اخبار عمومی

سهم خصوصی ها از بازار خودرو

گروه بهمن

آمار تولید ۱۱ ماه امسال خودروسازان کشور در شرایطی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت انتشار یافته که طبق آن، شرکت‌های بخش خصوصی نیز مانند نیمه‌دولتی‌ها با افزایش تیراژ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته مواجه شده‌اند.

طبق آمار اعلامی،۶ خودروساز بخش خصوصی کشور در مجموع ۱۱۷ هزار و ۳۲۸ دستگاه انواع محصولات سواری را در ۱۱ ماه به تولید رسانده و در نتیجه افزایش تیراژی حدود ۲۶ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته تجربه کرده‌اند. ازآنجاکه تا پایان بهمن‌ماه امسال حدود یک میلیون و ۳۱۴ هزار دستگاه خودرو سواری در کشور تولید شده، سهم محصولات بخش خصوصی از این آمار، به حدود ۹ درصد رسیده است.

هرچند با توافق هسته‌ای و برجام، برخی شرکای قبلی خودروسازان خصوصی به کشور بازگشتند، با این حال هنوز هم بیشترین تیراژ در این بخش، به محصولات چینی تعلق دارد. در بین ۶ خودروساز فعال خصوصی کشور، چهار شرکت به‌طور اختصاصی خودروهای چینی را مونتاژ می‌کنند و دو شرکت دیگر نیز بخشی از تولیداتشان چینی به‌شمار می‌رود. هرچه هست، طبق آمار اعلامی، بیشترین تیراژ در بین شرکت‌های بخش خصوصی طی ۱۱ ماه امسال، به «مدیران خودرو» رسیده، چه آنکه این شرکت توانسته در بازه زمانی موردنظر، ۶۵ هزار و ۳۶۹ دستگاه محصول متعلق به دو برند چری و ام‌وی‌ام چین را در کشور مونتاژ کند. با توجه به این آمار، مدیران خودرو با افزایش ۸/ ۳۲ درصدی تولید در ۱۱ ماه امسال و نسبت به مدت مشابه سال گذشته مواجه شده است. بیشترین تیراژ در آمار تولید ۱۱ماهه مدیران خودرو نصیب MVM مدل ایکس ۲۲ با ۱۸ هزار و ۲۲۵ دستگاه شده و کمترین آن نیز به ام‌وی‌ام ۳۱۵ با تیراژی تنها ۴۱ دستگاهی تعلق دارد.

از سوی دیگر اما «کرمان موتور» نیز به‌عنوان یکی از قدیمی‌های بخش خصوصی صنعت خودرو کشور که ۳۹ هزار و ۳۳۹ دستگاه تیراژ طی ۱۱ ماه امسال داشته، توانسته تولید خود را نسبت به بازه زمانی مشابه سال گذشته حدود ۲/ ۷ درصد افزایش دهد.این شرکت محصولاتی از هیوندایی، جک و لیفان را مونتاژ می‌کند و بیشترین تیراژ در این بین نیز متعلق به جک شاسی‌بلند مدل اس ۵ با تیراژی ۲۰ هزار و ۱۴۰ دستگاهی است و کمترین تیراژ نیز نصیب جک‌جی‌۴ با تنها ۲۰ دستگاه شده است. کرمان موتور تا پیش از لغو تحریم‌ها فقط با شرکت‌های چینی جک و لیفان کار می‌کرد و پس از برجام، توانست هیوندایی را نیز میهمان خطوط تولید خود کند. در حال حاضر مدل‌های i10 و ‌i20 و همچنین اکسنت، به‌عنوان محصولات تحت لیسانس هیوندای، در کرمان موتور به تولید می‌رسند.

سری هم اما به گروه «بهمن» بزنیم، شرکتی که مدت‌ها است به بخش خصوصی واگذار شده و در حال حاضر محصولاتی از مزدای ژاپن و شرکت FAW چین را مونتاژ می‌کند. طبق آمار، در مجموع ۹ هزار و ۳۰۷ دستگاه خودرو سواری در گروه بهمن طی ۱۱ ماه امسال مونتاژ شده که نشان از جهش ۱۶۲ درصدی تولید این شرکت نسبت به مدت مشابه سال گذشته دارد. بیشترین تیراژ گروه بهمن به مزدا۳ مربوط می‌شود، چه آنکه حدود پنج هزار و ۸۰۰ دستگاه از این محصول تا پایان بهمن‌ماه مونتاژ شده است. باقی محصولات سواری و مونتاژی گروه بهمن را اما بسترن چینی در دو مدل بی‌۳۰ و بی‌۵۰ تشکیل می‌دهند، ضمن آنکه این شرکت دیگر لندمارک را در خطوط تولید خود نمی‌بیند.

در بین دیگر شرکت‌های بخش خصوصی اما «خودروسازان‌ بم» که با کمک جیلی چین حیاتی دوباره را پیدا کرده، تیراژی یک هزار و ۶۸ دستگاهی را تا پایان بهمن‌ماه امسال از خود به‌جا گذاشته است. این در حالی است که این شرکت در ۱۱ ماه مشابه سال گذشته تنها چهار دستگاه محصول سواری را مونتاژکرده بود. دیگر خودروساز بخش خصوصی کشور که به نوعی جدیدترین عضو نیز به‌شمار می‌رود و با نام «صنعت خودرو آذربایجان» فعالیت می‌کند، طی ۱۱ ماه امسال ۴۸۷ دستگاه محصول سواری را تحت لیسانس MG چین مونتاژ کرده است. همچنین دیارخودرو نیز که به مونتاژ محصولات گریت‌وال چین مشغول است، در ۱۱ ماه امسال فقط ۱۵۷ دستگاه تیراژ داشته؛ بنابراین نسبت به مدت مشابه سال گذشته حائز رشدی ۶۹ درصدی شده است.

در نهایت اما راین‌خودرو به‌عنوان یکی از قدیمی‌های بخش خصوصی خودروسازی کشور، حتی یک دستگاه محصول را نیز طی ۱۱‌ماه امسال به تولید نرسانده و به‌نوعی می‌توان آن را تعطیل‌شده دانست. این شرکت پیش‌تر محصولی از گریت‌وال چین را به نام ولیکس مونتاژ می‌کرد و قرار بود پس از اجرایی شدن برجام، میزبان هیوندای شود، اما در نهایت چنین اتفاقی رخ نداد تا راین‌خودرو فعلا سهمی از تولیدات بخش خصوصی صنعت خودرو کشور نداشته باشد.

منبع : دنیای اقتصاد

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا