کلاسیک

تویوتا ۲۰۰۰ GT کوپه پیش کسوت + عکس

تویوتا 2000 GT کوپه پیش کسوت + عکس carera.ir 965 99656882

دقیقاً ۵۰ سال پیش بود که با عرضه خودرویی کوپه از کشور ژاپن، شاهد تغییرات مهمی در صنعت خودروسازی جهان بودیم. تویوتا ۲۰۰۰ GT

تویوتا جان تازه ای گرفت. حرف های جدیدی برای گفتن داشت. تولید تویوتا ۲۰۰۰ GT باعث شد تا دنیا به صنعت خودروسازی این کشور  نگاه دیگری بیاندازد. خودرویی که با همکاری مشترک شرکت تویوتا و یاماها ساخته شد. حالا ۵۰ سال از تولید این اسطوره بی بازگشت می‌گذرد. خودرویی که کمتر از ۵۰۰ دستگاه از آن تولید شده است. به بهانه پنجاهمین سالگرد تولید تویوتا ۲۰۰۰ GT  قصد داریم تا  این خودروی اسپرت و ارزشمند را معرفی کنیم. خودرویی که برای کلکسیونرها نیز مورد توجه است.

تویوتا ۲۰۰۰ جی تی اولین بار در نمایشگاه اتومبیل توکیو سال ۱۹۶۵به نمایش عموم گذاشته شد. البته نسخه آزمایشی آن با کد A550X در ۱۴ آپریل همان سال ساخته شده بود. حتی پیش از عرضه خودرو به مشتریان، از آن در مسابقات اتومبیلرانی نیز استفاده کردند. مسابقاتی نظیر “جایزه بزرگ ژاپن” ، “۲۴ ساعته Fuji” که نام مدل عرضه شد ۲۰۰۰ جی تی اس بوده است.

در سال ۱۹۶۶ نوبت به ورود ۲۰۰۰ جی تی رسید. این خودرو توسط “جیرو کاوانو” و “ساتورو نوزاکی” طراحی شده است. خودروی دیفرانسیل عقب با پیشرانه ۶ سیلندر خطی جلو و ظرفیت حمل تنها ۲ سرنشین. ویژگی هایی که هر علاقه مند به خودرو را وسوسه می کند. در می سال ۱۹۶۷ اولین سری از ۲۰۰۰ جی تی روانه بازار شد. این فست بک اسپرت تا سال ۱۹۷۰ برروی خط تولید قرار داشت. در این ۴ سال تنها ۳۵۱ دستگاه از آن تولید شده است. برای این خودرو دو پیشرانه ۶ سیلندر خطی درنظر گرفته شده است. پیشرانه اول ۲ لیتری با ۱۵۰ اسب بخار قدرت در ۶۶۰۰ دور بردقیقه و حداکثر گشتاور ۱۷۷ نیوتن متر در ۵۰۰۰ دور بردقیقه است. پیشرانه دوم ۲.۳ لیتری ۶ سیلندر خطی با ۱۱۵ اسب بخار قدرت در ۵۲۰۰ دور بردقیقه و حداکثر گشتاور ۱۷۲ نیوتن متر در ۳۶۰۰ دور بردقیقه است. شتاب صفر تاصد این خودرو ۱۰ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۲۱۰ کیلومتر برساعت است.

تویوتا 2000 GT کوپه پیش کسوت + عکس carera.ir 965 41943346

این خودرو در زمان ورودش به بازار بسیاری از عناوین “اولین”ها را دریافت کرد. اولین خودروی ژاپنی که به صورت استاندارد دارای دیفرانسیل لغزش محدود (LSD) است. اولین خودرو ژاپنی که مجهز به سیستم تعلیق دوبل جناغی مستقل شده است. همچنین Toyota ۲۰۰۰ جی تی اولین خودروی ژاپنی مجهز به سیستم ترمز دیسکی برای هر چهار چرخ محسوب می شود. رادیو AM، سیستم راک اند پینیون فرمان و رادیاتور آلومینیومی از جمله تکنولوژی های بودند که در آن زمان برای چنین خودرویی بسیار جذاب و آینده نگر بوده است.

تویوتا ۲۰۰۰ جی تی از دو جعبه دنده ۵ سرعته دستی و ۳ سرعته اتوماتیک بهرمند است. این خودرو دارای طول ۴۱۷۵ میلیمتر، عرض ۱۶۰۰ میلیمتر و ارتفاع ۱۱۶۰ میلیمتر است. همچنین فاصله بین محور جلو و عقب ۲۰۰۰ جی تی ۲۳۳۰ میلیمتر است. در تالار افتخارات تویوتا ۲۰۰۰ جی تی مدال ها و یادبودهای بسیار زیادی قرار دارد. به همین خاطر این خودرو را باید اسطوره بی بازگشت نامید. خودرویی که همتایی برای آن پیدا نخواهد شد.

شما فقط دوبار زندگی می کنید

این عنوان فیلم پرهیجان و پرطرفداری است که در آن تویوتا ۲۰۰۰ جی تی توسط بازیگر نقش اول مورد استفاده قرار گرفت. این پنجمین سری از فیلم های پرطرفدار جیمز باند بود که برای اولین و آخرین بار از یک خودروی آسیایی در آن استفاده شد. در فیلم “شما فقط دوبار زندگی می کنید” ، شان کانری بازیگر نقش جیمز باند از خودروی تویوتا ۲۰۰۰ جی تی استفاده می کرد. این فیلم در سال ۱۹۶۷ میلادی ساخته شد که بخش های عمده ای از آن در کشور ژاپن فیلم برداری شد. البته در بیشتر سکانس های فیلم، “Akiko Wakabayashi” بازیگر نقش “AKI” به عنوان دوست جیمز باند از این خودرو استفاده می کرد. تهیه کنندگان این فیلم به سراغ خودرویی کروک رفتند. آنها در نهایت تویوتا ۲۰۰۰ جی تی روباز را برای این فیلم سفارش دادند. خودرویی که به دلیل قد بلند شان کانری سقف آن باید کروک می شد. می توان گفت تویوتا ۲۰۰۰ جی تی در کنار افتخارات و مدال های رنگارنگ و مهم خود با حضور در فیلم جیمز باند محبوبیتی دوچندان بین مردم پیدا کرده است. این خودروی اسپرت به عنوان هفتمین خودروی محبوب در سری فیلم های جیمز باند شناخته می شود.

تویوتا 2000 GT کوپه پیش کسوت + عکس carera.ir 965 34877989

رقبای پرمدعا و قدرتمند

تویوتا ۲۰۰۰ جی تی توانست رقیب بسیار خوبی برای دیگر خودروهای هم رده خود محسوب شود. در آن سال ها شورولت کوروت استینگری در کنار جگوار ای تایپ از جمله مهمترین رقبای این خودرو به حساب می‌آمدند. کوروت استینگری C2  بین سال های ۱۹۶۳ تا ۱۹۶۷ به تعداد ۴۵۴۵۶ دستگاه تولید شد. این خودروی آمریکایی از پیشرانه ۸ سیلندر خورجینی ۵۳۵۶ سی سی بهرمند است. جگوار E-type نیز به عنوان دومین رقیب ۲۰۰۰ جی تی شناخته می شد. جگوار E-type S1 بین سال های ۱۹۶۱ تا ۱۹۶۸ تولید شد. از این نسخه ۱۵۴۳۹ دستگاه تولید شد. این خودرو از یک پیشرانه ۶ سیلندر ۴۲۳۵ سی سی بهرمند بوده است.

 

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا