تست، مقایسه و بررسی خودرو

مقایسه مزدا ۳ ، تویوتا کرولا و هوندا سیویک به همراه رتبه‌بندی و توضیحات کامل + عکس

مزدا 3 مدل 2019، تویوتا کرولا 2020 و هوندا سیویک 2019

امروزه سدان‌های کامپکت دقیقا همان سطحی از تکنولوژی، فضای داخلی، استایل و ارزش خرید را ارائه می‌دهند که ما به آن نیاز داریم. سطحی از امکانات و تجهیزات که زمانی تنها در خودروهای گران قیمت وجود داشت، امروزه در میان انبوهی از این خودروهای سدان یافت می‌شود.

در حال حاضر سدان‌ها ایمن‌تر و هوشمندتر بوده و یک تجربه رانندگی عالی را پشت فرمان آنها کسب خواهیم نمود. در این جا ما ۳ سدان کامپکت ژاپنی را گرد هم آورده‌ایم تا ببینیم کدام یک مناسب شما خواهد بود. مزدا ۳ مدل ۲۰۱۹، تویوتا کرولا ۲۰۲۰ و هوندا سیویک ۲۰۱۹٫ لطفا در ادامه با کاریرا همراه باشید.

زمانی که دهمین نسل هوندا سیویک در سال ۲۰۱۵ از راه رسید، شرکت هوندا تغییرات بسیاری بر روی آن انجام داده بود؛ ظاهر متمایز، تکنولوژی مناسب، فضای داخلی برجسته و رانندگی خیلی خوب از جمله آنهاست. برای سال ۲۰۱۹ هوندا تغییرات اندک ظاهری، به‌روز رسانی چراغ‌ها و اجباری شدن پکیج تجهیزات ایمنی برای کلیه نسخه‌ها را به انجام رسانده است.

پیشرانه نمونه مورد بررسی تحول خاصی را به خود ندیده و با همان چهار سیلندر به حجم ۱٫۵ لیتر و به صورت توربوشارژ، قادر به تولید ۱۷۴اسب بخار و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور است که نیروی حاصل توسط یک گیربکس سی‌وی‌تی به چرخ‎های جلو منتقل می‌شود. با برچسب قیمت ۲۸,۲۲۹ دلار، هوندا سیویک ارزانترین خودروی این جمع است؛ البته در عین حال پر آپشن‌ترین آنها نیز هست.

مزدا ۳ یکی از محبوب‌ترین خودروهایی است که ما در خیلی از مواقع آن را به دوستان و آشنایان پیشنهاد نموده‌ایم. مزدا برای بهتر شدن مدل تری، علاوه بر تعویض سیستم تعلیق مستقل عقب با نمونه فنر پیچشی، از نظر حسی نیز این مدل را ارتقا بخشیده است.

مزدا ۳ مورد تست به یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری تنفس طبیعی چهار سیلندر با توان خروجی ۱۸۶ اسب بخار و ۲۵۲ نیوتن متر که با گیربکس ۶ سرعته جفت شده و نیروی حاصل را به سمت چرخهای جلو روانه می‌دارد، مجهز شده است. مزدا ۳ با بهای ۲۹ هزار و ۴۱۵ دلار گرانترین خودروی این جمع لقب دارد.

تویوتا کرولا یکی از محبوب‌ترین سدان های کامپکت است و طبق ادعای تویوتا بیش از ۵۰ میلیون کرولا تاکنون در سراسر جهان به فروش رسیده است. دوام بالا، قابلیت اطمینان زیاد، فضای داخلی کافی و قیمت مناسب از جمله دلایل این موفقیت به شمار می‌روند.

با این حال اما نسخه فعلی کرولا راه اشتباهی را در پیش گرفته است. سطح تکنولوژی و طراحی آن در مقابل رقبا در سطح پایین‌تری قرار دارد. با این حال کرولا ۲۰۲۰ سعی کرده تا نواقص قبل را برطرف نماید. با به کارگیری پلتفرم جدید تویوتا و نیز بهره‎گیری از تکنولوژی‌های ایمنی جدید، بالاخره می‎توان آن را یک خودروی مدرن همتراز سایر رقبا به شمار آورد.

تویوتا کرولا ۲۰۲۰ XSE به پیشرانه چهار سیلندر ۲٫۰ لیتری با قوای ۱۶۹ اسب بخار و ۲۰۴ نیوتن متر مجهز شده است. یک گیربکس CVT نیز نیروی حاصل را به سوی چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. یک جعبه دنده تک سرعته هم به عنوان دنده استارتر مشغول فعالیت در کرولا ۲۰۲۰ است. سیستم تعلیق کرولا از فنر پیچشی به مستقل A-arm تغییر یافته است. بهای این خودرو معادل ۲۹ هزار و ۱۶۸ دلار است.

فضای داخلی و تکنولوژی

بدون شک فضای داخلی مزدا۳ در این جمع بهترین است؛ طراحی زیبا و خطوط خاص آن را یک پله بالاتر از سایرین قرار داده است. تمام سطوح کابین مزدا۳ نسبتا گرانقیمت و باکیفیت به نظر می‌رسند. ضمنا مزدا۳ تنها گزینه این جمع است که به هداپ دیسپلی مجهز گردیده است. اما با کمی کنکاش عمیق‌تر متوجه می‌شویم که همه چیز در اینجا بر وفق مراد نیست؛ صندلی‌های ردیف دوم تنگ و کم‌جا به نظر می‌رسند؛ فضای پا برای بسیاری از بزرگسالان، محدود و اندک است که در تضاد واضح با دو رقیب دیگر قرار دارد. همچنین کار با سیستم اطلاعات سرگرمی مزدا سخت بوده و بسیاری از موارد کاربردی در زیرمنوهای مختلف مدفون شده‎اند.

با وجود آن که فاصله بین محورهای هوندا حدود یک اینچ کوتاه‎تر از مزدا۳ است اما فضای داخلی آن جادارتر و محفظه بار آن حجیم‎تر است. کابین هوندا سیویک گرچه نسبت به مزدا۳ در سطح پایین‎تری قرار دارد اما هنوز هم جای خوبی برای ماندن است.

کنسول میانی سیویک عظیم و چندکاره بوده و تنها شرکت‎کننده این جمع است که صندلی شاگرد با تنظیمات برقی دارد. و در ردیف عقب از گرمکن صندلی سود می‌برد. کار با سیستم اطلاعات سرگرمی ۷ اینچی آن ساده است اما به طور کلی این سامانه قدیمی به نظر می‌رسد. همچنین واکنش آن نسبت به اعمال دستورات لمسی تقریبا کند است. با این حال اپل کارپلی و اندروید اتو به خوبی با سیستم مذکور یکپارچه‌سازی شده‌اند.

فضای داخلی به‌روز رسانی شده کرولا هم چندان چنگی به دل نمی‌زند؛ پوشش چرمی صندلی‌ها نسبتا ارزان‌قیمت احساس می‌شوند. با این حال خود صندلی‌ها جای کافی برای اکثر افراد فراهم می‌آورند. گرچه تریم‌های نقره‌ای و پیانوبلک به علاوه دوخت آبی رنگ کابین کرولا زیبا به نظر می‌رسند اما در کل نسبت به مزدا۳ و سیویک کیفیت پایین‌تری را به ذهن متبادر می‎کند.

فضای پا و سر برای بزرگسالان در ردیف عقب کرولا به اندازه کافی وجود خواهد داشت. گرچه کار با سیستم اطلاعات سرگرمی ۸ اینچی آن آسان است اما گرافیک چندان مناسبی ندارد. اپل کارپلی هم به صورت استاندارد در تمام مدل‌های کرولا ارائه شده اما در اینجا اثری از اندرویداتو مشاهده نمی‌شود. همچنین محل قرارگیری نمایشگر در بالای داشبورد کرولا طوری است که شما نیاز به برداشتن کامل نگاهتان از جاده نخواهید داشت.

 

تجربه رانندگی

گرچه شما می‌توانید هر یک از این سه خودرو را بر حسب ظاهر یا اصول ارگونومیک و سطح تکنولوژی برگزینید اما کیفیت سواری و هندلینگ نیز به همان اندازه مهم خواهد بود.

قوای محرکه سیویک حس قدرت و رانندگی خوبی در جاده را به شما منتقل می‌کند پیشرانه در مواقع لزوم به اندازه کافی قدرتمند است؛ چه در حین عبور از یک تپه سربالایی و چه در بزرگراه. با آسودگی خیال شما خواهید توانست به دل جاده‎های کوهستانی و ناهموار بزنید بی آن که احساس ناراحتی بکنید. سواری سیویک نسبت به دو خودروی دیگر به دلیل استفاده از تعلیق مستقل عقب کاملا نرم و آرامش‌بخش است. بدنه سیویک در عبور از پیچ‎ها به خوبی قابل کنترل و باثبات است.

با کرولا شما می‌توانید سواری نرم، ساکت و لذت بخشی را تجربه نمایید. پیشرانه ۲٫۰ لیتری کرولا سریع‎تر از آنچه هست به نظر می‌رسد. با این وجود شتاب صفر تا ۹۶ تویوتا کرولا برابر ۸٫۲ ثانیه است و نسبت به دو خودروی دیگر کندتر عمل می‌کند. شتاب صفر تا ۹۶ سیویک معادل ۷ ثانیه و شتاب مزدا۳ برابر ۷٫۳ ثانیه است.

پیشرانه کرولا در سرعت های بالا و حین عبور از سربالایی‌ها عرش زیادی می‌کند و در سرعت‎های پایین کمی متلاطم به نظر می‌رسد؛ اما عملکرد شاسی نسبت به قبل ارتقا یافته است و سیستم تعلیق کارکرد خوبی دارد. منتهی مشکل اصلی در این مدل نویز تایرهاست که بیش از حد وارد کابین می‌شود.

پیشرانه بزرگ ۲٫۵ لیتری مزدا۳ نسبت به قبل تغییر خاصی نکرده است. این پیشرانه در سرعت‌های پایین کمی ناملایم عمل می‌کند و سیستم تعلیق فنر پیچشی باعث شده تا در جاده‌های نه چندان هموار سواری رضایت‌بخشی را از مزدا۳ شاهد نباشیم. حین عبور از پیچ‌ها نیز قسمت عقب خودرو به جناحین منحرف می‌شود.

با توجه به خاطرات خوبی که از مزدا۳ در ذهن داریم حالا احساس فرد عاشقی را داریم که مورد خیانت معشوقش قرار گرفته است. اگرچه رانندگی مزدا۳ هنوز هم لذت‌بخش است اما در قیاس با قبل گام‌های رو به عقب را در پیش گرفته است.

مقایسه هوندا سیویک، تویوتا کرولا و مزدا 3
honda civic 2019toyota corolla 2020mazda 3 2019
نوع نیروی محرکهموتور جلو - چرخ جلو متحرکموتور جلو - چرخ جلو متحرکموتور جلو - چرخ جلو متحرک
نوع موتورتوربوشارژ l-4، تمام آلومینیومتنفس طبیعی l-4، تمام آلومینیومتنفس طبیعی l-4، تمام آلومینیوم
قدرت (اسب بخار)174169186
گشتاور (نیوتن متر)163151186
جعبه دندهضریب متغیر پیوستهضریب متغیر پیوسته + 1سرعته6 سرعته اتوماتیک
وزن (کیلو گرم)134414121410
ابعاد به اینچ (طول، عرض، ارتفاع)182.7 - 70.9 - 55.7182.3 - 70.1 - 56.5183.55 - 70.7 - 56.9
حجم صندوق‌عقب (فوت مکعب)14.713.113.2
زمان 0 تا 100 (ثانیه)78.27.3
قیمت (دلار)28,22026,38027,420

رتبه اول: هوندا سیویک

هوندا سیویک بهترین سدان کامپکت در این جمع است. این خودرو به خوبی تمامی ملاک‌های مد نظر ما را پوشش می‌دهد.

رتبه دوم: تویوتا کرولا XSE 2019

تویوتا با بهبود بخشیدن به هندلینگ، تکنولوژی و مصرف سوخت کرولا، جایگاه این مدل را ارتقا بخشیده است

رتبه سوم: مزدا۳ پریمیوم ۲۰۱۹

به دلیل گیربکس نسبتا مرتعش، تعلیق نامناسب عقب و گنجایش فضای داخلی نه چندان کافی، مزدا۳ کیفیت گذشته را ندارد.

منبع: motortrend

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا