اخبار عمومی

همه‌چیز درباره طرح کنترل آلودگی هوا

همه‌چیز درباره طرح کنترل آلودگی هوا traffic tehran e1560148874823

پس از کش‌وقوس‌های فراوان، بالاخره طرح کنترل آلودگی هوا در تهران از ابتدای تیرماه اجرا می‌شود. بیایید یک‌بار و برای همیشه به‌طور صحیح با جزئیات این طرح آشنا شویم.

به گزارش کاریرا به نقل از خبرآنلاین، بر اساس طرح محدوده کنترل آلودگی هوا که مصوب شورای حمل‌ونقل و ترافیک شهر تهران است، تردد خودروها در «حلقه دوم» (زوج یا فرد سابق) دیگر به‌صورت نوبتی و بر اساس رقم سمت راست پلاک خودروها نیست، بلکه همه خودروهای پلاک تهران ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران ۱۵ روز در هر فصل اجازه تردد رایگان در این محدوده را خواهند داشت و برای تردد بیش از سهمیه خود در محدوده کنترل آلودگی هوا باید نصف عوارض طرح ترافیک را پرداخت کنند.

به گزارش پایگاه خبری «عصر خودرو» به نقل از خبرآنلاین، از ابتدای تیرماه ۹۸ اجرای طرح زوج یا فرد پس از ۱۴ سال به پایان می‌رسد و طرحی جدید با عنوان «محدوده کنترل آلودگی هوا» یا «حلقه دوم» با ویژگی‌های متفاوت جایگزین آن می‌شود.

ضوابط طرح محدوه کنترل آلودگی هوا:

  • از ابتدای تیرماه ۱۳۹۸ دیگر طرح زوج یا فرد وجود ندارد و طرح «محدوده کنترل آلودگی هوا» یا «حلقه دوم» جایگزین آن می‌شود.
  • ابعاد و مرزهای این محدوده همان ابعاد و مرزهای محدوده زوج یا فرد سابق است اما مقررات مرتبط با آن تغییر می‌کند.
  • مرزهای این محدوده از سمت شمال به بزرگراه همت (از تقاطع امام علی تا تقاطع چمران) از سمت جنوب به بزرگراه بعثت (از تقاطع امام علی تا تقاطع نواب) از سمت شرق به بزرگراه امام علی(از تقاطع همت تا تقاطع بعثت) و از سمت غرب به بزرگراه نواب (از تقاطع بعثت تا تقاطع آزادی) و در ادامه به بزرگراه چمران (از تقاطع آزادی تا تقاطع همت) محدود می‌شود.
  • زمان اجرای این طرح در تمام روزهای سال به‌استثنای روزهای تعطیل رسمی از ساعت ۶٫۳۰ تا ۱۹ و پنجشنبه‌ها از ساعت ۶٫۳۰ تا ۱۳ است.
  • تردد خودروهای فاقد گواهی معاینه فنی در سراسر شهر تهران و ازجمله در این محدوده ممنوع است.
  • خودروهای پلاک تهران (بدون توجه به زوج یا فرد بودن پلاک) در هر فصل ۲۰ روز و خودروهای پلاک غیرتهران در هر فصل ۱۵ روز می‌توانند به‌صورت رایگان در «محدوده کنترل آلودگی هوا» یا حلقه دوم تردد داشته باشند. این سهمیه‌ها قابل‌انتقال به فصول دیگر نیست.
  • تردد بیش از سهمیه مجاز(۲۰ روز در هر فصل برای پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک غیرتهران) مشمول پرداخت عوارض می‌شود.
  • عوارض طرح محدوده کنترل آلودگی هوا برای روزهای مازاد بر سهمیه مجاز، نصف عوارض طرح ترافیک است.
  • همه خودروها برای تردد در «حلقه دوم» باید در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کنند. خودروهایی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام کرده باشند، پس از هر تردد، تا یک ماه فرصت دارند عوارض خود را بپردازند و درصورتی‌که در مهلت یک‌ماهه عوارض را پرداخت نکنند، علاوه بر بدهی، مشمول جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند.
  • خودروهایی که در سامانه «تهران من» ثبت‌نام نکرده باشند علاوه بر این‌که مشمول بدهیِ عوارض و جریمه راهنمایی و رانندگی می‌شوند، امکانِ استفاده از سهمیه ۲۰ یا ۱۵ روز ترددِ رایگان را نخواهند داشت، چرا که پیش از ثبت‌نام، روزشمار تردد برای آن‌ها در سامانه فعال نمی‌شود.
  • ساکنان محدوده‌های ترافیکی(طرح ترافیک و طرح کنترل آلودگی هوا) علاوه بر یک‌بار خروج رایگان پیش از ساعت ۸٫۳۰ و یک‌بار ورود رایگان پس از ساعت ۱۷ از تخفیف ۵۰ درصدی عوارض برای تردد بین ساعات ۸٫۳۰ تا ۱۷ بهره‌مند می‌شوند.
  • به ازاء هر واحد مسکونی در محدوده‌های طرح ترافیک و کنترل آلودگی هوا، تنها یک خودرو از تسهیلات مذکور برخوردار می‌شود.
  • وسایل نقلیه برقی یا هیبریدی از ۹۰ درصد و وسایل نقلیه دارای گواهی معاینه فنی برتر تهران از ۲۵ درصد تخفیفِ عوارض بهره‌مند خواهند شد.
  • آژانس‌ها و وانت‌بارها دارای ۵۰ درصد تخفیف عوارض تردد هستند و در صورت داشتن «سند سفر» (باربرگ) این تخفیف به ۷۰ درصد می‌رسد.
  • حداقل نرخ تردد در حلقه دوم (محدوده کنترل آلودگی هوا) ۷۲۴۵ تومان (در ساعات غیر اوج برای خودروهای دارای معاینه فنی برتر) و حداکثر ۲۰۷۰۰ تومان (در ساعات اوج صبح و عصر برای خودروهای دارای معاینه فنی عادی) است.
  • در صورت تردد وسایل نقلیه در هر دو محدوده (محدوده طرح ترافیک و محدوده کنترل آلودگی هوا) تنها عوارض مربوط به تردد در محدوده طرح ترافیک اخذ می‌شود و عوارض حلقه دوم به آن اضافه نمی‌شود.
  • در صورت تردد مجاز خودرو در محدوده طرح ترافیک (حلقه اول) روزهای مذکور از سهمیه مجاز تردد در محدوده کنترل آلودگی هوا(حلقه دوم) کسر نمی‌شود. (یعنی خودرویی که با پرداخت عوارض طرح ترافیک هر چند روز در این محدوده‌ها تردد داشته باشد، روزهای مذکور از سهمیه مجازِ ۲۰ روز برای پلاک تهران و ۱۵ روز برای پلاک غیرتهران کسر نمی‌شود.)
  • تردد وسایل نقلیه انتظامی، آتش‌نشانی و فوریت‌های پزشکی(اورژانس) در این محدوده مجاز است.
  • تردد وسایل نقلیه امدادی از قبیل حوادث آب، برق، مخابرات، گاز و وسایل نقلیه خدماتی تحت پوشش شهرداری، تاکسی‌های تحت پوشش سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی شهر تهران در مسیرهای تعیین‌شده توسط آن سازمان، وسایل نقلیه عمومی تحت نظارت شرکت واحد اتوبوس‌رانی تهران و حومه و وانت‌بارهای پلاک «ع» تهران که دارای مجوز یا پروانه فعالیت از شهرداری تهران در صورت دارا بودن گواهی معاینه فنی معتبر، بر اساس مجوزی که توسط سازمان حمل‌ونقل و ترافیک تهران صادر می‌شود، مجاز خواهد بود. دارندگان وسایل نقلیه موظف هستند مشخصات وسیله نقلیه خود را از طریق سامانه «تهران من» اعلام و تاییدیه لازم در خصوص برخورداری از شرایط ذکرشده را دریافت کنند.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا