خودروهای الکتریکی و برقی

آیا خودروی برقی واقعا سازگار با محیط زیست است؟

خودرو برقی

خودروی برقی هنگام تردد گاز آلاینده ای تولید نمی کند، به همین جهت این دسته از وسایل نقلیه معمولا با عبارت هایی چون “سبز” و “دوستدار محیط زیست” تبلیغ می شوند. اما در این بین برخی باور دارند که استفاده از چنین عباراتی برای یک خودروی برقی چندان صحیح نیست، چرا که الکتریسیته لازم برای به حرکت در آوردن این خودرو، کماکان از سوخت های فسیلی تامین می شود.

برای بررسی این مساله قصد داریم نگاهی به وضعیت تامین انرژی الکتریسیته ایالات متحده که یکی از پیشرفته ترین کشورهای جهان است، داشته باشیم. اگر این موضوع برایتان جذابیت دارد، با ادامه مطلب کاریرا را همراهی نمایید.

خودرو برقی

میزان سبز بودن یک خودروی برقی تا حد زیادی به این بستگی دارد که در کدام ایالت آمریکا، آن را به شارژر وصل کنید. برای مثال در ویرجینیای غربی ۹۶ درصد الکتریسیته از نیروگاه هایی با سوخت زغال سنگ تامین می شود. ایالت های دیگری چون وایومینگ، کنتاکی و میزوری هم تا ۷۵ درصد از الکتریسیته خود را از زغال سنگ به دست می آورند. بیش از ۵۰ درصد از الکتریسیته نه ایالت دیگر که عمدتا در قسمت های مرکزی قرار دارند، از سوخت زغال سنگ تولید می شود.

به گزارش واشینگتن پست، تا سال ۲۰۱۷ چهارصد نیروگاه زغال سنگ سوز در ایالات متحده فعالیت داشته و حدود ۲۷ درصد از الکتریسیته کل کشور آمریکا در سال ۲۰۱۸ به وسیله این نیروگاه ها تامین شده است.

با توجه به تصمیمات اتخاذ شده از سوی دولتمردان، وابستگی آمریکا به نیروگاه های زغال سنگ سوز هر ساله کمتر می شود. برای نمونه در سال ۱۹۹۷ برابر با ۵۲٫۸ درصد از الکتریسیته این کشور از زغال سنگ به دست می آمد، حال آنکه این رقم در سال ۲۰۱۴ به ۳۹ درصد کاهش یافته است.

چه چیزی جای زغال سنگ را در آمریکا می گیرد؟

نیروگاه

ایالات متحده نیاز بالایی به الکتریسیته دارد. با ظهور خودروهای برقی این مساله شدت گرفته و بر میزان تقاضا افزوده شده است. در سال های اخیر وابستگی به نیروگاه های گاز طبیعی در مقایسه با نیروگاه های زغال سنگ سوز و اتمی بیشتر شده، زیرا منابع گاز طبیعی در آمریکا فراوان بوده و قیمت آن نیز کمتر است. اما با وجود چنین مزایایی به دلیل مشکل آلایندگی نمی توان تمام الکتریسیته مورد نیاز را از نیروگاه های گازی تامین کرد.

گاز طبیعی در ۱۹ ایالت آمریکا – از جمله کالیفرنیا، ویرجینیا و ماساچوست – به عنوان منبع اصلی تولید الکتریسیته به شمار می رود. در سال ۲۰۱۷ طبق آمار ۱۸۰۰ نیروگاه گازی در مجموع ۳۴ درصد از برق ایالات متحده را تولید کرده اند.

به غیر از گاز طبیعی، نفت نیز نقش پر رنگی در تولید الکتریسیته آمریکا ایفا می کند، طوری که در خاک این کشور پهناور بیش از ۱,۰۰۰ نیروگاه نفت سوز وجود دارد. از بین ایالت های مختلف، هاوایی بیش از بقیه وابسته به نیروگاه های نفتی بوده و ۶۰ درصد از الکتریسیته خود را از طریق این نیروگاه ها تامین می کند.

انرژی خورشیدی

نیروگاه های اتمی اگر چه اثراتی منفی بر آب و هوا و تغییرات جوی ندارند، اما حتما می دانید که چالش های خاص خود را داشته و در مواقعی می توانند خطرآفرین باشند. در حال حاضر حدود ۶۰ نیروگاه هسته ای فعال در ایالات متحده وجود دارد. اکثر این نیروگاه ها در شرق رودخانه میسیسیپی در ایالت هایی چون ایلینوی، کارولینای شمالی و جنوبی و همچنین ایالت های میانه ساحل اقیانوس اطلس واقع شده اند. روی هم رفته نیروگاه های هسته ای وظیفه تولید تقریبا ۲۰ درصد از الکتریسیته آمریکا را بر عهده دارند.

راهکارهای سبزتری چون هیدروالکتریک بیشتر در شمال غربی پسیفیک به کار گرفته می شوند. در این مناطق نیروگاه های برق آبی بیش از نیمی از الکتریسیته مورد نیاز ایالت های واشینگتن، اورگن و آیداهو را تولید می کنند. بیش از ۵۰ درصد از برق ایالت ورمانت هم به واسطه حرکات امواج دریا تولید می شود. تقریبا ۱۴۰۰ نیروگاه برق آبی در ایالات متحده وجود دارند که حدود ۷ درصد از کل الکتریسیته را تامین می کنند.

نیروگاه های بادی هم با سرعت بالایی رو به گسترش هستند و تعداد آنها اکنون به عدد ۱۰۰۰ رسیده است. ۷ درصد از الکتریسیته آمریکایی ها توسط توربین های بادی تولید می شود. در ایالت هایی چون آیووا، داکوتای جنوبی، کانزاس و اکلاهاما بیش از ۲۵ درصد از الکتریسیته از انرژی باد به دست می آید.

نیروگاه

در سال های اخیر بهره برداری از انرژی خورشیدی نیز به ویژه در غرب آمریکا پیشرفت های قابل توجهی داشته است. از بین ایالت های مختلف کالیفرنیا بیشتر از بقیه از این انرژی بهره برداری می کند. در این ایالت ۱۰ درصد از انرژی الکتریسیته توسط پنل های خورشیدی تولید می شود. نوادا با ۶ درصد و ورمانت با ۴ درصد در رتبه های بعدی قرار دارند.

به طور کلی در سال ۲۰۱۸ تنها ۲ درصد از الکتریسیته کشور ایالات متحده از انرژی خورشیدی استخراج شده است. با وجود این انرژی خورشیدی در کانون توجه قرار گرفته و انتظار می رود در سال های آینده این منبع سهم بیشتری در تولید برق داشته باشد.

اینها برای یک خودروی برقی چه معنایی دارند؟

خودرو الکتریکی

همان طور که متوجه شدید  در کشور پیشرفته‌ای مثل ایالات متحده، میزان سبز بودن یک خودروی برقی مستقیما به مکان زندگی شهروندان بستگی دارد. احتمالا در جریان هستید که در این کشور ایالت کالیفرنیا بزرگ ترین بازار برای خودروهای برقی محسوب می شود.

بر اساس آمار در سال گذشته ۱۵۳,۴۴۲ خودروی برقی توسط اهالی کالیفرنیا خریداری شده که بیش از هر ایالت دیگری است. بد نیست اشاره کنیم این رقم در سال ۲۰۱۷ برابر با ۹۴,۸۷۳ دستگاه بود. پس از کالیفرنیا، ایالت نیویورک با اختلاف بسیار و با ثبت فروش ۱۵,۷۵۲ خودروی برقی در رده دوم ایستاده است. واشینگتن، فلوریدا، تگزاس، نیوجرسی و ماساچوست هم به ترتیب در رتبه های بعدی قرار گرفته اند. از میان این ایالت ها، تگزاس با ۲۷ درصد به طور قابل ملاحظه ای به الکتریسیته به دست آمده از زغال سنگ وابسته است.

به جدول زیر نگاه کنید:

میزان انرژی به دست آمده از منابع مختلف (درصد)
کالیفرنیانیویورک
گاز طبیعی4942
برق آبی1531
انرژی خورشیدی1020
انرژی هسته‌ای10-
انرژی باد7-
سایر منابع107

آمار این جدول حکایت از آن دارد که علی رغم پیشرفت های چشمگیر در بخش انرژی های سبز، کماکان تقریبا نیمی از الکتریسیته ای که برای شارژ خودروهای برقی در کالیفرنیا یا نیویورک مورد استفاده قرار می گیرد، از سوخت های فسیلی به دست می آید.

در هر حال با آنکه خودروهای الکتریکی هنوز کاملا سبز نیستند، اما نمی شود به راحتی دیگر مزایای آنها را زیر سوال برد؛ به ویژه مزیت عدم تولید گازهای آلاینده که برای کلانشهرها می تواند بسیار مفید باشد. کافیست تصور کنید تمامی خودروهای حاضر در شهری مثل تهران برقی باشند، در این صورت تا چه حد از میزان آلودگی هوا و عوارض آن کاسته خواهد شد؟

 

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا