خودروهای الکتریکی و برقی

بررسی ادعای تسلا در مورد سوپرشارژر V3 ، بهبود چشم‌گیر اما نه آن‌طور که وعده داده‌اند

شارژر تسلا

نسخه‌ی بروزرسانی شده‌ی شارژر تسلا قادر است تا باتری مدل ۳ این شرکت را از ۵ تا ۹۰ درصد در عرض ۳۷ دقیقه شارژ نماید

تسلا در نشست خبری ماه مارس خود که در رابطه با سوپرشارژر V3 برگزار شد، وعده‌هایی مبنی بر کاهش ۵۰ درصدی میانگین زمان شارژ خودروها، دستیابی به برد ۱۲۰ کیلومتری در عرض ۵ دقیقه شارژ، برد ۲۹۰ کیلومتری پس از ۱۵ دقیقه شارژ و ۲ برابر شدن تعداد خودروهای شارژ شده در ایستگاه‌های سوپرشارژ داد. اما آیا این وعده‌ها عملی شده‌اند؟ ما مدل ۳ پرفورمنس تسلا را برای بررسی به یکی از ایستگاه‌های سوپرشارژ V3 بردیم.

با توسعه و افزایش روزانه‌ی فناوری EV، تنها بحث و مانع باقی مانده بر سر راه آن مدت زمان شارژ خودروهایی است که از این تکنولوژی بهره می‌برند. شارژ باتری به زمان بیشتری در مقایسه با سوخت گیری‌ بنزینی نیاز دارد. البته فراموش نکنید که خودروهای الکتریکی را می‌توان در خانه و در شب نیز شارژ نمود که از تلف شدن زمان در شارژرهای عمومی جلوگیری می‌کند. امروزه زمان شارژ خودرو در ایستگاه‌های عمومی به یکی از دغدغه‌های خریداران خودروهای الکتریکی تبدیل شده است. از این رو شارژرهای سریع به امری حیاتی و مهم در صنعت خودروهای الکتریکی مبدل شده‌اند.

 

شارژر تسلا

در حال حاضر سریع ترین شارژرهای موجود متعلق به تسلا است، اما با وجود رقبای قدرتمند و توسعه‌ی سریع تکنولوژی شارژرها، این خودروساز برای حفظ جایگاه برتر خود، تصمیم به معرفی نسل سوم سوپرشارژرهای خود با سرعت ۲۵۰ کیلوواتی گرفت. آمار و ارقام بزرگی از این شارژر گزارش شده است مبنی بر اینکه می‌تواند برد ۱۶۰۹ کیلومتری را در عرض ۱ ساعت شارژ به ارمغان آورد.

البته این گزارش‌ها و آمار شرایطی نظیر “تا” و “میانگین” را در خود دارند. از این رو بر آن شدیم که مدل ۳ دوربرد تسلا را برای تست و بررسی این شارژرها انتخاب نماییم. باتری‌های این خودرو تا ۱۰ درصد تخلیه شده‌اند و آخرین بروزرسانی نرم‌افزاری لازم بر روی آن صورت گرفته است تا در یکی از ایستگاه‌های سوپرشارژ V3 تسلا بررسی شود.

در اینجا ما به علت بتا نام‌گذاری شدن شارژرهای جدید تسلا پی بردیم.، ظاهرا این شارژرها هنوز در مرحله‌ی اولیه‌ی تولید به سر می‌برند. نسخه‌ی V3 شارژرهای تسلا نازک تر و انعطاف پذیر تر از نسخه‌های V1 و V2 هستند زیرا شارژرهای جدید از خنک کننده‌های آبی استفاده می‌کنند که عایق بندی کمتری نیاز دارند.

شارژر تسلا

در ابتدا همه چیز به خوبی پیش می‌رفت، شارژ باتری‌ با سرعت ۲۵۴ کیلووات آغاز شد و سپس در ۲۵۰ کیلووات تثبیت شد، در این میان زمان تخمین زده شد برای شارژ ۱۰۰ درصد ۵۵ دقیقه بود. با گذشت ۳۰ ثانیه، زمانی که شارژ باتری‌ به ۱۶ درصد رسیده بود، نرخ شارژ کاهش یافت. در دقایق بعدی این مقدار به ۱۵۰ و ۱۳۰ کیلووات رسید که تا شارژ ۵۵ درصدی باتری‌ ثابت ماند. بعد از آن، نرخ شارژ باتری‌ با افزایش میزان شارژ آنها کاهش یافت و در ۴۱ دقیقه ظرفیت آنها به ۹۰ درصد رسید. در آخر هنگامی که ۱ ساعت و ۱۵ دقیقه از پروسه‌ی شارژ باتری‌ سپری شده بود، از شارژ ۱۰۰ درصدی باتری‌ صرف نظر کردیم.

بر اساس تست‌های دیگری که تیم ما بر روی تسلا مدل‌ ۳ پرفورمنس و مدل ۳ دوربرد انجام داد، این شارژرها سریع تر از مدل V2 این کمپانی هستند اما این سرعت به اندازه‌ی ۲ برابر، یعنی آنطور که تسلا وعده داده بود نیست.

در دیگر تست‌ها، شارژ باتری از ۱۰ تا ۹۰ درصد با یک سوپرشارژر V2 120 کیلوواتی ۵۱ دقیقه زمان برد. با سوپرشارژر ۱۵۰ کیلوواتی V2 و فعال بودن سیستم گرمکن باتری (قابلیتی جدید که دمای باتری را تا میزان مطلوب در حین حرکت افزایش می‌دهد تا سرعت شارژ باتری‌ها تا ۲۵ درصد افزایش یابد)، همین مقدار ۵۰ دقیقه زمان می‌برد. بنابراین ۴۱ دقیقه زمان شارژ مدل V3 نسبت به ۵۱ دقیقه مدل ۱۲۰ کیلوواتی V2 ارتقای بزرگی محسوب می‌شود اما ۲ برابر نیست!

شارژر تسلا

ما یک بار دیگر مدل ۳ دوربرد تسلا را با آخرین آپدیت‌های نرم افزاری و فعال بودن سیستم گرمکن باتری تست کردیم. این بار باتری‌ خودرو تا ۵ درصد تخلیه شده بود. در آغاز کار شارژر V3 تا ۱۴ درصد باتری‌ را با سرعت ۲۵۰ کیلووات شارژ کرد، سپس این مقدار تا ۱۷۵ کیلووات کاهش یافت و در این سرعت باقی ماند تا شارژ باتری‌ به ۴۰ درصد رسید. سپس زمانی که باتری‌ ۶۰ درصد شارژ شد سرعت شارژر نیز به صورت تدریجی تا کمتر از ۱۰۰ کیلووات کاهش یافت. بعد از این سرعت شارژ باتری‌ به صورت جزئی متوقف شد و مجددا تا رسیدن به ظرفیت ۹۰ درصدی باتری به کاهش خود ادامه داد. شارژ باتری‌ از ۵ تا ۹۰ درصد ۴۶ دقیقه زمان برد که با دفعه‌ی قبل که باتری‌ از ۱۰ تا ۹۰ درصد در ۴۱ دقیقه شارژ شد برابری می‌کرد.

با وجود اینکه ارتقای صورت گرفته چیزی که انتظار آن را داشتیم نبود اما نتیجه‌ی بدست آمده هنوز هم چشمگیر است. مخصوصا سرعت شارژرهای جدید برای افرادی که قصد دارند تا کمی از ظرفیت باتری‌ تسلای خود را به منظور افزایش برد شارژ کنند، بسیار کارآمد است. اما با این حال، عملکرد آنها فاصله‌ی بسیاری با ارتقای ۵۰ درصدی سرعت شارژ نسبت به مدل‌های V2 دارد.

از آنجایی که این شارژرها در نسخه‌ی بتا قرار دارند و زودتر از موعد در اختیار ما قرار گرفتند، کمپانی تسلا از سرعت شارژ آنها اطلاع داشت. در نتیجه ۲۸ روز بعد از تست اولیه مجددا برای تست سوپرشارژر V3، به سراغ مدل ۳ دوربرد تسلا که مجهز به آپدیت نرم‌افزاری ۲۰۱۹٫۲۰٫۴ شده بود و ظرفیت باتری‌ آن تا ۵ درصد کاهش یافته بود و سیستم گرمکن باتری آن فعال بود رفتیم. این بار تسلا مدعی شد که همه چیز به درستی پیش خواهد رفت.

تغییر و تحول در این تست کاملا مشهود بود، سرعت شارژ در ابتدا به ۲۵۰ کیلووات ساعت رسید و تا پر شدن ۲۸ درصدی ظرفیت باتری‌ ثابت ماند سپس سرعت شارژ به ۱۷۰ کیلووات کاهش یافت و تا زمانی که ۴۵ درصد باتری‌ شارژ شد همانطور باقی ماند. بعد از آن مانند همیشه سرعت به صورت تدریجی تا پر شدن ۹۰ درصد ظرفیت باتری‌ تقلیل یافت. زمان شارژ این بار ۳۷ دقیقه بود.

شارژر تسلا

با کمی محاسبه خواهید یافت که زمان شارژ ۵ تا ۹۰ درصدی باتری‌ از ۵۴ دقیقه‌ی شارژرهای ۱۲۰ کیلوواتی V2 به ۳۷ دقیقه شارژرهای ۲۵۰ کیلوواتی جدید V3 کاهش یافته است، این ارتقای ۱۷ دقیقه‌ای ۳۱٫۵ درصد از وعده‌ی “تا ۵۰ درصد” تسلا را محقق می‌سازد. در مقایسه با مدل‌های جدید ۱۵۰ کیلوواتی V2 که ۵۳ دقیقه زمان برای شارژ ۵ تا ۹۰ درصدی باتری‌ نیاز دارند، مدل‌های V3 30.2 درصد پیشرفت داشته‌اند.

بنابر پیشنهاد کمپانی، تست این سوپرشارژرها در مقیاس ۱۰ تا ۷۰ درصد بهترین نتیجه‌ی ممکن را در پی دارد، زیرا این بیشترین بازه‌ای است که خریداران تسلا اقدام به شارژ خودروهای خود می‌نمایند. زمان شارژ باتری‌ در این مقیاس با مدل V3 18 دقیقه به طول انجامید، مدل‌های ۱۲۰ کیلوواتی V2 در ۳۰ دقیقه و ۱۵۰ کیلوواتی V2 در عرض ۲۶ دقیقه شارژ باتری‌ را انجام دادند که در مقایسه یا آنها بازده شارژر V3 به ترتیب ۴۰ و ۳۰٫۸ درصد ارتقا یافته است.

شارژر جدید ۲۵۰ کیلوواتی بیش از دو برابر مدل پایه‌ شارژر V2 سرعت دارد، همچنین بر اساس تست‌های ما، شارژ تسلا مدل ۳ دوربرد و پرفورمنس با شارژر V3 در یک چهارم بازه‌ی زمانی، ۲ برابر سریع تر از شارژر V2 است.

شارژر تسلا

شارژ از ۵ تا ۳۰ درصد با مدل V2 120 کیلوواتی ۱۲ دقیقه زمان می‌برد، این در حالی است که مدل V3 این عمل را تنها در ۵ دقیقه و ۳۶ ثانیه انجام می‌دهد که ۵۳٫۳ درصد سریع‌تر است. شما را با تئوری‌های مهندسی برق سردرگم نمی‌کنیم، تنها کافی است بدانید که شارژرهای جدید V3 نمی‌توانند این سرعت شارژ را بصورت مداوم نگه دارند و تا زمانی که ۷۰ درصد از ظرفیت باتری‌ها شارژ می‌شود ۵۳٫۳ درصد به ۳۰٫۸ درصد کاهش می‌یابد و در کل تا شارژ ۹۰ درصدی باتری‌ نتیجه‌ی ۳۱٫۵ درصدی حاصل می‌شود.

این قضیه به این دلیل است که هنگامی که ظرفیت باتری‌ رو به تکمیل است مقاومت داخلی باتری و دمای آن افزایش می‌یابد و به این علت نیاز است که سرعت شارژ کاهش یابد تا باتری آسیبی نبیند. به همین دلیل است که بیشتر خودروسازان شارژ سریع محصول خود را تا ۸۰ درصد تبیلغ می‌نمایند، چرا که پس از آن سرعت شارژ خودرو به طور چشمگیری تقلیل می‌یابد. همچنین قابل ذکر است که افرادی که خودروی خود را در هوای سرد شارژ می‌کنند با کاهش سرعت و حجم باتری به دلیل تغییر در ساختار شیمیایی آن مواجه خواهند شد. از این رو سیستم گرمکن باتری تسلا تکنولوژی بسیار مهمی محسوب می‌شود.

شارژر تسلا

همچنین تسلا مدعی است که شارژرهای V3 در عرض ۵ دقیقه می‌توانند بردی ۱۲۰ کیلومتری را برای اتومبیل فراهم کنند که اگر باتری خودرو در کمترین ظرفیت ممکن خود قرار داشته باشد ادعایی درست است.

در تست سوم ما، شارژر V3 توانست بردی ۱۲۵ کیلومتری را برای مدل ۳ دوربرد تسلا با شارژ باتری آن از ۵ تا ۳۰ درصد در عرض ۵ دقیقه و ۳۶ ثانیه فراهم نماید. با شارژ باتری از ۳۰ تا ۵۰ درصد ۱۰۰ کیلومتر دیگر به برد طی مسافت آن اضافه شد که تنها ۵ دقیقه و ۲۴ ثانیه به طول انجامید. برای دستیابی به شارژ بیش از ۵۰ درصد، سرعت شارژ کاهش یافت و در مدت ۱۵ دقیقه ۸۰ درصد از ظرفیت باتری شارژ شده و ۱۵۰ کیلومتر به برد آن اضافه شد. همچنین رسیدن به ظرفیت ۹۰ درصدی باتری ۱۱ دقیقه زمان برد و ۵۰ کیلومتر توانایی طی مسافت خودرو افزایش یافت.

یکی دیگر از ادعاهای صورت گرفته توسط تسلا این بود که شارژر جدید V3 می‌تواند تا ۲۹۰ کیلومتر برد را در عرض ۱۵ دقیقه برای خودرو فراهم کند، که در تست‌های صورت گرفته این امر محقق شد. مجددا در این حالت نیز اگر میزان شارژ باتری خودرو به ۵۰ درصد نزدیک تر باشد تا صفر، پروسه‌ی شارژ باتری‌ کندتر انجام خواهد شد.

شارژر تسلا

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد خریداران خودروهای الکتریکی و تسلا اتومبیل‌های خود را ۱۰۰ درصد شارژ نمی‌کنند و تنها تا رسیدن باتری به مرحله‌ای که آنها را تا ایستگاه شارژ بعدی و یا مقصد خود برساند بسنده می‌‌کنند. بنابراین با این شارژر جدید معرفی شده تسلا می‌تواند تا دو برابر بیشتر، مدل‌های خود را در ایستگاه‌های شارژ خودرو سرویس دهد.

نکته‌ی حائز اهمیت درباره‌ی ایستگاه‌های شارژ V3 این است که آنها بدون کاهش توان خروجی باتری‌ها را شارژ می‌نمایند بطور مثال هر کدام از شارژرهای V3 نرخ ۲۵۰ کیلووات دریافت می‌نمایند، این در حالی است که در ایستگاه‌های شارژ V2 اگر کسی در کنار خودروی شما مشغول به شارژ اتومبیل خود شود توان خروجی میان هر دو شارژر تقسیم خواهد شد. بنابراین میزان شلوغی ایستگاه‌های جدید در سرعت شارژ خودرو تاثیر گذار نخواهد بود.

شارژر تسلا

با وجود اینکه تمامی مدل‌های تسلا از شارژرهای V3 پشتیبانی می‌کنند، اما تنها مدل ۳ دوربرد و پرفورمنس آن به آخرین آپدیت نرم افزاری لازم برای شارژ در سرعت ۲۵۰ کیلووات مجهزاند. نسخه‌های استاندارد مدل ۳ می‌توانند از این شارژرها در سرعت ۱۵۰ کیلووات استفاده نمایند و مدل S و X تسلا آپدیتی دریافت کرده‌اند که اجازه‌ی شارژ با سرعت ۲۰۰ کیلووات را به آنها می‌دهد.

بنابر گفته‌ی تسلا هزینه‌ی شارژ با مدل‌های V3 نسبت به مدل‌های V2 متفاوت نخواهد بود. همچنین کسانی که دارای شارژ مادام العمر رایگان هستند می‌توانند از نسل جدید شارژرها بدون پرداخت هزینه استفاده نمایند.

شارژر تسلا

منبع: motortrend

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا