صنعت

تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی

صنعت خودروسازی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با اشاره به اینکه طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور در دستور کار این کمیسیون قرار دارد، گفت: قرار است هفته جاری وزیر صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان کشور در کمیسیون صنایع و معادن مجلس حضور بیابند و در صورتی که به دلیل محدودیت زمانی پایان سال این امکان فراهم نباشد، این جلسه بعد از تعطیلات عید نوروز برگزار خواهد شد.

محمدرضا نجفی، طراح طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی در گفت و گو با خبرنگار پارلمانی اقتصاد آنلاین اظهار داشت: جمع بزرگی از نمایندگان مجلس از این طرح حمایت کرده‌اند و طرح مذکور در فراکسیون امید مجلس به تصویب رسیده و مراحل آن در هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس طی شده که ۱۰ محور برای آن طراحی شده است. وی با بیان اینکه طرح تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی کشور به وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام شده است، گفت: اما پاسخی که از طرف این وزارتخانه ارائه شد، مورد قبول متقاضیان تحقیق و تفحص قرار نگرفت و بنابراین مقرر شد که مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت و خودروسازان کشور در کمیسیون صنایع و معادن حاضر شوند و گفت و گو و تبادل نظر حضوری در رابطه با موضوعات مطروحه شکل بگیرد.

نجفی در ادامه افزود: قرار بود هفته گذشته این جلسه تشکیل شود، اما به دلیل سفر وزیر صنعت، معدن و تجارت به کشور عراق، این جلسه به هفته آینده موکول شد. البته اگر به دلیل برگزاری استیضاح وزرا در آخرین هفته کاری مجلس، امکان برگزاری جلسه مذکور مهیا نشود، این موضوع به سال آینده و پس از تعطیلات نوروز موکول خواهد شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس در مورد برخی از محورهای تحقیق و تفحص از صنعت خودروسازی گفت: آسیب‌ها و آشفتگی‌هایی که در بازار خودروی کشور از طریق توقف ثبت سفارش در طول چند ماه و بدون اعلام قبلی اتفاق افتاد، یکی از موضوعات مورد بررسی در این طرح است. نجفی با اشاره به اینکه نارضایتی مردم از محصولات خریداری شده یکی از محورهای این طرح است، عنوان کرد: عملکرد اقتصادی خودروسازان اصلی کشور از دیگر محورهای این طرح تحقیق و تفحص است. در واقع تحقیق و تفحص کنندگان می‌خواهند این موضوع را بررسی کنند که با این تیراژ تولید و این بازار بسته‌ای که در اختیار خودروسازان داخلی قرار گرفته و با وجود حمایت‌هایی که در طول چند دهه دولت و مجلس و مردم از این صنعت کرده‌اند، آیا عملکرد اقتصادی قابل دفاعی دارند یا خیر و اگر پاسخ به این سوال منفی است، چرا این اتفاق رخ داده است.

وی در ادامه افزود: یک بخش دیگر از طرح تحقیق و تفحص، شائبه‌های فساد و رانت است که در تامین و خرید مایحتاج صنعت خودروسازی و در قراردادها وجود دارد که نیازمند آن است که در یک فضای کارشناسی و معقول و مدیریت شده این موضوعات، مورد بررسی قرار بگیرد. به گفته این عضو کمیسیون صنایع مجلس، دیگر مورد مطرح شده در این طرح، موضوع توقف ناگهانی و بدون اعلام قبلی در ثبت سفارش خودروهای وارداتی است که منجر به یک تورم بسیار بالا و آشفتگی بزرگ در بازار این محصول شده و این آشفتگی و تورم خود را به جاهای دیگر هم تصری داده و می‌دهد. نجفی خاطرنشان کرد: افزایش تعرفه واردات خودرو و به خصوص افزایش تعرفه خودروهای هیبریدی با توجه به اینکه شرایط تولید آنها در داخل وجود ندارد، از دیگر محورهای این طرح است.

وی با بیان اینکه مشکلات و چالش‌های موجود در صنعت خودرو، ضرورت ورود مجلس به عنوان نهاد عالی نظارت به این موضوع را بیش از پیش آشکار کرده است، گفت: در واقع وکلای ملت به نمایندگی از مردم باید اطمینان حاصل کنند که این کارها در یک مسیر درستی قرار دارد و اگر اشکال یا نقیصه یا نقصانی هم وجود دارد، مجلس باید مطمئن شود که این اشکالات در یک زمان معقول و به شکل معقول رفع می‌شود و طرح تحول مناسبی برای صنعت خودروی کشور تهیه و تدوین شود و این صنعت از وضع نابسامان و غیرقابل قبول فعلی، به یک وضعیت مطلوب برسد. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در پایان گفت: بنابراین یکی از دستاوردهای این تحقیق و تفحص اطمینان از وجود یا تدوین و تبیین یک طرح تحول برای صنعت خودرو است به گونه‌ای که منشا نارضایتی‌ها مرتفع شود و صنعت خودرو به سمت یک صنعت کیفی و قابل رقابت با قیمت تمام شده مناسب برود و در قبال مشتریان و شهروندان مسئول و پاسخگو باشد.

منبع : اقتصاد آنلاین

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا