اخبار عمومی

چند نکته ساده برای اینکه سرتان کلاه نرود! توصیه هایی برای خرید ماشین دست دوم

خرید ماشین دست دوم

اگر میخواهید ماشین دست دوم بخرید حتما بخوانید

خرید ماشین دست دوم از یک فرد قاعدتا نباید کار چندان دشواری باشد و معمولا نسبت به خرید از نمایشگاه ها هزینه کمتری برای خریدار دارد. آگهی های طبقه بندی شده در اینترنت پر است از افرادی که قصد فروش خودرو های خود را دارند. به طور معمول بیشتر این فروشنده ها ماشین جدیدی سفارش داده اند که در صف تحویل قرار دارد بنابراین نسبت به نمایندگی ها و نمایشگاه دار ها بیشتر حاضر به چانه زدن و توافق بر سر قیمت هستند.

چگونگی تشخیص افرادی که نمایشگاه دارند و خود را به عنوان فرد فروشنده جا میزنند در این مقاله گنجانده شده است.

نکات مهم و کاربردی ای در معاملات ماشین های دسته دوم وجود دارد که ما در این مقاله عنوان خواهیم کرد. شما باید این نکته ی بسیار مهم را باید در نظر بگیرید که سهل انگاری در معاملات مستقیم ماشین با افراد، ممکن است برای شما هزینه ساز باشد. مخصوصا اینکه شما گارانتی و خدمات پس از فروشی در این معملات دریافت نخواهید کرد. از این رو ما این مقاله را گرد آوری کرده ایم و تمام اطلاعات راجع به قیمت گذاری ماشین های دست دوم تا ارزش خرید آنها و چگونگی تشخیص افرادی که نمایشگاه دارند و خود را به عنوان فرد فروشنده جا میزنند و همچنین نحوه‌ی دوری کردن از خودرو های مشکل دار در این مقاله گنجانده شده است.

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

مراحل تهیه و خرید خودروی کارکرده را برای راحتی بیشتر به سه مرحله تقسیم کرده ایم.

  • پیدا کردن ماشین مورد نظر
  • بررسی و بازدید از قسمت های مختلف خودرو و تست رانندگی با آن
  • خریداری خودرو

با ما در ادامه همراه باشید و با رعایت نکات یاد شده خودروی دست دوم با کیفیت مناسب را خریداری کنید.

۱- پیدا کردن خودروی مورد نظر

ابتدا باید تصمیم بگیرید در کجا دنبال خودروی کارکرده باشید.

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

بهترین منابع فروش خودرو های دست دوم

تعداد زیادی سایت آگهی خودرو های دست دوم در فضای اینترنت موجود است (دیوار، شیپور، باما و …) و معمولا در این آگهی ها مشخص است که این خودرو ها توسط فرد آگهی شده است یا اینکه یک خودروی دست دوم است که بوسیله نمایشگاه ها بفروش می رسد. پس اگر قصد خرید دارید، باید خودتان آگهی های درست و قانونی را از بین دیگر آگهی ها جدا کنید. تشخیص فروشنده های غیر قانونی (که سعی در پراخت نکردن مالیات و عوارض و یا کسب درآمد آسان از این راه را دارند) از فروشنده های واقعی کمی دشوار تر است که در ادامه به آن می پردازیم. به تصاویر خودروها در آگهی ها دقت کنید. اگر تعداد زیادی ماشین کنار هم قرار گرفته اند و یا آرم و تابلوی نمایشگاه ماشین در تصویر پیداست احتمال اینکه آگهی مربوط به شخص فروشنده نباشد زیاد است.

راه های دیگری نیز مانند توجه به آگهی های موجود بر شیشه ی پشت بعضی خودروها در سطح شهر است که البته زیاد توصیه نمی شود.

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

بازار را بشناسید

ماشین های ارزان قیمت به دلیلی ارزان هستند، اگر شانس با شما همراه باشد قیمت پایین ماشین آگهی شده به دلیل عجله و نیاز فروشنده است وگرنه معمولا قیمت پایین خودرو های آگهی شده به علت طول عمر بالای خودرو و شرایط آن و همچنین آثار تصادف و … است و ارزش خودرو بیش از قیمت تعیین شده نیست.

شناخت بازار به معنای این است که ارزش و قیمت مدل های دست دوم سگمنت خودرو ای که بدنبال آن هستید را بشناسید، بنابراین می دانید که با مبلغ مورد نظر خود چه مدلی را با چه شرایطی میتوانید تهیه کنید.

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

به دنبال چه خودرو ای در آگهی های طبقه بندی شده باشیم

اطلاعات همه چیز است، از آگهی هایی که جزییات کمی ارائه میدهند و یا فروشنده ی مشکوکی دارند دوری کنید. یک آگهی مناسب آگهی ای است که نویسنده برای خواننده ارزش قائل شده و وقت کافی برای نوشتن آن صرف کرده و معمولا شامل موارد زیر است:

  • مدل خودرو، مشخصات کامل موتور، میزان کارکرد خودرو
  • تاریخ آخرین معاینه ی فنی خودرو یا زمان باقی مانده تا معاینه فنی مجدد
  • شرایط ظاهری و بدنه و ایرادات احتمالی
  • آخرین زمان سرویس فنی خودرو
  • رنگ خودرو و نوع آن
  • تجهیزات استاندارد خودرو و آپشن های برجسته ی آن
  • زمان و مکان بازدید از خودرو
  • شماره تماس
  • مبلغ پیشنهادی فروشنده
  • عکس های واضح و شفاف از خودرو

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

یک لیست کوتاه تهیه کنید

زمانی که شما اطلاعات لازم درباره ی بازار و مدل های موجود در آن و شرایط آنها بدست آوردید می توانید لیستی کوتاه از خودرو هایی که مورد توجه شما واقع شده است و تمایل به بازدید از آنها دارید تهیه کنید. اگر قصد خرید یک مدل رایج را دارید قطعا آگهی های بسیاری برای فروش این خودرو وجود دارد. پس عجله نکنید و زمان بیشتری صرف کنید، و اولین خودروای که به نظرتان خوب میرسد را خریداری نکنید! اما اگر قصد خرید مدلی کمیاب و یا با تقاضای بالا در بازار را دارید، باید کمی شجاعانه تر عمل کنید!

۲- بازدید و بررسی و تست رانندگی خودرو

مزایای بازدید و بررسی خودرو، بعد از خرید آن مشخص می شود. خب شما مدل ها و خودرو هایی که به آن علاقه مند بودید را از بین آگهی ها جدا کردید و لیست خود را تهیه نمودید. الان زمان آن رسیده است که بر روی جزئیات مهم و حیاتی متمرکز شویم. به یاد داشته باشید که شما تنها از ماشین بازدید نمیکنید بلکه میتوانید صداقت فروشنده را نیز ارزیابی کنید و مطمئن شوید که اطلاعات موتور و مشخصات فنی خودرو بر اساس مندرجات مدارک ماشین است.

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

فروشنده را ارزیابی کنید

این انتظار درستی است که بخواهید خودرو را در منزل شخص فروشنده بازدید کنید، هر پیشنهادی از فروشنده در رابطه با اینکه ماشین را در مکانی دیگر بازدید کنید، یک اخطار در نظر بگیرید

این انتظار درستی است که بخواهید خودرو را در منزل شخص فروشنده بازدید کنید، هر پیشنهادی از فروشنده در رابطه با اینکه ماشین را در مکانی دیگر بازدید کنید، یک اخطار در نظر بگیرید، و حتما بیشتر احتیاط کنید. معمولا این روش کلاهبرداران است که در پیاده رو ای نزدیک به محل آدرس منتظر می ایستند تا به شما القا کنند که در آن آدرس زندگی میکنند. حتما به یاد داشته باشید اگر با جواب های سربالا و شبیه “همینی که هست” مواجه شدید سریعا معامله را ترک کنید. هنگامی که فروشنده با تیپ “همینی که هست” با شما برخورد می کند معنای آن این است که باید منتظر معامله ای سخت و با احتمال پشیمانی باشید.

آیا فروشنده مدارک کافی برای اثبات مالکیت ماشینی که از آن بازدید میکنید دارد؟ یا اینکه مدارک شناسایی ماشین مشکوک به نظر میرسد؟! یک فروشنده صادق باید به تمام سوالات منطقی در رابطه با ماشین به درستی پاسخ دهد. بنابراین از افرادی که پاسخ روشنی به این سوالات نمی دهند و یا زمان کافی برای پاسخ گویی نمی گذارند دوری کنید. این افراد ممکن است نمایشگاه دارانی باشند که خود را به عنوان یک فروشنده معمولی جا میزنند و یا بدتر از آن ممکن است کلاهبردار و یا مجرم باشند. و با در نظر گرفتن آگهی های بسیاری که وجود دارد ریسک کردن در این زمینه و معامله کردن با این افراد منطقی نیست.

توصیه ها و نکات خرید ماشین دست دوم از افراد

بازرسی و تست رانندگی خودرو

این نکته که خودروی مورد نظر در شرایط مکانیکی و ساختار خوبی باشد بسیار حیاتی است. همچنین شما باید کاملا از شرایط و وضعیت ماشین آگاه باشید تا مطمئن شوید که قیمت تعیین شده برای این خودرو مناسب است. در این بین می توانید از سرویس های “همراه مکانیک” و سایر مجموعه هایی که خدمات مشاوره خرید خودرو به شما می دهند استفاده کتید. کارشناسان این شرکت ها با دریافت مبلغی مختصر، به محل بازدید شما از خودروی مورد نظر می آیند و تمامی موارد لازم را به دقت بررسی می کنند و گزارش جامعی را همانجا به شما می دهند که می توانید با خیال راحت به آن استناد کنید.

سوابق و مدارک ماشین را بررسی کنید

مطمئن شوید تمام مدارک در سر جای خود قرار دارد مانند :مدارک مربوط به مالکیت خودرو، معاینه فنی خودرو و غیره. همچنین بررسی کنید که شماره شاسی خودرو و پلاک آن با آنچه که در مدارک و اسناد خودرو آمده است مغایرت نداشته باشد. شماره شاسی معمولا در زیر لبه شیشه ی جلو خودرو قرار دارد اما در مدل های قدیمی تر شما میتوانید آن را در زیر کاپوت بر روی پلاک پیشرانه ی خودرو مشاهده نمایید. همچنین فراموش نکنید که مقدار مسافت پیموده شده توسط خودرو را با آنچه که در برگه ی معاینه فنی خودرو و مشخصات آن آمده است مقایسه کنید و صحت آن را بررسی کنید. مگر اینکه شما به مدارک ماشین بسیار اطمینان داشته باشید.

۳- پراخت مبلغ و خرید خودرو

زمانی که تصمیم خود را گرفتید نوبت به کاغذ بازی ها و پراخت مبلغ می رسد:
سرانجام شما فرد قابل اعتمادی را پیدا کرده‌اید که قیمت پیشنهادی شما برای ماشین خود را قبول میکند و میتوانید با یکدیگر معامله کنید. معمولا مبلغی به عنوان بیعانه نزد فروشنده قرار می دهند تا فروشنده مطمئن شود که شما در خرید و معامله کردن با او جدی هستید. این مبلغ از حدود چند صد هزار تومان تا چند میلیون تومان می تواند متغیر باشد. دریافت رسید پول را هم جدی بگیرید. همچنین مطمئن شوید که فروشنده زمانیکه شما در حال فراهم کردن بقیه پول هستید ماشین را همچنان به مشتریان دیگر نشان ندهد. همچنین مطمئن شوید که با زمان پرداخت و اتمام کار مشکلی ندارید، اگر همینطور فروشنده را منتظر پول نگه دارید ممکن است معامله را از دست دهید.

پول دلار

پرداخت نقدی بهای خودرو

پرداخت نقدی و سریع میتواند راهکاری قانع کننده برای چانه زدن و کاهش قیمت اعلام شده در آگهی باشد و مورد قبول خریدار واقع شود. از آنجایی که همراه داشتن مقدار زیادی پول نقد چه برای فروشنده چه برای خریدار کار عاقلانه ای نیست، چک بانکی گزینه ی مناسبی به نظر می رسد. البته تا تمام شدن چانه زنی ها و مشخص شدن تمامی شرایط و به اصطلاح بستن معامله بهتر است چک بانکی را همراه نداشته باشید.

تعویض پلاک

ثبت مجدد خودرو و تعویض پلاک

مسئولیت انتقال سند به نام شما در دفاتر اسناد رسمی به عهده ی فروشنده است که البته به گفته پلیس اجباری نیست و فقط با مراجعه خریدار و فروشنده به همراه خودرو و مدارک لازم به مراکز تعویض رسمی پلاک کفایت می کند. همچنین مطمئن شوید که تمام مراحل مانند تسویه عوارض شهرداری، عدم خلافی خودرو، انتقال بیمه خودرو، احراز سکونت خریدار و … به درستی و کامل انجام شود و شما برگ سبز و کارت سوخت و اسناد مربوط به خودرو را از فروشنده دریافت کنید. که اینها تماما در مراکز تعویض پلاک قابل انجامند. البته شما می توانید با دریافت وکالت محضری از فروشنده ؛ خودتان به تنهایی به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید.

شما چه تجربه ای در خرید و فروش خودروی دست دوم دارید؟ با ما در کامنت ها درمیان بگذارید.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا