن پورشه ۹۱۱ مدل ۱۹۹۰ خود به تیم سینگر، درخواست کاهش وزن، افزایش عملکرد فنی و ساخت یک خودروی اسپرت تمام‌عیار را کرد. متخصصان سینگر برای سربلند بیرون آمدن از این آزمایش، از مهندسان ویلیامز کمک گرفتند. حاصل پروژه‌ی DLS دو مدل ۹۱۱ است. هر دو ۹۱۱DLS در جشنواره‌ی سرعت گودوود ۲۰۱۸ به‌نمایش گذاشته شده‌اند. در ادامه‌ی این مطلب قصد داریم تا مدل با رنگ بدنه‌ی سفید رنگ و کابین زرد رنگ ۹۱۱DLS را بررسی کنیم.

۶ سیلندر با آرایش خطی و تنفس طبیعی

پورشه 911DLS سینگر

پیشرانه‌ی ۹۱۱DLS همان ۶ سیلندر خطی تنفس طبیعی سال ۱۹۶۳ است، اما با تلاش مهندسان ویلیامز و هانس مزگر باتجربه، حجم آن به ۴ لیتر افزایش پیدا کرده است. بدون دخالت سیستم پرخوران، این پیشرانه با تنفس از هوا، ۹۰۰۰ دور بر دقیقه می‌زند تا در نهایت ۵۰۰ اسب بخار و صدایی اعتیادآور تولید شود. هر سیلندر این پیشرانه، میزبان ۴ سوپاپ تیتانیومی است؛ میل سوپاپ بالاسری دوقلو از متریال‌های سبک‌وزنی چون منیزیم ساخته شده و توسط دریچه‌‌گاز سبک با انژکتورهای دوتایی مشابه خودروهای فرمول یک سوخت‌رسانی می‌شود که عملکرد فنی را قابل توجه کرده است. سیستم روغن سفارشی در کنار گیربکس ۶ سرعته دستی برند هیولند (Hewland)، مهندسی قوای فنی ۹۱۱ را منحصربه‌فرد نشان می‌دهد.

کیت بدنه‌ی جدید، آیرودینامیک و سبک‌وزن

پورشه 911DLS سینگر

مهندسان ویلیامز علاوه بر قوای فنی، با کمک نوربرت سینگر آیرودینامیک پورشه‌ی ۱۸ ساله را هم زیر و رو کرده‌اند. تک‌تک بخش‌های بدنه‌ی با تحلیل دینامیک سیالات محسابه‌ای (CFD) تغییر کرده‌اند؛ حاصل این‌کار، تغییر ورودی هوای سپر جلو و اضافه شدن اسپلیتر جلو بوده است. تمام پنل‌های کاملاً جدید و از جنس فیبرکربن هستند تا علاوه بر وزن کمتر، مقاومت بدنه نیز بیشتر شود؛ تغییرات ایجاد شده در بدنه به تیم سینگر اجازه داد تا پیشرانه را به محور عقب نزدیک‌تر کنند. بازطراحی سقف، پنجره‌ی عقب و باله‌ی طرح دم اردک کوچک عقب (یادآور مدل ۲٫۷RS کاررا) به آیرودینامیک و داونفورس محور عقب ۹۱۱ کمک کرده است. ورودی‌های هوای عقب در کنار تغییرات سپر عقب در خنک‌رسانی پیشرانه‌ی ۴ لیتری مؤثر بوده است.

سیستم تعلیق و انتقال قدرت سفارشی

پورشه 911DLS سینگر

زیر این بدنه‌ی زیبا، سیستم تعلیق کاملاً سفارشی ویلیامز قرار دارد. در جلو تعلیق چند اتصالی دوجناغی و در عقب بازوهای پشت‌سری (Trailing Arm) آلومینیومی با قابلیت تنظیم توسط دکمه‌های تعبیه شده، جاخوش کرده‌اند. ترمزهای سرامیک کربن CCM-R برند برمبو و کالیپرهای سبک‌‌وزن، پشت رینگ‌های منیزیمی با پیچ مرکزی سفارشی تیتانیوم/آلومینیوم BBS و داخل تایرهای پایلوت اسپرت کاپ ۲ میشلن با اندازه‌ی ۲۴۵ در جلو و ۲۹۵ در عقب قرار داده شده‌اند. شاید ظاهر این مدل، همچنان کلاسیک باشد اما سیستم‌های مدرنی شامل ترمز ضدقفل ABS، کنترل کشش و پایداری الکترونیکی (ESC) بهینه‌شده توسط متخصصان بوش (Bosch) و حالت‌های رانندگی مختلف در آن وجود دارند.

کابین و فضای داخلی بی‌نظیر

پورشه 911DLS سینگر

صندلی‌های اسپرت و فیبرکربن ریکارو کاملاً به‌صورت سفارشی فقط برای این مدل طراحی شده‌اند؛ فرمان برند MOMO نیز از جنس فیبرکربن است. پدال‌ها فیبرکربن و تیتانیومی هستند اما پنل پشت فرمان کاملاً با فیبرکربن ساخته شده است. تمام داشبورد و پنل‌های مختلف داخلی، از فیبرکربن هستند تا حداکثر کاهش وزن ممکن اعمال شود و این مدل زیبا در مجموع ۹۸۹ کیلوگرم وزن داشته باشد. در کنسول مرکزی و مرکز کابین زرد ۹۱۱DLS، دسته‌دنده‌ی زیبا و سفارشی خودنمایی می‌کند که اتصالات تیتانیوم و منیزیمی آن قابل مشاهده است. وجود تزئینات طلا در پنل پشت فرمان نیز جزو ویژگی‌های منحصربه‌فرد محصول مشترک سینگر و ویلیامز است.

در پروژه‌ی پورشه ۹۱۱DLS متخصصان و برندهای مختلف شامل، تیم ویلیامز، بوش، برمیو، هیولند ریکارو، مومو، RLE، EXE-TC و BBS شرکت داشته‌اند. بر اساس اعلام رسمی تیم سازنده، فقط ۷۵ دستگاه پورشه ۹۱۱DLS برای فروش در نظر گرفته شده است. این خودروی فوق‌العاده خاص با قیمت پایه‌ی یک میلیون و ۸۰۰ هزار دلار در کارخانه‌ی مهندسی ویلیامز، واقع در بریتانیا تولید خواهد شد. شاید عنوان «زیباترین و خواستنی‌ترین پورشه ۹۱۱ دنیا» مناسب ۹۱۱DLS باشد.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا