خودروهای الکتریکی و برقی

افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی

خودروی هیبریدی

سازمان برنامه و بودجه، ۱۰ درصد تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی را افزایش داد. این سازمان در مکاتبه‌ای با وزارت صنعت معدن و تجارت با استناد به ردیف درآمدی ۱۶۰۱۸۱ قانون بودجه خواستار افزایش ۱۰ درصدی تعرفه واردات خودرو شد.

در این مکاتبه همچنین تاکید شده که از آنجایی که خودروهای هیبریدی (بنزین‌سوز-برقی) موجود در بازار از نظر سوخت مورد استفاده بنزین‌سوز محسوب می‌شوند، بنابراین خودروهای هیبریدی موجود هم مشمول ۱۰ درصد از ارزش گمرکی خودروهای تعیین شده می‌شوند. به این ترتیب با این تصمیم دولت که در چند روز گذشته به گمرکات اجرایی ابلاغ شده است، تعرفه گمرکی خودروهای هیبریدی به ۳۵ درصد افزایش یافت.

این افزایش تعرفه، در شرایطی اتفاق افتاده است که پیش از این، تعیین تعرفه ۴۰ درصدی واردات خودروهای هیبریدی با انتقاد کارشناسان مواجه شد و وزارت صنعت، معدن و تجارت در پی دستور مستقیم رئیس‌جمهوری مبنی‌بر کاهش تعرفه، پس از چند هفته کار کارشناسی نرخ تعرفه را به ۲۵درصد کاهش داد. به این ترتیب با افزایش ۱۰درصدی بار دیگر تعرفه هیبریدها روند صعودی به خود گرفته و این در شرایطی است که برخی از نمایندگان مجلس از ابتدای اردیبهشت با ارائه طرح ساماندهی بازار خودرو در پی کاهش تعرفه خودرو از جمله محصولات هیبریدی هستند.

این طرح به‌زودی به صحن علنی مجلس خواهد آمد. طرحی که در صورت تصویب، نه‌تنها تعرفه واردات خودرو‌های هیبریدی را به همان ۴ درصد گذشته بازمی‌گرداند، که باعث کاهش قابل‌توجه در تعرفه خودروهای بنزینی هم خواهد شد. دی ماه سال گذشته در پی توقف ۶ ماهه سایت ثبت‌سفارش هیات‌دولت مقررات جدیدی برای واردات خودرو ابلاغ کرد. در این مقررات تعرفه واردات خودرو افزایش و ورود خودروهای بالای ۴۰ هزار دلار نیز ممنوع اعلام شد. از سوی دیگر در دستورالعمل جدید دولت تعرفه واردات خودروهای هیبریدی نیز که طی سال‌های گذشته ۵ درصد بود، با افزایش همراه شد و حتی در برخی از ردیف‌های تعرفه‌ای به ۹۵ درصد نیز رسیده بود.

منبع : دنیای اقتصاد

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا