اخبار عمومی

پاسخ سایپا به روزنامه جمهوری اسلامی! لطفا لطیفه نگویید!

پاسخ سایپا به روزنامه جمهوری اسلامی! لطفا لطیفه نگویید! carera.ir saipa and iri paper 1

واکنش سایپا به نقد روزنامه جمهوری اسلامی

روزنامه جمهوری اسلامی در روزهای گذشته مطلبی (هرچند دارای اشتباهاتی محاسباتی) در نقد پیش فروش‌های پر حاشیه سایپا و ایران خودرو منتشر کرد که گزیده بندهای آن به این شرح بود:

  • چند روز پیش در یک دقیقه زمان!، شش میلیون نفر پول منتقل کردند بحساب شرکت سایپا.هر نفر ۲۵ میلیون تومان، یعنی ۱۵۰۰۰۰ میلیارد تومان
  • اگر ارزش فعلی بازار آزاد دلار را اعمال کنیم میشود بعبارتی ۱۳ میلیاردلار ،اگر ارزش فعلى دلار در بازار مبادله‌اى را اعمال کنیم مى شود ۱۹ میلیارد دلار و اگرقیمت دلار دولتى حساب کنیم مى شود ۳۵ میلیارد دلار.
  • اگر ملت بخواهند در یک سرمایه‌گذاری بسیار سودآور سهیم باشند با همین مبلغ پول میتوانستند یکى از شرکتهای بنـــز، BMW، لامبورگینی، شورولت، فورد، GMC، تویوتا، KIA و فیات را بطور کامل خریداری و بصورت سینه خیز به ایران احضار کنند..!، که ضمن اشتغالزائی کل بیکاران جوان متخصص و تحصیل کرده ایران، و ضمن کسب سود کلان، رونق کامل میشد و دغدغه حداقل دستمزد را هم نمیداشتیم…
  • از این موضوع غافل بودند که سایپا با همین پول میتواند ۱۵ بار شرکتش را شخم بزند و از نو بسازد. تولید ۹ سال شرکت پیش فروش شد و زمان تحویل هم به نرخ روز محاسبه قیمت انجام میشود..! کلاه از این گشادتر..!

لوگو سایپا

حالا اداره ارتباطات با رسانه ها و نشر اطلاعات سایپا در وبسایت خبری این خودروساز جوابیه ای برای این مطلب منتشر کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست.

متن جوابیه

۱) گروه خودروسازی سایپا در طرح پیش‌فروش اینترنتی محصولات خود، تعداد ۵۰ هزار دستگاه خودرو را به بازار عرضه كرد و این تعداد خودرو نیز توسط ۵۰ هزار نفر ثبت‌نام شد؛ بر همین اساس عدد ۶ میلیون نفر، نادرست است. در این طرح، خریداران بنابر خودروی درخواستی، از ۱۱ تا ۱۹ میلیون تومان به‌عنوان پیش‌پرداخت به حساب سایپا واریز كردند و عدد “هر نفر ۲۵ میلیون تومان” كه در مطلب مذكور درج شده، صحیح نیست.

۲) ۵۰ هزار دستگاه خودرو، تولید حدود ۲۰ روز گروه خودروسازی سایپا است؛ این موضوع كه سایپا خودروهای تولید ۹ سال را پیش‌فروش كرده، كاملاً اشتباه است. درخصوص این مثال كه مردم با همین مبالغ شركت‌های بنز، بی‌ام‌دبلیو و… را بخرند و به‌صورت سینه‌خیز به ایران احضار كنند نیز حتماً مستحضرید كه شرایط بین‌المللی و تحریم‌ها علیه ایران موجب شده شركت‌های گوناگون خارجی اقدام به خروج از صنعت و اقتصاد ایران كنند؛ حال چگونه ممكن است شركت‌های یادشده در مطلب مذكور حاضر به سرمایه‌گذاری در ایران و حضور در چرخه تولید و صنعت كشور شوند؟

۳) از روزنامه باسابقه و صاحب سبك جمهوری اسلامی، پس از سال‌ها فعالیت مطبوعاتی در ایران، انتظار می‌رود مطالبی كاملاً مستدل و مستند را منتشر كرده و از انتشار مطالب نادرست و سرشار از آمار و ارقام غلط آن‌هم از سوی افراد ناشناخته كه اطلاعات صحیح و دقیقی از موضوعات ندارند، بپرهیزد. روشن است نگارنده این یادداشت بدون شناخت كامل از صنعت خودروسازی كشور و خودروسازی جهانی، حتی درباره ارزش واقعی برند و دارایی‌های بزرگ‌ترین خودروسازان جهان هم دانسته‌های كافی نداشته و تنها با مطالعه لطیفه‌های منتشره در فضای مجازی، اقدام به نگارش یك یادداشت بی‌پایه و اساس كرده كه متأسفانه روزنامه وزین جمهوری اسلامی هم آن‌را منتشر كرده است.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا