خودروهای الکتریکی و برقی

آنچه باید پیش از خرید خودروی الکتریکی در نظر گرفت

خودرو الکتریکی

ظاهرا خودروسازان باید اطلاع‌رسانی بهتری را در رابطه با ویژگی‌های خودروهای الکتریکی خود انجام دهند

در نظر سنجی اخیر انجمن خودرو آمریکا (AAA)، تنها ۱۶ درصد از افرادی که شرکت کرده اند مدل‌های الکتریکی و کراس اوور را به عنوان خودروی بعدی خود در نظر می‌گیرند. این انجمن معتقد است که عدم اطلاع کافی خریداران از قابلیت‌های خودروهای الکتریکی موجب عدم انتخاب آنها با وجود علاقه ی آمریکایی ها به محیط زیست شده است.

همانطور که آقای Greg Brannon (مدیر بخش ارتباطات مهندسی و صنعت انجمن AAA) اظهار داشت: “در حال حاضر ۲۰۰,۰۰۰ خودروی الکتریکی در سرتاسر جاده‌های کشور حضور دارند و تقریبا تمامی خودروسازان به تولید این محصولات مشغول اند. اما همانند دیگر تکنولوژی‌های جدید، آمریکایی ها اطلاعات کافی را درباره آنها دریافت نکرده اند و همین مسئله موجب بوجود آمدن فاصله‌ای میان علاقه‌مندی آنها و محصول خریداری شده توسط آنها شده است.”

پورشه برقی

تحقیق انجام شده توسط شرکت AAA نشان داده است که آمریکایی‌ها درک درستی از نحوه ی عملکرد خودرو‌های الکتریکی ندارند، از این رو از انتخاب خودروهایی که از باتری‌ها نیرو می‌گیرند منصرف می‌شوند. به طور مثال ۵۹ درصد از افرادی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند درباره‌ی اینکه مسافت طی شده توسط خودروهای الکتریکی در ترافیک‌های شهری بیشتر است یا در بزرگراه‌ها اطلاعی ندارند. بر خلاف عملکرد خودروهای بنزینی، خودرو‌های الکتریکی می‌توانند هنگام کاهش سرعت و ترمزگیری انرژی لازم برای شارژ باتری خود را باز پس گیرند. علاوه بر این‌ها هنگام توقف میزان مصرف انرژی خودرو‌های الکتریکی کم و ناچیز است و در عوض هنگام حرکت در سرعت بالا انرژی بیشتری صرف می‌نمایند.

انگیزه برای خرید خودرو‌های الکتریکی:

نزدیک دو سوم (۷۴ درصد) افرادی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند دلیل خرید خودروهای الکتریکی را محافظت از محیط زیست اعلام داشتند. اگرچه که آلودگی تولید شده توسط اگزوز خودروهای الکتریکی صفر است، اما برخی معتقدند که تولید آلودگی این خودروها در کارخانه های تولید انرژی الکتریکی، مخصوصا آنهایی که با سوخت‌های فسیلی کار می‌کنند صورت می‌گیرد. با این وجود پس از تحقیقات صورت گرفته اعلام شده است که آلودگی تولید شده توسط خودروهای الکتریکی کمتر از خودروهای مرسوم در تمامی مناطق آمریکا می‌باشد.

خودروی برقی electric vehicle

۵۶ درصد از افرادی که دارای خودروهای الکتریکی هستند مدعی شده‌اند که هزینه‌های نگهداری از مدل‌های الکتریکی در مقابل مدل های معمولی قابل مقایسه با آنها در طولانی مدت کمتر است. به طور مثال آژانس محافظت از محیط زیست آمریکا اعلام کرده است که هزینه‌ی رانندگی با هیوندای Ioniq در مسافت ۲۴,۰۰۰ کیلومتر نزدیک به ۵۰۰ دلار در سال برآورد می شود که در طول ۵ سال در حدود ۵,۲۵۰ دلار در مقایسه با هزینه‌ی خودروهای معمولی صرفه جویی خواهدشد.

دو سوم (۶۷ درصد) از افرادی که قصد خرید خرید خودروهای الکتریکی را دارند اعلام کرده اند که حاضراند تا مبلغ بیشتری را برای آنها نسبت به مدل‌های بنزینی هزینه کنند. همچنین با توجه به تسهیلات مالی درنظر گرفته شده برای این خودروها قیمت تمام شده نیز مقرون به صرفه خواهد بود.

خودروی برقی تسلا

بر اساس نظر سنجی صورت گرفته، جوان ترین نسل از خریداران (۲۳ درصد) بیشترین علاقه را نسب به خرید خودروهای الکتریکی نشان می‌دهند، در کنار آنها میان‌سالان هستند که ۱۷ درصد از آنها به خرید این مدل‌ها تمایل دارند و در آخر تنها ۸ درصد از سالمندان به خرید اینگونه خودروها فکر می‌کنند.

موارد نگران کننده

۵۷ درصد از افرادی که در این نظر سنجی شرکت کرده اند نگران این موضوع بودند که در میان مسیر انرژی باتری خودرو ی آنها تمام شود. درحقیقت بر اساس آمارهای ارائه شده توسط وزارت راه و ترابری آمریکا، شهروندان این کشور روزانه بطور میانگین در حدود ۶۰ کیلومتر مسافت را طی می‌کنند، که این میزان توسط تمامی خودروهای الکتریکی می‌تواند پیموده شود. در سال ۲۰۱۹، ۱۱ مدل از خودروهای الکتریکی تولید شده توانایی طی مسافت ۲۴۰ کیلومتر را با یک بار شارژ داشتند که البته ۹ مدل از آنها می توانستند تا بیش از ۳۲۰ کیلومتر را بدون نیاز به شارژ مجدد طی کنند.

بیش از نیمی از شرکت کنندگان در نظر سنجی (۵۸ درصد) در رابطه با یافتن مکان‌های شارژ خودرو ابراز نگرانی کرده‌اند. حقیقت این است که بیشتر خودروهای الکتریکی در خانه شارژ می‌شوند و تعداد ایستگاه‌های شارژ نیز به سرعت در حال افزایش است. بر اساس آمار ارائه شده توسط وزارت انرژی آمریکا در حال حاضر ۲۶۰۰۰ ایستگاه شارژ در سراسر این کشور وجود دارد. همچنین تعدادی ایستگاه شارژ سریع نیز در نقاط مختلف نصب شده است و برنامه هایی برای ایجاد شبکه‌ای از این ایستگاه‌ها با فواصل مشخص برای پوشش سراسری ایالت‌های مختلف این کشور در نظر گرفته شده است.

تقریبا نیمی از شرکت کنندگان (۴۷ درصد) از قیمت گزاف تعمیر و یا تعویض باتری این خودرو‌ها ابراز نگرانی کرده اند. با وجود اینکه این یک مشکل مهم و اساسی است اما خودروسازان تا ۸ سال و یا ۱۰۰,۰۰۰ کیلومتر (هر کدام اول محقق شود) را به عنوان گارانتی برای این خودروها در نظر می‌گیرند. البته هیوندای گارانتی مادام العمر را برای باتری مدل‌های Ioniq و kona در نظر گرفته است.

موارد مورد اهمیت

در میان ملاحظات موجود، در تحقیق قبلی صورت گرفته توسط AAA، ۹۲ درصد از افرادی که به سراغ خرید خودروهای الکتریکی می‌روند، قابلیت اطمینان این خودروها را جزو اولین اولویت‌های خود قرار می‌دهند، که در بیشتر موارد نیز برآورده می‌شود. این به این دلیل است که خودروهای الکتریکی دارای قطعات متحرک کمتری نسبت به مدل‌های بنزینی هستند و تنها به یک سیستم انتقال قدرت تک دنده احتیاج دارند. همچنین در خودروهای الکتریکی قطعاتی که بیشتر دچار مشکل می‌شوند مانند رادیاتور، سیستم اگزوز و مبدل‌های کاتالیستی حضور ندارند.

هیوندای الکتریکی

نتایج تست تصادف خودرو برای ۷۷ درصد از افرادی که در نظر سنجی شرکت کرده اند اهمیت دارد. در حالی که تمامی خودروها در این زمینه بررسی نشده‌اند، اما با این وجود مدل‌هایی مانند تسلا ۳ و یا شورلت Bolt توانسته اند پنج ستاره ی کامل را از تست های موسسه NHTSA دریافت کنند.

شتاب و هندلینگ خودرو برای ۶۹ درصد خریداران اهمیت دارد که البته عملکرد بیشتر مدل ها در این زمینه مناسب است. مدل های الکتریکی سریع تر از مدل های بنزینی خود عمل می کنند، زیرا خودرو های الکتریکی ۱۰۰ درصد توان خود را تولید کرده و در اختیار راننده قرار می دهند. همچنین چون موتور خودروهای الکتریکی در زیر خودرو نصب می شود، مرکز ثقل کمتری داشته و در نتیجه هندلینگ سریع تری را ارائه می‌دهند.

خودروی الکتریکی

دارا بودن تکنولوژی‌های پیشرفته جلوگیری از تصادف مانند سیستم ترمز اضطراری و سیستم کمکی حرکت میان خطوط مسیر جزو امکاناتی است که ۶۰ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظر سنجی برای خرید مدل‌های الکتریکی به آن اشاره کرده اند. در سال ۲۰۱۹ تعدادی از مدل‌های الکتریکی سیستم های ترمز خودکار و حرکت میان خطوط را بصورت استاندارد و آپشنال ارائه کرده اند.

همچنین تحقیق صورت گرفته توسط انجمن AAA بیان کرده است که ۴۰ درصد از افرادی که علاقه ای به خرید خودرهای الکتریکی ندارند ممکن است به علت افزایش قیمت بنزین به خرید این مدل‌ها روی آورند. البته این تحقیق مشخص کرده است که برای تحقق این امر باید قیمت بنزین به گالونی بیش از ۵ دلار افزایش یابد.

منبع: myev

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا