تست، مقایسه و بررسی خودرو

نقد و بررسی BMW X5 مدل ۲۰۱۹

نقد و بررسی BMW X5 مدل 2019 carera.ir 2019 BMW X5 M50d 14

BMW قابلیت آف رود را به سری SUV محصولات خود اضافه کرد

به گزارش کاریرا شرکت BMW کراس اوور X5 را در شهر آتلانتا که محل برگزاری المپیک تابستانی سال ۱۹۹۶ بود، معرفی کرد. و آن روز به عنوان سرآغاز تولید محصولات کراس اوور شرکت BMW محسوب می شود. شرکت BMW شهر آتن را که محل تولد بازی های المپیک محسوب میشود برای معرفی نسل بعدی X5 انتخاب کرد، همچنین برای نسل سوم این خودرو شهر ونکوور کانادا را که محل برگزاری بازی های زمستانی ۲۰۱۱ بود برگزید. با کاریرا همراه باشید.

برای معرفی نسل چهارم این خودرو در ۱۰ نوامبر، شرکت BMW برای ارزیابی میزان پیشرفت این خودرو محل معرفی محصول جدید را به شهر آتلانتا تغییر داد مدل X5 به عنوان یک کراس اوور متوسط در میان خانواده ی محصولات BMW که شامل خودروی کوچک X1، X3 کامپکت و X7 که جثه ای بزرگ دارد و همچنین مدل X8 که بزودی عرضه خواهد شد، قرار میگیرد.

BMW X5

شرکت BMW مدل X5 را به منظور تاکید بر برتری قابلیت های جاده ای و شهری این خودرو نسبت به قابلیت آف رود آن، با نام “Sport Activity Vehicle” معرفی کرد. تبدیل شدن مدل X5 به بیشترین کراس اوور موجود درخط تولید BMW (حتی بیشتر از مدل X3) نشان دهنده این است که طرفداران BMW، لقب SAV این خودرو را پذیرفته و از آن استقبال کرده اند. مدل X5 حتی جایگاه سری ۳ را که پرچم دار خط تولید محصولات سدان/کوپه BMW بود تسخیر کرده است.

و این به این معناست که طرفداران BMW ممکن است برند و لقب SAV را با توجه به افزایش صلاحیت آف رود نسل جدید X5 کنار بگذارند. این قابلیت جدید افزوده شده بر X5 را میتوان مربوط به ساختار و معماری جدید CLAR آن نسبت داد.

BMW X5 مدل ۲۰۱۹ سه ویژگی مهم دارد، اولین ویژگی توان اجرایی و بازدهی بالای خودرو است که دارای یک موتور ۳ لیتری توربوشارژ ۶ سیلندری و یا یک موتور ۴٫۴ لیتری توربوشارژ دوقلوی ۸ سیلندری است که همراه با یک گیربکس ۸ سرعته اتوماتیک عرضه می شود. ویژگی دیگر این خودرو قابلیت آف رود آن بهمراه محافظ زیر خودرو است که دارای حالت پیشرفته ی آف رود، و xDrive برای حالت تمام چرخ متحرک است. آخرین ویژگی آن نیز طراحی لوکس این خودرو به همراه چرم و تریم چوب بکار رفته در آن در نظر گرفته می شود.

از نظر طراحی، این نسل از BMW به دلیل طراحی مجدد جلو پنجره و همچنین چراغ جلو های LED تطبیق پذیر و لیزری آپشنال متمایز است. چراغ های عقب نیز بصورت برجسته و ۳ بعدی و همچنین گلگیر های خودرو زاویه دار تر طراحی شده اند.

در آمریکای شمالی یکی از مدل های XDrive50i با موتور ۸ سیلندری دارای قابلیت تولید ۴۵۶ اسب بخار نیرو و ۶۵۰ نیوتن متر گشتاور یا xDrive40i با موتور ۶ سیلندری با توانایی تولید ۳۵۵ اسب بخار نیرو و ۴۴۷ نیوتن متر گشتاور عرضه میشود. خودرو ای که برای تست در اختیار ما بود مدل xDrive40i بود که موتور ۶ سیلندری آن عملکرد عالی ای داشت و در حالت Sport Plus صدای موتور بسیار قدرتمند و مناسب حالت قرار گرفته در آن بود.

یک مدل پلاگین هیبرید پرفورمنس ( خودروای هیبریدی با باتری های قابل شارژ ) همراه با یک موتور ۶ سیلندر نیز بعدا عرضه خواهد شد. همچنین هنوز درباره ی اضافه شدن یک مدل بنزینی با موتور ۳ لیتری به خط تولید تصمیم گیری نشده است.

مدل X5 به معنای واقعی کلمه سریع است و سیستم آپشنال کمکی فرمان دهی خودرو نیز در سرعت های بالا به پایداری خودرو کمک شایانی می نماید. فرمان خودرو عملکرد دقیقی دارد و به کوچکترین واکنش ها پاسخ می دهد. در سرعت های پایین زمانی که چرخ های عقب در جهت مخالف قرار میگیرند خودرو بسیار مانور پذیر است. آن طور که بنظر میرسد BMW مشکلات سیستم Mule-kick مربوط به توقف و حرکت خودرو را نیز برطرف کرده است با این حال این سیستم قابلیت خاموش کردن را دارد.

ترمز ها نیز عملکرد دقیقی دارند و به خوبی نیروی لازم برای توقف کامل خودرو را فراهم میکنند. مدل X5 و سری ۸ BMW اولین مدل هایی هستند که به سیستم یکپارچه ترمز از طریق سیم (کنترل ترمز گیری توسط سیستم الکتریکی) که پایه ای برای سیستم ترمز گیری خودکار و همچنین سیستم های خودران به حساب می آید مجهز شده اند.

سیستم تعلیق جدید همراه با SUV های بزرگ X7 و X8 که در آینده معرفی خواهند شد عرضه می شود. سیستم تعلیق پایه دارای کمک فنر های دینامیکی استاندارد است و همچین حالت M سیستم تعلیق نیز برای فرمان دهی بهتر و پایدار نگه داشتن X5 در پیچ ها و کاهش و جلوگیری از چرخش بدنه ی خودرو طراحی شده است. سیستم تعلیق بادی دو محوره نیز برای تغییر حالت رانندگی از Comfort به Sport در نظر گرفته شده است. ارتفاع خودرو در حالت اسپورت ۰٫۸ اینچ کمتر میشود همچنین ۱٫۶ اینچ افزایش و کاهش را برای قرار دادن بار در صندوق عقب خودرو خواهد داشت. همچنین در این خودرو رینگ های ۲۲ اینچی بصورت آپشنال ارائه می شوند.

نقد و بررسی BMW X5 مدل 2019 carera.ir 2019 BMW X5 M50d 21

اما بزرگترین ارتقای صورت گرفته در X5 مدل ۲۰۱۹، ارائه ی بسته آپشنال آف رود است که حالت هایی را برای جاده های برفی، شنی، صخره ای و .. در نظر میگیرد و دارای قابلیت قفل دیفرانسیل عقب است. با فشردن یک دکمه میتوانید ارتفاع سیستم تعلیق را برای تسط بیشتر به جاده افزایش دهید. زمانی که مرکز کنترل موتور نفوذ آب را تشخیص دهد مخزن های جلو چنجره خودرو بسته می شود و ارتفاع خودرو قفل میشود. اگر سنسور های SUV تشخیص دهند که چرخ ها در حال سر خوردن بر روی صخره است، سیستم تعلیق را برای کاهش وزن در آن ناحیه تطبیق می دهد، همین رویه نیز برای کاهش فشار وارده بر روی لاستیک پنجر شده صورت میگیرد.

آپشن های دیگر آف رود نیز مانند دوربین ها وجود دارد که در زمانی که دید کافی برای راننده وجود ندارد توسط این قابلیت می تواند ادامه مسیر را مشاهده کند. چند دقیقه زمان میبرد تا به تمام قسمت های صفحه نمایش آشنا شوید. اما خواندن با تصاویر موانع روبرو بر روی آن آسان است. فعال کردن سیستم فرمان دهی باعث میشود که بازه ی چرخش چرخ های محور عقب خودرو کاهش یابد و امکان عبور از فضای باریک میان درختان فراهم شود مکانی که ممکن است حتی جیپ ها در عبور از آن مشکل داشته باشند!

سیستم کنترل شیب تپه ها بصورت یکپارچه در مسیر های دشوار آف رود به کمکتان می آید و اگر شیب تپه ها باعث سر خوردن X5 شود این سیستم بصورت مداوم موقعیت خودرو را اصلاح کرده تا در جایگاه و مسیر خود باقی بماند. در نتیجه بهتر است که به مهندسان این خودرو در باره ی این تکنولوژی اعتماد کنید. در یک مورد گزارش شده راننده ای، در این شرایط دچار وحشت شده و سیستم را غیر فعال کرده و ترمز گرفته است و در نتیجه سرعت خودرو افزایش یافته و به ته دره سقوط کرده است.

مدل X5 در حالی که به تکنولوژی های بسیاری مجهز شده است بسیار لوکس است. امکانات رفاهی این خودرو شامل ماساژور صندلی ها به همراه گرمکن و سردکن است همچنین جایگاه قرار گرفتن لیوان نیز از امکان سرد و گرم شدن برخوردار است. فرمان خودرو و قسمت استراحتگاه دست نیز گرم می شوند. امکاناتی همچون سیستم شارژ بی سیم تلفن همراه و بسته شدن آرام در های خودرو نیز وجود دارد. قابلیت سقف پانارومیک با طرح آسمان و چراغ های LED در آمریکای شمالی عرضه نمیشود. با این حال مدل های آمریکای شمالی به سقف پانارومیک استاندارد مجهز هستند.

برای استفاده از صندوق عقب میتوانید تنها با فشردن یک دکمه قسمت بالایی، پایینی و یا هم زمان هر دو قسمت از صندوق عقب را باز کنید. آپشن کلید های کنترل الکتریکی نیز برای خواباندن یک بخش و یا تمامی صندلی های ردیف سوم در این خودرو حضور دارد. محیط صندوق عقب مجهز به سیستم ریل های ضد لغزش است، و همچنین یک صندوق جادار برای ردیف سوم صندلی ها در نظر گرفته شده است. این قابلیت ها در ماه دسامبر برای خودرو ها در دسترس قرار خواهند گرفت.

افرادی زیادی برای تکمیل سیستم ایمنی این خودرو مشارکت داشته اند. سیستم کمکی راننده نیز استاندارد است و همچنین یک سیستم کمکی راننده در ترافیک وجود دارد که اجازه رانندگی با سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت را بدون دخالت راننده فراهم میکند و این در حالی است که یک دوریبن، وضعیت چشم های شما را بررسی میکند و اگر توجهی به جاده نداشته باشید به شما هشدار می دهد. مدل X5 دارای سیستم هشدار ترافیک، تطبیق پذیری با محدوده ی سرعت مسیر، جلوگیری تصادف از عقب و ترمز اضطراری است. سیستم کمکی پارک خوردرو نیز یک قدم رو به جلو برداشته است و نحوه ی پارک شما را به حافظه می سپارد و به همان طریق خودرو را از پارکینگ خارج می سازد.

با این حال سیستم کمکی فرمان دهی ماشین کمی در تنظیم کردن خودرو میان خط کشی های جاده سریع عمل میکند. تنظیمات خودرو را میتوانید با کمی بررسی به حالت اولیه بازگردانید.

مدلX5 نحوه ی آغاز به کار سیستم iDrive 7 را با قسمت های کنترلی موجود بر صفحه ی نمایش، کنترل گر iDrive، دستور های صوتی و حالت های دست قرار داده است. طراحی داخلی هوشمند این خودرو به شما اجازه ی کار با یک دست را با صفحه ی نمایش ۱۲٫۳ اینچی می دهد. حالات دست نیز در کنترل BMW به خوبی عمل میکند. فردی که من را در تست خودرو همراهی میکرد. با تکان دادن دست خود سهوا کانال و صدای رادیو را که از سیستم صوتی Bowers &Wilkins پخش می شد تغییر داد. همچنین صحفه ی نمایش شیشه ای هد آپ (HUD) بزرگ این تاثیر بسیاری در مسیر یابی و جهت دهی دارد.

مدل xDrive40i دارای قیمت پایه ۶۰٫۰۵۵ دلار است. و اضافه شدن بسته ی آپشنال آفرود، ۳٫۹۵۰ دلار به قیمت آن اضافه میکند. قیمت پایه برای مدل xDrive50i نیز از ۷۶٫۷۴۵ دلار شروع میشود.

جدول مشخصات بی ام و 2019 BMW X5 xDrive40i
مشخصاتتوضیحات
قیمت پایه$60,055 تا $76,745
نوع خودروموتور در جلو / AWD / 4 در / SUV
موتور3000 سی سی / 335 اسب بخار / توربوشارژ / DOHC 24-valve I-6
4400 سی سی / 456 اسب بخار / دو توربوشارژ / DOHC 32-valve V-8
گیربکس8 دنده اتوماتیک
وزن2358 - 2200 کیلوگرم
سایز رینگ117.1 اینچ
ابعاد493.522 طول / 200.5 عرض / 175.26 ارتفاع

منبع: motortrend

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا