اخبار عمومی

در کانال‌های تلگرامی فروش خودرو چه می‌گذرد؟

خرید و فروش خودرو دست دوم

کاسبی تازه؛ ثبت‌نام خودرو‌های تنظیم‌بازاری

ناکارآمدی سیاست‌های تنظیم‌بازار خودروهای داخلی موجب رانت‌جویی برخی افراد و ایجاد کسب‌و‌کارهای مجازی مرتبط با فروش خودروهای تنظیم‌بازاری شده است.

به گزارش همشهری، شاید شما هم ازجمله کسانی باشید که با تبلیغات ستاد تنظیم بازار، وزارت صنعت‌ و شرکت‌های خودروسازی در زمینه فروش فوری- نقدی با قیمت تنظیم بازاری برای خرید خودرو به پایگاه‌های فروش اینترنتی خودروسازان مراجعه کرده اما در بهترین حالت حتی با داشتن اینترنت پرسرعت و سایر اسناد و مدارک مورد نیاز ثبت‌نام در مرحله ورود به درگاه پرداخت اینترنتی از ادامه ثبت‌نام بازمانده‌ و در نهایت قید خرید خودرو را زده یا درصورت داشتن تمکن مالی برای خرید خودروی مدنظر با قیمت‌های حاشیه بازار اقدام کرده‌ باشید.

این شرایط موجب رونق کسب‌و‌کارهای جدید در فضای مجازی شده است. مابه‌التفاوت چند ده‌میلیون تومانی نرخ مصوب تنظیم بازار و حاشیه بازار خودرو، بسیاری را به طمع کسب سود به سمت این بازار کشانده است. چندی پیش در گزارشی از وجود روبات‌های ثبت‌نام و دسترسی خاص برخی افراد برای بهره‌مندی از رانت قیمت حاشیه بازار و تنظیم بازاری اخباری وجود داشت؛ گزارشی که با تکذیب خودروسازان مواجه شد. حالا به‌دنبال ادامه سکوت دستگاه‌های نظارتی، در ۲‌ ماه اخیر برخی افراد با انتشار آگهی‌هایی در کانال‌های تلگرامی مدعی شده‌اند می‌توانند با دریافت هزینه،‌ متقاضیان خودروهای تنظیم‌بازاری را در سامانه‌های فروش ثبت‌نام کنند. برای بررسی جزئیات این ادعاها به سراغ یکی از ثبت‌نام‌کنندگان خودروهای تنظیم‌بازاری رفته‌ایم.

بازار خودرو پراید

جایگزینی فروش اعتباری با فوری- نقدی

با این شرایط اختلاف قیمت خوب خودروهای تنظیم‌بازاری با حاشیه بازار موجب می‌شود تا مشتریان از این شیوه خرید خودروها حتی با پرداخت هزینه ثبت‌نام استقبال کنند‌.

درج آگهی تضمین ثبت‌نام در یکی از شبکه‌های فضای مجازی موجب شد تا در تماس تلفنی جزئیات این کسب‌و‌کار جدید را جویا شویم. فرد مدعی این شیوه ثبت‌نام گفت: شیوه فروش فوری- نقدی خودروسازان به‌تازگی به فروش اعتباری تغییر کرده که همانند فروش فوری است و خودروسازان باید طی مدت یک‌ماه خودروی ثبت‌نامی را با قیمت قطعی به مشتری تحویل دهند و در غیراین صورت باید ۳۰ درصد سود تأخیر پرداخت کنند.

او افزود: تفاوت فروش نقدی قبلی با اعتباری جدید آن است که مثلا برای خرید خودروی پژو ۲۰۷ با قیمت تنظیم بازاری ۹۶ میلیون تومان، مشتری باید ۸۶ میلیون تومان (با احتساب سود یکساله ۱۲ میلیون تومان تسهیلات) را ابتدا پرداخت کند (معادل ۸۰ درصد کل قیمت) ۱۲ میلیون تومان باقیمانده هم در قالب یک چک برای سال آینده دریافت و پس از پاس‌شدن آن سند خودرو که در رهن ایران خودرو‌ست، به مشتری منتقل می‌شود. به گفته این فعال حوزه ثبت‌نام خودرو، با وجود این تسهیلات اختلاف قیمت خوب خودروهای تنظیم بازاری با حاشیه بازار موجب می‌شود تا مشتریان از این شیوه فروش خودرو استقبال کنند.

با این شرایط اختلاف قیمت خوب خودروهای تنظیم‌بازاری با حاشیه بازار موجب می‌شود تا مشتریان از این شیوه خرید خودروها حتی با پرداخت هزینه ثبت‌نام استقبال کنند‌.

قیمت خودرو

ثبت‌نام تضمینی با هزینه ۴ تا ۶ میلیونی

مدیر کانال تلگرامی ثبت‌نام خودروهای تنظیم‌بازاری گفت: معمولا ۲ روز قبل از ثبت‌نام خودروسازان از کم‌وکیف قیمت و نوع محصولات خودروسازان مطلع می‌شویم و همه بخشنامه‌های مرتبط را در کانال تلگرامی برای اطلاع مشتریان درج می‌کنیم

مدیر کانال تلگرامی ثبت‌نام خودروهای تنظیم‌بازاری در مورد کم‌و‌‌کیف ثبت‌نام مشتریان به این شیوه، گفت: معمولا ۲ روز قبل از ثبت‌نام خودروسازان از کم‌وکیف قیمت و نوع محصولات خودروسازان مطلع می‌شویم و همه بخشنامه‌های مرتبط را در کانال تلگرامی برای اطلاع مشتریان درج می‌کنیم. همچنین به‌دلیل ظرفیت محدود افراد ثبت‌نام‌کننده باید مشتری حتما از چند روز قبل تماس بگیرد و برای ثبت‌نام رزرو کند. به گفته او، مشتریان با مراجعه حضوری به محل شرکت (حوالی میدان انقلاب) در روز و ساعت بازگشایی فروش اینترنتی، به ثبت‌نام اقدام و بارسیدن به درگاه بانکی، وجه خرید اعتباری این خودروها را از طریق کارت اعتباری و رمز دوم مشتری به‌حساب خودروسازان واریز و در ادامه برای ارائه چک یکساله باقیمانده وجه خودرو ازطریق نمایندگی اقدام می‌کنند.

بعد از اتمام ثبت‌نام، دستمزد دریافتی شرکت بابت ثبت‌نام خودروهای مختلف که بنا بر درجه سختی ثبت‌نام متفاوت است، دریافت می‌شود. او افزود: مثلا برای ثبت‌نام پژو ۲۰۷ دنده‌ای قبلا ۶ میلیون تومان دریافت می‌کردیم که اکنون با توجه به رکود بازار این رقم به ۴ میلیون تومان کاهش یافته است. یا برای ثبت‌نام سمند EF7 یا پژو پارس TU5 که آخرین‌بار یک‌ماه پیش عرضه شد، حدود ۶ میلیون تومان دریافت می‌شد.

به گفته او، با وجود این هزینه‌ها، تفاوت قیمت حاشیه بازار و تنظیم بازاری محصولات خودروسازان چنین هزینه‌هایی را پوشش می‌دهد به‌نحوی که با احتساب قیمت تنظیم‌بازاری ۹۶ میلیون و ۷۰۰ هزار تومانی پژو ۲۰۷ دنده‌ای و پرداخت هزینه ثبت‌نام ۴ میلیون تومانی ثبت‌نام، قیمت تمام‌شده این خودرو برای مشتری به ۱۰۰ میلیون تومان می‌رسد درحالی‌که قیمت کنونی خرید و فروش این خودرو در حاشیه بازار ۱۲۴ تا ۱۲۵ میلیون تومان است.

5 نتیجه آزاد شدن قیمت بازار خودرو

دریافت هزینه بعد از پیامک ایران خودرو

مدیر کانال تلگرامی ثبت‌نام خودروهای تنظیم‌بازاری با بیان اینکه هزینه ثبت‌نام خودروهای تنظیم بازاری بعد از ارسال پیامک ثبت‌نام صورت می‌گیرد، در مورد تضمین موفقیت این شیوه ثبت‌نام، گفت: اگرچه همواره ثبت‌نام و خریدهای اینترنتی مشکلات خاص خود را دارد، ولی ما به‌دلیل در اختیار داشتن اینترنت بسیار پرسرعت و افراد مجربی که دستشان در ثبت‌نام تند است، معمولا در ۹۰ درصد موارد ثبت‌نام موفق هستیم و ثبت‌نام ۱۰ درصد باقیمانده نیز حتما در نوبت بعدی صورت می‌گیرد. او در مورد احتمال هک‌شدن حساب بانکی کاربران به‌دلیل ارائه رمز دوم در این شیوه ثبت‌نام، گفت: اول اینکه این ثبت‌نام به‌صورت حضوری و تنها با برداشت مبلغ تعیین‌شده خودروهای تنظیم بازاری با مشارکت مشتری انجام می‌شود. از سوی دیگر سقف انجام تراکنش‌ روزانه هر کارت بانکی ۵۰ میلیون تومان است و امکان برداشت مبلغ بیشتر تا ۱۲ شب وجود ندارد و مشتری می‌تواند رمز دوم کارت خود را تغییر داده یا حتی کارت را بسوزاند.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا