BMW سری 7
تست، مقایسه و بررسی خودرو

نقد و بررسی BMW سری ۷ مدل ۲۰۲۰

تجربه‌ی رانندگی با BMW سری ۷ مدل ارتقا یافته‌ی ۷۵۰i

یک فرضیه وجود دارد – البته بیشتر یک امید واهی است – در هر صورت این فرضیه بر این اساس است که اگر در دههی ۲۰ زندگی انسان، شخص با خودش رو راست باشد هدف خود را در زندگی مییابد. این اتفاق دیر یا زود میافتد، در هر صورت میتوان گفت که یافتن سریع تر این هدف بهتر از این است که در دهه ی ۴۰ زندگی خود دچار بحران شوید.

در دهه‌ی ۲۰ عمر سری ۷، BMW کاملا میدانست که قرار است چه کاری انجام دهد. این مدل قدرتمند و زیبا، با اعتماد به نفس به کار خود ادامه می‌داد و گزینه‌ی نهایی ثروتمندان محسوب می‌شد. حتی جیمز باند هم در یکی از فیلم‌های خود از صندلی عقب با این مدل رانندگی کرده بود!

در حال حاضر BMW در میانه ی ۴۰ سالگی خود به سر می‌برد و سری ۷ آن اعتماد به نفس خود را از دست داده است، همچنین هدف خود را نیز گم کرده است. این مدل بزرگ‌تر از همیشه طراحی شده است، وزن خودرو با وجود اینکه بدنه‌ی آن مانند گذشته از فیبر کربن تشکیل شده است افزایش یافته است. قطعا سرعت خودرو نسبت به مدل های قدیمی تر BMW بیشتر است اما مانند مدل پیشین خود نیز نیست. از طرفی دیگر کلاس S مرسدس بنز دقیقا در مسیر خود قرار دارد و اهدافی مشخص برای خود تعیین کرده است. در حالی که کلاس S محصول پرچم دار مرسدس محسوب می‌شود، سری ۳ نیز محصول تعیین کننده‌ی BMW است.

در دهه ی ۴۰ عمر سری ۷ BMW، این مدل خود را در بحرانی مشاهده می‌کند که تا بحال سابقه نداشته است. با وجود اینکه این خودرو طراحی‌ای قدرتمند دارد و از سری ۳ الهام گرفته است اما همچنان اسپورت به حساب نمی‌آید. همچنین BMW نیز کاملا مشخص کرده است که تجربه‌ی سواری اسپرت بر عهده ی مدل کوپه‌ی جدید سری ۸ است که به زودی در خط تولید قرار می‌گیرد، دقیقا مانند مدل کوپه‌ی پیشین سری ۶٫ این مدل آن سدان لاکچری گذشته نیز نیست، کیفیت سواری خودرو سفت و سخت است و طراحی داخلی آن نیز شبیه به سری ۳ است. همچنین در مقایسه با تغییرات صورت گرفته در آئودی A8، این خودرو به آخرین تکنولوژی‌های روز دنیا نیز مجهز نشده است! سری ۷ جدید تلاش کرده است تا با رقبای خود (مرسدس و آئودی) رقابت نماید و یا حداقل محصولی با کیفیتی مابین این دو مدل ارائه دهد اما در آخر به نظر می‌رسد که مقصود و هدف خود را گم کرده است.

سری ۷ را می‌توان به عنوان خودروای لوکس تصور کرد که رقبای جوان‌تر آن سعی در شکست و کنار زدن آن دارند. از جمله رقیبان سری ۷ می توان از مدل های A8 آئودی و LS لکسوس نام برد. حتی فروش مدل LS لکسوس در سال گذشته به علت ارتقا‌های صورت گرفته در آن دو برابر شده است و سری ۷ را از نظر فروش پشت سر گذاشته است. همچنین از دیگر رقبای سری ۷ که راه لکسوس را در پیش گرفته اند می‌توان به Genesis G90 و Jaguar XJ اشاره نمود.

گذشته از تمامی این مسائل، هنوز پرسشی اساسی وجود دارد، آیا تمامی خریداران به هندلینگ اسپورت خودرو اهمیت می‌دهند؟ ظاهرا شرکت مرسدس اینطور فکر نمی‌کند، بر اساس گزارشات خریداران در سال گذشته دو برابر تعدادی که BMW سری ۷ را به فروش رساند، خواهان کلاس S بودند. البته قطعا نمی‌توان سطح کیفیت سواری کلاس S را پایین در نظر گرفت، همچنین با وجود اینکه سری ۷ در پیچ‌ها سریع‌تر و بهتر عمل می‌کند بر خلاف احساس شادی و هیجان، بیشتر حس موفقیت و دستیابی را به راننده انتقال می‌دهد. شما با خودرو ای ۲ تنی از پیچ جاده بدون زحمت عبور کرده‌اید، این یک دستیابی و نتیجه ی مهم است اما موجب این نمی‌شود که تمایل به تکرار آن داشته باشید. قطعا می‌توانید مجددا این عمل را تکرار کنید، اما به چه دلیل؟ تجربه‌ی رانندگی با این خودرو راضی کننده است و بر خلاف مدل M که سرعتی و تیز تر عمل می‌کند، خودروای آرام است. اگر شما از آن دسته افرادید که به رانندگی در سرعت بالا و یا واکنش‌های تند و تیز علاقه مندند، شاید سری ۸ BMW انتخاب مناسب‌تری باشد.

اشتباه نکنید، کیفیت رانندگی سری ۷ ضعیف یا نامناسب نیست. این خودرو قابلیت‌های بسیاری دارد، فقط آنچنان که باید نیست. تقریبا تمامی رانندگان فرمانی با پاسخگویی سریع را می‌پسندند، فرمانی که هیچ گاه لازم نیست بیش از ۹۰ درجه آن را بچرخانید مگر در مواقع پارک خودرو. در خودرو‌ای با این ابعاد حضور کمی چرخش بدنه طبیعی است. سیستم تعلیق بادی نیز عملکردی سفت و اسپورت دارد اما با این وجود پستی و بلندی‌های جاده را به خوبی دفع می‌کند. عملکرد مدل ۷۵۰Li به لطف ارتقا صورت گرفته بر روی آن قدرتمند است. با وجود مجهز بودن این خودرو به موتور توربو دوقلو ۴٫۴ لیتری ۸ سیلندری، صدای خروجی موتور آنطور که باید اسپورت نیست از طرفی دیگر موتور این خودرو مانند دیگر مدل‌های لوکس کم سر و صدا نیز نیست. صدای موتور آزار دهنده نیست، آنچنان هم گوش نواز نیست، به طور خلاصه می‌توان گفت که موتور تنها وظیفه خود را به درستی انجام می‌دهد!

البته انتخاب با شما است، اگر به دنبال خودروای کم سر و صدا هستید، مدل پلاگین هیبریدی ۷۴۵Le یکی از بی‌صداترین تجربه‌های رانندگی را برای شما به ارمغان می‌آورد. هنگامی که لازم باشد موتور توربو شارژ دوقلو خطی ۶ سیلندری آن بدون صدا فعال می‌شود و انرژی مورد نیاز خودرو را تامین می‌نماید. اگر قصد دارید که با BMW خودی نشان دهید، می‌توانید مدل ۷۶۰Li را انتخاب کنید که همراه با موتور توربو دوقلو ۱۲ سیلندر عرضه می‌شود. البته بیشتر افراد به سراغ مدل معمولی غیر الکتریکی ۶ سیلندری توربو دوقلو ۷۴۰Li می‌روند، که برای تست نیز در دسترس ما نبود.

همچنین، انتقادات ما را به منزله ی اینکه طراحی داخلی سری ۷ مناسب نیست نپندارید. با قرار گرفتن پکیج سرنشینان در ردیف عقبی این خودرو، تمامی سرنشینان علاوه بر فضای مناسب و چرم با کیفیت صندلی‌ها، می‌توانند از جایگاه استراحت دست نیز استفاده نمایند. از جمله امکانات پر و زرق و برق و سرگرم کننده‌ی این خودرو می‌توان از صفحه نمایش تمام دیجیتال پشت فرمان، کنترل برخی امکانات خودرو با حرکت دست، تبلت‌های کنترلی صندلی های عقب و یک دستیار هوشمند سیری مانند (اگر از آن دسته از افرادی هستید که درباره خودرو خود زیاد صحبت می کنید، پیشنهاد می‌کنیم که نام دستیار هوشمند خود را از “BMW” تغییر دهید) نام برد که هیچ کدام از آنها نیز ضروری نیستند. آپشن‌هایی نظیر سیستم ارتقا یافته‌ی iDrive و دوربین driver-facing که دستیار فرمان‌دهی خودرو تا زمانی که چشمان راننده به جاده است می‌باشد، از جمله تکنولوژی‌های کاربردی این مدل هستند.

از نظر ساخت خودروای که با تمامی سلیقه‌ها سازگار باشد، سری ۷ BMW جایگاه مناسبی را کسب نمی‌کند، زیرا برای این امر تنها افزایش ۴۰ درصدی سایز جلو پنجره خودرو کافی نیست، به نظر می‌رسد که این برند در تفسیر سلیقه‌ی مشتریان که درخواست طراحی‌ای جسورانه را داشته اند اشتباه کرده است. در هر صورت امیدواریم این بحران تمام شود و BMW در نسل بعدی سری ۷، خود را پیدا کند.

منبع: motortrend

نقد و بررسی BMW سری ۷ مدل ۲۰۲۰
یک دیدگاه

یک دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا