اخبار عمومی

ماجرای واردات قهوه ساز توسط ماموت خودرو چیست؟ سوسیس فولکس واگن!

ماجرای واردات قهوه ساز توسط ماموت خودرو چیست؟ سوسیس فولکس واگن! carera.ir espresso vw maker new1

واردات قهوه ساز برای خودروهای لوکس با ارز دولتی

مدتی است از انتشار اسامی شرکت های دریافت کننده ارز دولتی برای واردات توسط بانک مرکزی گذشته است. از همان ابتدا این خبر سر و صدای زیادی به پا کرد و شاهد واکنش های مختلف از سمت مردم و نهادهای گوناگون بودیم. در میان اسامی واردکنندگان کالا با ارز دولتی ، آن هم یورو که این روزها نوع دولتی اش نایاب است ، نام شرکت ماموت خودرو به چشم می خورد که با دریافت یورو به نرخ دولتی اقدام به واردات قهوه ساز کرده است. چرا باید با ارز دولتی دستگاه قهوه ساز وارد شود؟ آن هم توسط یک شرکت واردکننده خودرو! طی نوشته ای کوتاه این مساله را در کاریرا بررسی کرده ایم.

خلاصه مطلب این است که خودروسازها معمولا در کنار ساخت خودرو ، حالا یا خودشان یا طی قراردادهایی با تامین کنندگان خارجی ، اقدام به ارائه محصولات غیر خودرویی با برند خودشان نیز می کنند. این محصولات معمولا اقلامی چون پوشاک ، لوازم ورزشی ، لوازم جانبی خودرو و حتی مواد خوراکی است. در ادامه به چند نمونه بین المللی این موضوع اشاره می کنیم.

سوسیس فولکس واگن

ماجرای واردات قهوه ساز توسط ماموت خودرو چیست؟ سوسیس فولکس واگن! carera.ir Volkswagen Sausages

یکی از مواد خوراکی مهم برای آلمانی ها سوسیس است. برای همین اگر بگوییم بزرگ ترین کمپانی خودروساز آلمان یعنی فولکس واگن دستی هم در تولید و عرضه سوسیس با برند فولکس دارد شاید خیلی عجیب نباشد. سوسیس مخصوص با نام Currywurst که بیشتر در غذای سنتی و محبوب آلمانی که همان سوسیس با سس گوجه و ادویه کاری است کاربرد دارد. در واقع شرکت فولکس واگن حدود ۴۵ سالی می شود این محصول را تولید می کند و چیز تازه ای نیست. این سوسیس ها در یک کارگاه واقع در شهر وولفسبورگ ساخته می شوند.

عسل پورشه

ماجرای واردات قهوه ساز توسط ماموت خودرو چیست؟ سوسیس فولکس واگن! carera.ir porsche leipzig

شیرین تر از تجربه رانندگی با پورشه چیست؟ معلوم است ، عسل پورشه ! جایی در شهر لایپزیک (آلمان) ، کندوهای پورشه جا خوش کرده اند. شرکت خودروسازی Porsche بیش از سه میلیون زنبور عسل اختصاصی دارد که با آن سالانه بالغ بر یک تن عسل تولید می کند. این عسل در فروشگاه های خاصی عرضه می شود و طرفداران زیادی هم دارد.

آسیاب فلفل پژو

ماجرای واردات قهوه ساز توسط ماموت خودرو چیست؟ سوسیس فولکس واگن! carera.ir peugeot b pepper mill

بله ، شرکت پژو هم جزو آن دسته محدود خودروسازی است که بیزنس های دیگری هم دارد. کمپانی پژو مالک یک شرکت جانبی است که آسیاب های فلفل ، نمک ، قهوه و … تولید می کند. اگر ماموت خودرو قهوه ساز فولکس واگن وارد می کند ، شاید ایران خودرو هم تصمیم بگیرد در راستای خدمت رسانی بهتر و تکمیل سبد محصولات ، آسیاب های پژو را وارد و به هموطنان عرضه کند!

تکذیبیه ماموت خودرو

تکذیبیه که خیر ، اما پاسخ و واکنش ماموت خودرو به این خبر چیست؟ شرکت ماموت خودرو طی مطلبی در وبسایت خود به موضوع واردات اسپرسو ساز پرداخته است. متن این بیانیه را می توانید در انتهای این خبر و در قسمت عکس ها مشاهده فرمایید. خلاصه اش همان است که بالا گفتیم. یعنی واردات محصولات جانبی . اما خب ، کماکان جای سوال باقی است! چرا یک شرکت واردکننده خودروهای خارجی لوکس یا نیمه لوکس که محصولات وارداتی اش زیر ۳۰۰ میلیون تومان نیست ، با ارز دولتی و پول مردم اقدام به واردات قهوه ساز کرده است؟! آیا قهوه ساز کالای ضروری است؟ آیا شرکت واردکننده خودرو در اولویت است؟ قهوه ساز محصول فوریت داری است؟

درست است که اگر این اقلام از سوی یک شرکت رسمی با ارز (حواله) غیر دولتی (در آن زمان) وارد می شد به نشانه قاچاق است ، اما سوال اینجاست که اصلا چرا؟ چرا باید به قهوه ساز یورو دولتی تعلق گیرد؟ متاسفانه اخبار نسبتا موثقی به گوش می رسد حاکی از اینکه یورو در بانک مرکزی به اتمام رسیده است و خیلی از شرکت های در اولویت نظیر شرکت های تجهیزات پزشکی که واردکننده اقلام ضروری فوریت دار نظیر استنت هستند بلاتکلیف مانده اند. حال شما به ما بگویید ، اقلام پزشکی برای بیماران قلبی ضروری است؟ یا اسپرسو ساز با برند فولکس واگن؟

اسامی شرکت های واردکننده با ارز دولتی

یک دیدگاه

یک دیدگاه

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا