فناوری

رانندگی به همراه واقعیت افزوده، نمایشگر ۳ بعدی و جدید جگوار

نمایشگر 3 بعدی جگوار

نمایشگر سر بالا یا سیستم هداپ دیسپلی (Head Up Display) در حال تبدیل شدن به یک استاندارد در خودروهای امروزی است. این نمایشگرها اطلاعات اولیه ای از قبیل سرعت حرکت و داده های مربوط به سیستم مسیریاب را روی صفحه ای اختصاصی یا شیشه جلو تابانده و راننده را از برداشتن چشم از مسیر بی نیاز می کنند.

به نقل از دیجیاتو، در حال حاضر سیستم های هداپ دیسپلی موجود، اطلاعات را به صورت دو بعدی نمایش می دهند. اما گروه جگوار لندرور (JLR) در نظر دارد با توسعه یک تکنولوژی جدید، سیستم هداپ دیسپلی را متحول کرده و اطلاعات لازم را به طور سه بعدی در اختیار راننده بگذارد. علاوه بر این، تکنولوژی بریتانیایی ها می تواند برای سرنشینان فیلم نیز پخش کند.

شاید بسیاری بر این باور باشند که استفاده از چنین سیستمی باعث حواس پرتی شده و خطراتی را ایجاد کند. ولی مهندسین JLR نظر دیگری داشته و معتقدند هداپ دیسپلی سه بعدی در واقع ضریب ایمنی را افزایش می دهد.

نمایشگر 3 بعدی جگوار

به گفته جگوار لندرور در شرایط بد جوی که دید راننده کاهش می یابد، سیستم هداپ دیسپلی سه بعدی خطرات پیش رو را بهتر به نمایش گذاشته و از بروز حوادث ناخواسته پیشگیری می کند. همچنین اطلاعات مربوط به سیستم مسیریاب و سایر پیام های ضروری طوری منعکس می شوند که گویی دقیقا روی سطح مسیر پیش روی راننده قرار دارند.

جگوار لندرور ادعا می کند تحقیقاتی که در آلمان انجام شده حکایت از آن دارند نمایشگرهای سه بعدی استریوسکوپی می توانند سبب بهبود زمان عکس العمل رانندگان شوند. همانطور که اشاره کردیم، سیستم ابداعی جگوار لندرور توانایی سرگرم کردن سرنشینان را نیز دارد. این سیستم بدون نیاز به نمایشگرهای اختصاصی یا عینک های سه بعدی، با تکیه بر تکنولوژی دنبال کردن سر و چشم های بینندگان، تصاویر سه بعدی را در اختیار آنها می گذارد.

نمایشگر 3 بعدی جگوار

این فناوری در عصر اتومبیل های خودران بسیار مفید خواهد بود، چرا که تمامی سرنشینان قادر خواهند بود به طور همزمان محتوای دلخواه خود را تماشا کنند. نمایشگر سه بعدی بخشی از برنامه “کابین هوشمند” (Smart Cabin) جگوار لندرور به شمار می رود. در این برنامه بر استفاده از آخرین تکنولوژی ها برای ارتقای ایمنی و راحتی سرنشینان تاکید شده است. با وجود قابلیت های پیشرفته هنوز مشخص نیست سیستم هداپ دیسپلی سه بعدی جگوار لندرور وارد فاز تولید می شود یا خیر.

نمایشگر 3 بعدی جگوار

به غیر از JLR شرکت بوش نیز به دنبال استفاده از نمایشگرهای سه بعدی در داخل کابین است. این شرکت آلمانی چندی پیش اعلام کرد که یک نمایشگر سه بعدی مخصوص برای استفاده در پشت فرمان خودروها توسعه داده است.

شایان ذکر است جگوار لندرور اخیرا پروژه های تحقیقاتی زیادی را در زمینه تکنولوژی های داخل کابین آغاز کرده است. همین چندی پیش بود که این کمپانی از فناوری تشخیص شرایط روحی سرنشینان و فرمان گرم شونده پرده برداری نمود.

نمایشگر 3 بعدی جگوار

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا