مرسدس بنز AMG CLS 53
تست، مقایسه و بررسی خودرو

تجربه‌ی رانندگی با مرسدس ۲۰۱۹ AMG CLS 53

ظاهری مدرن و در عین حال ساده CLS 53 2019

مرسدس ۲۰۱۹ AMG CLS 53 فاصله‌ی بسیاری با مدل های گذشته خود دارد. در این مدل پیشرانه ی توربوشارژ ۳ لیتری ۶ سیلندر، جایگزین موتور قدرتمند ۸ سیلندر قبلی آن شده است. همچنین نسل جدید این خودرو به تکنولوژی هیبریدی (بنزینی-الکتریکی) EQ Boost مرسدس مجهز شده، بطوری‌که موتور ۶ سیلندر خطی ۴۲۹ اسب بخاری این خودرو را یک موتور الکتریکی ۲۱ اسب بخاری که میان موتور اصلی و سیستم انتقال قدرت قرار‌گرفته، همراهی می کند.

در کنار وظایف استارت خودرو و تولید برق (ژنراتور)، موتور در شتاب خودرو نیز نقشی را ایفا می کند. همچنین هنگامی که نیروی الکتریکی ۲۵۰ نیوتن متری آن به همراه یک سوپر شارژر الکتریکی کار می کند هیچ گونه لگ و وقفه‌ای در عملکرد توربوشارژ موتور مشاهده نمی‌شود.

نتیجه‌ی این تغییرات این است که مدل جدید CLS می تواند صفر تا صد ۴٫۴ ثانیه ای را به ثبت برساند که ۰٫۷ ثانیه کمتر از مدل ۳۶۲ اسب بخاری CLS 450 می‌باشد. در مقایسه باCLS 450 4Matic نیز این مدل ۰٫۴ ثانیه سریع تر عمل می‌کند.

با این وجود، این مدل ۷۹,۹۰۰ دلاری هنوز هم نمی‌تواند با مدل قدیمی تر CLS 63 S که در عرض ۳٫۵ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر می‌رسد رقابت نماید. برای رسیدن به چنین نتیجه‌ای باید حداقل مبلغ ۱۳۶,۵۰۰ دلار را برای خرید جانشین CLS 63 یعنی مرسدس کوپه‌ی ۴ در AMG GT 63 که دارای موتوری ۴ لیتری و ۸ سیلندر است که توانایی تولید ۵۷۷ اسب بخار نیرو را دارد و در عرضه ۳٫۳ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد، هزینه نمایید.

CLS 53 قابل مقایسه با CLS 63 نیست. در عوض می توان گفت که این مدل مرسدس را وارد سگمنت جدیدی کرده است که مدل قبلی CLS 450 را کاملا پشت سر می‌گذارد و کمی پایین‌تر از مدل پیشین و سرکش خود یعنی CLS 63 قرار می‌گیرد. این مدل یک حیوان وحشی رام شده است، همانطور که در هنگام تست و بررسی در پیچ های جاده ی Napa Valley نیز این ویژگی خود را به رخ می‌کشید. اگر مدل CLS 63 را یک خودرو آلمانی با ظاهری عضلانی در نظر بگیریم، CLS 53 سدانی اروپایی و اسپورت است.

در CLS 53، تعامل با راننده جای خود را به واکنش های بی‌صدا و بی‌حس داده است، همچنین فرمان خودرو در پیچ‌های سخت به خوبی عمل نمی‌کند و نشانه‌هایی نیز از ضعیف شدن عملکرد ترمز‌ها پس از پیمودن بیش از ۲۰ کیلومتر مسافت وجود دارد. در این بین، کابین خودرو که به خوبی عایق بندی شده است سفری در سکوت کامل را برای سرنشینان و راننده ی خودرو به ارمغان می آورد، که البته این سکوت در سرعت های مجاز ممکن است موجب قطع ارتباط راننده با خودرو و اختلال در تمرکز او شود.

حتی هنگامی که سیستم اگزوز خودرو در قدرتمند ترین و پر صدا ترین حالت خود تنظیم شود نیز به ندرت صدایی در کابین خودرو شنیده می‌شد.

حتی هنگامی که سیستم اگزوز خودرو در قدرتمند ترین و پر صدا ترین حالت خود تنظیم شود نیز به ندرت صدایی در کابین خودرو شنیده می‌شد.

این سدان ۲ تنی خود را در جاده‌ها و مسیر‌های باز نشان می‌دهد. نوع ساختار بدنه و فرمان به گونه‌ای است که اگر سیستم تعلیق بادی استاندارد خودرو را در حالت Comfort قرار دهید، آن را به همراهی عالی برای بزرگراه‌ها تبدیل می‌نماید. کیفیت سواری در حالت‌های Sport و Sport + نیز به غیر از مسیر های صاف و هموار کاملا نامساعد است.

به لطف گشتاور ۵۲۰ نیوتن متری سیستم انتقال قدرت این خودرو که از دور موتور rpm 1800 تا ۵۸۰۰ rpm در اختیار راننده قرار دارد و گیربکس ۹ سرعته ی اتوماتیک آن که پاسخگویی سریع و قابل توجهی دارد، عبور از ترافیک‌های سنگین به سادگی قرار دادن پا بر روی پدال گاز و در دست داشتن فرمان است. کنترل دستی گیربکس هم با حضور شیفتر‌های فلزی پشت فرمان میسر شده است. همچنین صندلی‌های تقویت شده‌ی جلوی خودرو نیز تجربه‌ی رانندگی راحتی را برای سرنشینان رغم می‌زند.

اگر مدل CLS 63 را یک خودرو آلمانی با ظاهری عضلانی در نظر بگیریم، CLS 53 سدانی اروپایی و اسپورت است.

سیستم تمام چرخ متحرک بصورت استاندارد بر روی این مدل عرضه می‌شود و به گونه‌ای تنظیم شده است که بتواند تا ۵۰ درصد از نیرو را به چرخ‌های جلو ارسال کند و یا اینکه تمامی نیرو را بین چرخ‌های محور عقب تقسیم نماید. با کمک تایر‌های تابستانی برند Pirelli که بر روی رینگ‌های ۲۰ اینچی آپشنال قرار گرفته‌اند، مدل CLS 53 در شرایط گوناگون مسیر، ثابت و قابل پیش بینی حرکت می‌کند. با این حال، اگر به محدودیت‌های جانبی ماشین فشار آورید ممکن است که پایداری آن دچار مشکل شود و دماغه ی آن جهش داشته باشد، همچنین اگر در این حالت پدال گاز را تا آخر بفشارید، هنگام انتقال نیرو به محور جلو توسط سیستم تمام چرخ متحرک به منظور کنترل محور عقبی خودرو، ممکن است تا کمی انتهای آن جهش داشته باشد.

مانند مدل ارزان قیمت‌تر CLS 450، این خودرو نیز دارای نواقصی است که به عنوان نمونه می‌توان به فضای محدود بالای سر در عقب خودرو و فضای کوچک ۳۳۷ لیتری صندوق عقب آن اشاره کرد (حتی فضای صندوق عقب کلاس C که محور طولی آن ۳۱ سانتی متر از مدل CLS 53 کمتر است نیز ۲۰ لیتر بیشتر در نظر گرفته شده‌است)، همچنین سیستم اطلاعات و سرگرمی بکار رفته در این مدل نیز برخلاف نسخه ی جدید MBUX، مدل قدیمی و تاریخ گذشته ی مرسدس است که البته تمامی اینها نواقصی کوچک در یک خودرو عالی به شمار می‌آیند.

مدل ۲۰۱۹ مرسدس AMG CLS 53 پیشرانه ی قدرتمند ۸ سیلندر خود را با برتری در زمینه ی تکنولوژی مبادله کرده است. اگرچه که پیشامد این اتفاق خودرو ای کم شتاب‌تر است اما در عین حال راحتی و آسایش آن افزایش یافته است. قطعا مشتاقان این برند برای این مدل احترامی قائل نخواهند بود ( نه تا زمانی که مدلی مانند مرسدس GT کوپه ۴ در وجود داشته باشد!)، اما افرادی که به سبک و شیوه‌ی طراحی خودرو اهمیت می دهند از نسل سوم کلاس CLS استقبال خواهند کرد.

مشخصات مرسدس بنز AMG CLS 53 مدل ۲۰۱۹
شرحمقدار
موتورتوربوشارژ و سوپرشارژ ۳ لیتری ۶ سیلندر
توان خروجی۴۲۹ اسب بخار، ۵۲۰ نیوتن متر
سیستم انتقال قدرت۹ سرعته اتوماتیک
نوع دیفرانسیلتمام چرخ متحرک
صفر تا صد۴٫۴ ثانیه
نهایت سرعت۲۰۹ کیلومتر بر ساعت (بصورت الکترونیکی محدود شده است)
وزن۲۰۱۷ کیلوگرم
تعداد سرنشینان5 نفر
فضای صندوق عقب۳۳۷ لیتر
قیمت پایه۷۹,۹۰۰ دلار

منبع: motor1

تجربه‌ی رانندگی با مرسدس ۲۰۱۹ AMG CLS 53
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا