اخبار عمومی

تفاوت دمای خودروی تیره رنگ با خودروی رنگ روشن در زیر آفتاب چقدر است؟ + فیلم

همه ما می دانیم که رنگ های تیره در مقایسه با رنگ های روشن میزان بیشتری از نور خورشید را جذب می کنند. حتما شما هم تجربه کرده اید که در یک روز نسبتا گرم، دمای بدنه و کابین خودروهایی که رنگ تیره دارند، نسبت به مدل های روشن یا سفید به طور قابل ملاحظه ای بالاتر می رود. اما آیا می دانید که این اختلاف تا چه حد می تواند باشد؟

برای پاسخ به این سوال یکی از کانال های یوتیوبی دست به کار شده و با دوربین حرارتی FLIR اقدام به مقایسه دمای چند دستگاه شاسی بلند تویوتا هایلندر کرده است. این خودروها کنار هم پارک شده و تنها وجه تمایزشان، رنگ متفاوت آنها است. دوربین حرارتی دمای کاپوت هایلندر مشکی را ۱۵۹ درجه فارنهایت (۷۰ درجه سانتی گراد) و دمای کاپوت هایلندر سفید رنگ را ۱۱۳ درجه فارنهایت (۴۵ درجه سانتی گراد) نشان می دهد.

در کنار مقایسه دمای این مدل ها که رنگ هایی کاملا متضاد دارند، به اختلاف دمای بدنه دو مدل با رنگ نسبتا نزدیک بهم نیز پرداخته شده است. این دو مدل دارای رنگ های خاکستری و نقره ای هستند.

دوربین حرارتی نشان می دهد دمای کاپوت هایلندر خاکستری تا ۱۴۶ درجه فارنهایت (۶۳ درجه سانتی گراد) بالا می رود که به دمای مدل مشکی نزدیک است. در مقابل بیشترین دمای کاپوت هایلندر نقره ای ۱۲۹ درجه فارنهایت (۵۳ درجه) ثبت می شود.

تفاوت دمای خودروی تیره و روشن زیر آفتاب

آنطور که در ویدیوی مربوطه گفته می شود، این شاسی بلندها همگی برای مدتی مشابه در محوطه پارک شده و موتور آنها اخیرا روشن نشده است. بنابراین اختلاف دمای آنها نمی تواند از حرارت موتور متاثر شده باشد.

بد نیست اشاره کنیم چند سال پیش دانشمندان لابراتوار ملی لارنس برکلی در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند با کاهش احتمال روشن شدن کولر در خودروهایی که رنگی روشن دارند، میزان مصرف سوخت تا ۲% بهبود یافته و تا ۱٫۹% دی اکسید کربن کمتری وارد جو می شود؛ ضمن اینکه سایر آلاینده های خروجی از اگزوز نیز تا ۱% کاهش می یابد.

شاید این ارقام چندان قابل توجه به نظر نرسند، اما وقتی در مقیاس یک کشور مصرف سوخت کل خودروها تا ۲% کمتر شود، میلیون ها لیتر بنزین صرفه جویی شده و به همین میزان از ورود دی اکسید کربن بیشتر به جو جلوگیری خواهد شد.

منبع: motor1

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا