خودروهای الکتریکی و برقی

بازدهی بالای محصولات تسلا به دلیل طراحی آنها است

تسلا مدل 3

کارایی یکی از معیارهای مهم در خودروهای EV است و محصولات تسلا از پرچم‌داران این زمینه محسوب می‌شوند

برد بیشتر به عنوان معیاری اساسی میان خودروهای الکتریکی امروزی به شمار می‌آید و همانند فاکتور قدرت بیشتر در خودروهای بنزینی در نظر گرفته می‌شود. اما این برد بیشتر تا چه میزان کافی است؟ تنها چیزی که فعلا مشخص است، تمایل خریداران خودروهای الکتریکی به بیشتر بودن برد آنها است. در این میان، محصولات تسلا کمپانی همیشه به خواست مشتریان خود احترام گذاشته است و سعی در برآورده کردن آنها دارد. در ماه اپریل امسال بود که این شرکت توانست بدون افزایش سایز باتری، برد مدل S خود را تا ۵۶ کیلومتر بیشتر نماید.

بنابر توضیحات تسلا، مهندسان این شرکت با ارتقای برخی از قطعات سیستم انتقال قدرت این مدل توانستند برد آن را افزایش دهند. “تمامی مدل‌های S و X تسلا از نسل جدید تکنولوژی سیستم رانندگی این کمپانی که از ترکیب موتور رلوکتانسی مغناطیس دائم بهینه شده با سیستم خنک کننده و جعبه دنده‌ی ارتقا یافته به منظور دستیابی به کارایی بالای ۹۳ درصد تشکیل شده است، بهره‌ می‌برند. قرار گیری یک موتور مغناطیس دائم در محور جلویی و یک موتور القایی در محور عقب موجب شده است که تا بیش از ۱۰ درصد برد خودرو افزایش یابد.

تسلا

برد بالای محصولات این کمپانی، تقاضای خریداران را افزایش داده است. با این وجود بحث ما بر سر بهینه بودن بازدهی خودرو می‌باشد. در حال حاضر طراحان خودروهای الکتریکی بر افزایش برد مترکز اند، اما اگر زمانی فرا رسد که نتایج بدست آمده بازار و خریداران را راضی کند، بهینه‌سازی خودروها با توجه به اینکه موجب کوچک‌تر شدن باتری‌ها، افزایش فضا، ارتقای کارایی و کاهش قیمت آنها می‌شود، می‌تواند به عنوان امتیازی مثبت برای این خودروها به شمار آید. دیگر مزیت بهینه‌سازی این است که مبلغ قبض برق خریداران خودروهای EV را نیز کاهش می‌دهد.

تسلا

خودروهای الکتریکی تسلا جزو بهینه‌ترین خودروهای بازار هستند، به طور مثال مصرف سدان فول سایز S این شرکت در مقایسه با مدل کوچک اسمارت EQ fortwo بهینه‌تر است. عملکرد SUVهایی نظیر آئودی e-tron و جگوار I-PACE نیز در مقایسه با مدل X تسلا به حساب نمی‌آیند. همانطور که در مقاله‌ی اخیر مجله‌ی خبری Road & Track نیز ذکر شد، مدل X تسلا به قدری بهینه عمل می‌کند که تا ۱۴۱ کیلومتر بیشتر از آئودی و ۱۹۵ کیلومتر بیشتر از جگوار مسافت می‌پیماید. این در حالی است که باتری‌های تسلا تنها کمی بزرگتر از باتری‌های دو مدل دیگر است.

تسلا

از نظر مجله‌ی Road & Track، دلیل برتری تسلا نسبت به محصولات الکتریکی این دو خودروساز بزرگ، به ناکارآمدی سیستم انتقال قدرت محصولات آنها و سیاست گذاری‌ این شرکت‌ها مربوط می‌شود. سیاست گذاری‌های تسلا یکی از مواردی است که در طول این سال‌ها بهبود یافته است. در حضور ۸ ساله‌ی مدل S در بازار، مصرف آن ۲۵ درصد بهینه‌سازی شده است، همچنین تسلا موتور، سیستم تعلیق بادی، تایرها و حتی یاتاقان چرخ‌ها را نیز ارتقا داده است.

نرم‌افزار تسلا

یکی دیگر از سیاست گذاری‌های درست تسلا به ارتباطی که میان درپارتمان‌های مختلف این شرکت برقرار است مربوط می‌شود، امکانی که کارکنان کمپانی‌های سنتی از آن محروم‌اند. یکی دیگر از جدیدترین بروزرسانی‌های تسلا که در عملکرد آن تاثیر داشته است یاتاقان چرخ‌های آن است. یاتاقان‌های جدید گران‌تر از مدل‌های قدیمی‌‌اند، اما ۲۴ کیلومتر به برد خودرو اضافه می‌نمایند که هزینه‌ی تمام شده‌ی بسیار کمتری را نسبت به افزایش حجم باتری برای کاربرد مشابه دارد.

نرم‌افزار تسلا

همچنین تسلاهای جدید از کالیپر‌های ترمز Brembo monobloc استفاده می‌کنند. دلیل استفاده از این نوع کالیپرها این است که معتبر‌ تر هستند و با کاهش میزان اصطکاک ۳۲ کیلومتر برد خودرو را افزایش می‌دهند. در این رابطه مجله‌ی Road & Track بیان می‌کند: “افزایش قدرت ترمز گیری، حس بهتر پدال‌ها و اطمینان بیشتر به عنوان کارکرد جانبی استفاده از این کالیپرها محسوب می‌شوند.”

اما آیا این کالیپرها گران قیمت هستند؟ در جواب باید بگوییم: بله، بسیار گران قیمت‌اند! اما همچنان هزینه‌‌‌ی کمتری نسبت به افزایش سایز باتری‌ها دارند. اما نکته‌ی دیگری که در این رابطه حائز اهمیت است، ارتباط برقرار شده میان اعضای تیم ترمز تسلا با مهندسین باتری خودروها است، زیرا از این راه بود که روشی برای ارتقای محصولات این شرکت یافتند.

منبع: inside evs

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا