تست، مقایسه و بررسی خودرو

نقد و بررسی هیوندای سوناتا مدل ۲۰۲۰

هیوندای سوناتا 2020 Sonata Hyundai

استایل عالی به همراه تکنولوژی‌های جدید قرار گرفته در سوناتا ۲۰۲۰، سدان سایز متوسط هیوندای را به خودرویی متمایز تبدیل کرده است.

مدل ۲۰۲۰ سوناتا به عنوان هشتمین نسل از سدان‌های سایز متوسط هیوندای شناخته می‌شود. همچنین این خودرو با طراحی جدید خود، به عنوان بزرگترین مدل این شرکت در نظر گرفته می‌شود.

در حالی که کراس اوور‌ها و SUV‌ها مکررا در حال اثبات برتری خود نسبت به سدان‌ها هستند، اما هیوندای هنوز هم معتقد است که تولید خودرو در این سگمنت رویه‌ای صحیح است. ما یک روز تمام را صرف رانندگی با نسل جدید هیوندای سوناتا کردیم، همچنین پس از سفر با این خودرو از سئول تا حومه‌ی کشور کره، آن را در پیست شهر Namyang نیز بررسی کردیم تا شاهد تمامی بروز رسانی‌های صورت گرفته در آن باشیم.

هیوندای سوناتا 2020 Sonata Hyundai

برای اولین بار، در ماه دسامبر زمانی که قصد نقد و بررسی کراس اوور جدید Palisade را داشتیم با مدل آینده‌ی سوناتا مواجه شدیم، در نگاه اول این خودرو ظاهری جذاب و متفاوت با طراحی‌های گذشته ی هیوندای دارد که البته این تغییرات و تحولات اساسی در ظاهر خودرو عمدی است، بنا بر گفته ی SangYup Lee (مدیر بخش طراحی هیوندای و طراح اسبق شرکت‌های جنرال موتورز و بنتلی) : “بر اساس طراحی ظاهری مدل‌های SUV و سلیقه ی خریداران، تصمیم گرفتیم تا ظاهری جدید و در عین حال جذاب را برای این مدل طراحی کنیم، زیرا هنوز هم اعتقاد داریم که سدان‌ها جایگاه مناسبی در بازار دارند و تقاضا برای خرید آنها وجود دارد.”

هیوندای سوناتا 2020 Sonata Hyundai

در طراحی ظاهری، این خودرو شبیه استون مارتین است، خودرو دارای ابعاد بزرگی است و در حدود ۵ سانتی متر در مقیاس طولی بزرگ تر از نسل حاضر سوناتا است. از جمله جلوه‌های ظاهری که در این خودرو بکار رفته است می‌توان از نوار کرومی که از چراغ‌های جلو خودرو در امتداد کاپوت کشیده شده است و جلوه ی خاصی را به آن بخشیده است نام برد.

نوار کرومی که از چراغ‌های جلو خودرو در امتداد کاپوت کشیده شده است و جلوه ی خاصی را به آن بخشیده است

طراحی عقب خودرو نیز اسپورت تر از مدل‌های هم رده ی سوناتا است. هیوندای این زبان جدید طراحی راSensual Sportiness نام گذاری کرده است.

در ادامه آقای Lee از اینکه ممکن است برخی از افراد از طراحی جسورانه و اسپورت هیوندای استقبال نکنند ابراز آگاهی کرد، اما برای اینکه سگمنت سدان‌ها همچنان در عرصه رقابت‌ها باقی بمانند او و تیم هیوندا معتقد اند که باید خریداران جوان را نیز به سمت این خودرو‌ها جذب نمایند و محصولی تولید کنند که افرادی که در شرایط عادی به مدل سوناتا خیره نمی‌شدند به آن توجه نمایند. در طراحی، این خودرو لوکس تر از تمامی برند‌های موجود در این رده ظاهر می‌شود. در داخل کابین خودرو نیز با یک طراحی بروز و منسجم مواجه می‌شوید. مدلی که در اختیار ما قرار داشت به یک صفحه نمایش اطلاعات و سرگرمی ۱۲٫۳ اینچی و نمایشگر پشت فرمان ۱۰٫۲ اینچی مجهز شده بود.

فرمان خودرو مجددا طراحی شده است، همچنین دریچه‌های ورودی هوا باریک در نظر گرفته شده اند. چرم صندلی‌ها نیز از جنس Faux است. کنسول مرکزی خودرو از پلاستیک سخت تشکیل شده است و کیفیت آن به اندازه ی دیگر نقاط خودرو مرغوب نیست. جزییات کوچکی در این خودرو به کار رفته است که آن را لوکس تر از بازه ی قیمتی ۲۴,۰۰۰ تا ۳۵,۰۰۰ دلاری آن نشان می‌دهد. جنس سقف خودرو نیز بسیار نرم است (می‌توانید انگشت خود را در آن فرو کنید!)، همچنین خطوط تودوزی صندلی‌های عقب نیز مانند خودرو‌های لوکس کار شده است.

هیوندای تمام تلاش خود رابرای لوکس تر کردن این خودرو انجام داده است.

در کنسول مرکزی خودرو دکمه‌های متنوعی جایگزین دنده شده اند که موجب اضافه شدن فضای باری به منظور قرار دادن اشیاء جانبی، شارژر وایرلس و پورت‌های یو اس بی شده است. دمای هوای کابین خودرو توسط دکمه‌هایی که شبیه به موارد قرار گرفته در مدل‌های آئودی طراحی شده اند کنترل می‌شود. در محور عقب خودرو نیز امکانات متنوعی مانند : استراحتگاه دست، فضای کافی برای پا و سر سرنشینان بزرگسال، محل نگهداری لیوان و دستیگره‌های در کرومی که با دیگر اجزای به کار رفته در داخل کابین هماهنگی دارد در نظر گرفته شده است.

نسخه‌ای از سوناتا ۲۰۲۰ که در اختیار ما قرار داشت متناسب با بازار کره طراحی شده بود. این مدل به همراه یک موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک عرضه می‌شود و توانایی تولید ۱۵۸ اسب بخار نیرو و ۱۹۷ نیوتن متر گشتاور را دارد. البته عملکرد موتور خودرو کمی ضعیف است و در تولید نیرو وقفه و لگ وجود دارد.

موتور ۲ لیتری ۴ سیلندر و گیربکس ۶ سرعته اتوماتیک با توانایی تولید ۱۵۸ اسب بخار نیرو و ۱۹۷ نیوتن متر گشتاور! هرآنچه از سوناتا انتظار داریم.

خوشبختانه نسخه‌ی عرضه شده در آمریکا به موتوری قوی تر مجهز شده است، این خودرو دارای موتور تنفس طبیعی خطی ۲٫۵ لیتری ۴ سیلندر است که ۱۹۱ اسب بخار نیرو و ۲۴۵ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند. همچنین یک موتور ۱٫۶ لیتری توربوشارژ ۴ سیلندر با ۱۸۰ اسب بخار و ۲۶۴ نیوتون متر گشتاور نیز در نظر گرفته شده است. بنابر گفته ی Albert Biermann مدیر بخش تحقیقات و توسعه ی هیوندای یک موتور توربوشارژ ۲٫۵ لیتری قدرتمند نیز در دست تولید است که به زودی برای این مدل عرضه خواهد شود.

در حالی که نسخه ی عرضه شده برای بازار کره کاملا برای آمریکا نامناسب است، ما چند دور با مدل ۱٫۶ لیتری توربو در پیست هیوندای زدیم. سیستم گاز و ترمز خودرو عملکرد مناسبی داشت، همچنین متوجه شدیم که تایر‌های بکار رفته در خودرو نیز مدل تابستانی هستند، البته طبق اعلام هیوندا نسخه ی عرضه شده در آمریکا به تایر‌های مخصوص تمام فصول مجهز شده است.

هیوندای سوناتا 2020 Sonata Hyundai

کمک فنر‌های سیستم تعلیق نیز در مدل آمریکایی متفاوت است، به طور کلی نسخه‌های ارائه شده برای کره دارای کمک فنر‌های نرم تری نسبت به آمریکای شمالی هستند. البته اگر کمک فنر مدل‌های آمریکایی نیز نرم تر از آنچه در حال حاضر عرضه می‌شود بودند بهتر بود، فرمان دهی خودرو نیز مناسب است و عملکردی دقیق دارد.

در سوناتا نسخه مخصوص بازار آمریکا تفاوت های زیادی نسبت به نسخه استاندارد وجود دارد.

بر خلاف تلاش صورت گرفته توسط هیوندای برای از بین بردن صدای ورودی به کابین و لرزش‌های خودرو، هنوز هم در سرعت بالا صدای باد و جاده در داخل کابین شنیده می‌شود. البته باید عملکرد سوناتا ۲۰۲۰ را در جاده‌های آمریکا بررسی کرد اما ما حدس می‌زنیم که این مشکل در سوناتا‌های عرضه شده در ایالات متحده نیز یافت شود.

هیوندای با دوربین‌های نقطه کور جدید خود چراغ‌های راهنمای خودرو را متحول کرده است. متناسب با روشن شدن چراغ راهنمای سمت چپ یا راست خودرو، نمایشگر‌های سرعت سنج (در چپ) و دور موتور (در راست) تبدیل به دوربین نقطه ی کور آن جهت می‌شوند تا راننده دید بهتری به اطراف خود داشته باشد. هنگامی‌که دور زدن به اتمام می‌رسد نمایشگر‌ها به حالت قبلی خود باز می‌گردند. نکته ی قابل توجه این است که معمولا اینگونه امکانات در سگمنت‌های گران قیمت تر دیده می‌شوند.

امکانات ایمنی جانبی قرار گرفته بر روی هیوندای سخاوتمندانه است، این قابلیت‌ها شامل : آخرین نسخه کروز کنترل تطبیق پذیر هیوندای، ترمز اضطراری خودکار و یک سیستم دستیار هوشمند که خطوط مسیر را تشخیص می‌دهد و مقدار زیادی از فشار رانندگی بزرگراه را می‌کاهد، می‌شود. مانند سیستم‌های مشابه شرکت ولوو، سیستم قرار گرفته بر روی Hyundai نیز می‌تواند وظیفه رانندگی و هدایت خودرو را برای مدت کوتاهی انجام دهد. حتی اگر ما (یا سازنده خودرو) انجام این رفتار را توصیه نکنیم، می‌توانید قبل از اینکه سیستم کامپیوتری خودرو از شما درخواست کند تا کنترل خودرو را مجددا به دست بگیرید، دست خود را در حدود ۱۶ ثانیه و ۲۵ ثانیه از روی فرمان بر دارید. این قابلیت باعث می‌شود رانندگان سطح قابل توجهی از آزادی را برای اقدامات دیگر داشته باشند (به طور معمول اینگونه سیستم‌ها فرمان دهی خودرو را تحت نظر دارند تا بتوانند از هشیار بودن راننده اطمینان حاصل کنند). احساس کردیم که اگر ترافیک مسیر سنگین نبود این سیستم می‌توانست مدت زمان بیشتری کنترل خودرو را مدیریت کند.

هیوندای سوناتا ۲۰۲۰ امسال در بازار عرضه خواهد شد، با طراحی ظاهری جسورانه و طراحی داخلی مدرن و منسجم، به همراه موتور‌های متنوع و متناسب با تمامی‌ سلیقه‌ها، تکنولوژی‌های جدید و مجموعه ی گسترده ای از امکانات مختلف که بصورت استاندارد بر روی آن قرار گرفته است.

مشخصات هیوندای سوناتا 2020
شرحمقدار
موتور2 لیتری 4 سیلندر
توان خروجی158 اسب بخار / 197 نیوتن متر گشتاور
جعبه دنده6 سرعته‌ی اتوماتیک
نوع انتقال قدرتدیفرانسیل جلو
صفر تا صداعلام‌ نشده
نهایت سرعتاعلام نشده
مصرف سوختاعلام نشده
تعداد سرنشینان5 نفر
فضای صندوق عقباعلام نشده
قیمت پایه24.000 دلار

منبع: motor1

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا