صنعت

BMW و بنز قربانی بزرگ جنگ تجاری آمریکا و چین

BMW X4 2019

تنگ شدن عرصه بر BMW

یکی از اخبار داغ این روزها نزاع تجاری بین کشور چین و ایالات متحده آمریکا است. در پی این درگیری اقتصادی، به عنوان یکی از بزرگ ترین صنایعی که زیان می بیند می توان به صنعت خودروسازی اروپا اشاره کرد. خاصتا گروه دایملر (Daimler) که مالک مرسدس بنز است و صد البته BMW که اکنون تحت فشارهای شدیدی است.

مرسدس و بی ام و هر دو زیر فشارهای فزاینده ای بوده و در صدد خارج کردن کارخانجات تولید خودروهای شاسی بلند (SUV) خود از خاک آمریکا هستند. چین در واکنش به سیاست های آمریکا و در راستای حمایت از خودروسازان ملی، اخیرا ۲۵ درصد مالیات بر واردات خودرو از آمریکا وضع نموده است. این تصمیم کشور چین از لحاظ ارزی مبلغی در حدود ۷ بیلیون دلار بوده که بیش از نصف ارزش کل واردات خودروهای آلمانی یعنی ۱۱ بیلیون دلار است. بزرگ ترین کارخانه BMW در شهر اسپارتنبورگ (ایالت کارولینا) آمریکا واقع شده است. جایی که این شرکت خودروهای X6 ، X5 ، X4 ، X3 و محصول جدید یعنی X7 را تولید می نماید. این کارخانه و مجموع این محصولات BMW ارزشمندترین خودروهای صادراتی از خاک آمریکا در میان تمام خودروسازان دیگر هستند. اما با تعرفه های جدید وضع شده، بی ام و با امکان زیان ۹۸۰ میلیون دلاری مواجه است. دایملر (مرسدس بنز) نیز با ضرر ۷۷۵ میلیون دلاری رو به رو می شود.

همه این صحبت ها یک معنی دارد و آن یعنی BMW باید جابه جا شود و از خاک آمریکا به کشور دیگری برود. اما جا به جا کردن خطوط تولیدی عظیم نظیر خطوط تولید خودروهای محبوب X5 و X3 چه هزینه ای دارد؟ میلیون ها یورو و ماه ها و بلکه چندین سال طول می کشد تا چنین جابه جایی صورت پذیرد. طبق اعلام BMW ، این شرکت برنامه ای انفجاری برای خروج ندارد، اما بطور مستمر و آهسته از آمریکا نقل مکان می کند. بی ام و از الان به همه سهام داران هشدار زیان را داده است. سال گذشته این خودروساز آلمانی در مجموع ۱۰۰ هزار و ۲۰۳ دستگاه اتومبیل از کارخانه شهر اسپارتنبورگ (Spartanburg) صادر نموده که ۱۸ درصد کل تولیدات جهانی این شرکت را شکل می دهد.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا