کلاسیک

چراغ مخفی ها: ۱۰ خودرو با بهترین چراغ های مخفی

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

۱۰ خودرو کلاسیک با چراغ های مخفی

چراغ های پاپ آپ pop-up در دهه های ۸۰ و ۹۰ میلادی برای زیبایی و نمایش جلوه اسپرت خودرو ها بسیار محبوب بودند اما امروز دیگر خبری از آن ها نیست. البته هنوز چراغ های پاپ آپ بسیار جذاب هستند. اما استانداردهای ایمنی عابر پیاده، به ویژه در اروپا، به دلیل آسیب های احتمالی به عابران، استفاده از این چراغ ها را دشوار کرده است. همچنین نگرانی از افزایش مصرف سوخت نیز تاثیر مهمی داشته چرا که این چراغ ها بر آیرودینامیک خودرو تاثیر می گذارند.

اما بیایید این ها را فراموش کرده وخودرو های خیال انگیزی که تاکنون از چراغ های پاپ آپ استفاده کرده اند را با هم مرور کنیم.

آلفارومئو مونترئال Montreal

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

خوب، آلفا رومئو مونترئال چراغهای پاپ آپ را ندارد، اما با طراحی بسیار جالبش شایستگی حضور در لیست ما را دارد. پانل های جلو کاپوت مونترئال طوری طراحی شده اند که گویا این کوپه زیبا دارای مژه است. همچنین وقتی چراغ ها روشن است با حرکت خودرو, چراغ پشت پره ها سو سو زده و مانند این است که این خودرو در حال چشمک زدن است.

بی ام و BMW M1

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

طراح مشهور Giorgetto Giugiaro در دوره ای خودرو هایی با کاپوت کوتاه و نوک تیز طراحی می کرد و با استفاده از چراغ های مخفی، سعی در آیرودینامیک نشان دادن آنها می کرد. برای مثال میتوان به BMW M1 اشاره کرد که با استفاده از چراغ pop-up وکاپوت کوتاه آماده شکافتن هوا در سرعت های بالاست.

فراری Testarossa

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

فراری دهه ها از چراغ های مخفی pop-up به عنوان امضای محصولاتش استفاده می کرد. از ۱۹۷۰ با مدل ۳۶۵ GTB/4 Daytona تا ۱۹۹۰ با مدل ۴۵۶M آمریکایی های قدیمی تر هنوز هم بازیگر سریال Miami Vice را به یاد دارند که پشت فراری مدل Testarossa خود می نشست و به آهنگ مورد علاقه خود گوش می داد. کودکان دهه ۸۰ می توانستند پشت فرمان Testarossa کروک (مدلی که به صورت رسمی به عموم فروخته نشد) بنشینند.البته بوسیله بازی های کامپوتری!

فورد Probe

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

شما برای داشتن چراغ های مخفی مجبور نبودید پولدار باشید. منظور ما فورد Probe است. این محصول با همکاری فورد و مزدا در آن زمان شکل گرفت و فورد مدل نسل اول آن را (نسل دوم در تصویر) تقریبا جایگزین موستانگ کرده بود تا زمانی که متوجه شد که این، واقعا ایده بدی است. در عوض Probe ، فورد را قادر ساخت تا با خودرو های اسپرت دیفرانسیل جلوی آن زمان به رقابت بپردازد. خودرو هایی مثل میتسوبیشی Eclipse ، هوندا prelude و تویوتا Celica. مدل مشابه این خودرو برای مزدا مدل mx-6 بود اما موتور آن متفاوت بوده و از چراغ های ثابت استفاده می کرد.

لامبورگینی کنتاش Countach

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

کارت بازی های قدیمی را یادتان هست؟ دشوار است تصور کنید که لامبورگینی کنتاش بدون چراغ های پاپ آپ چگونه خواهد بود. چیزی که سبکی فوق العاده را به این سوپر اسپرت اضافه می کند. لامبورگینی ابتدا Countach را به عنوان یک کانسپت در سال ۱۹۷۱ رونمایی کرد و نسخه تولیدی اصلاح شده را در سال ۱۹۷۴ معرفی کرد. تولید کنتاش تا سال ۱۹۹۰ ادامه یافت. در طول این سالها، قدرت آن افزایش یافت و باله نیز به آن اضافه شد تا بیشتر از پیش پرخاشگر جلوه کند.اما همچنان چراغ های پاپ آپ روی آن بود.

لوتوس اسپریت

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

لوتوس Espirit در ابتدا توسط Giugiaro طراحی شد و ترکیبی از طراحی گوه ای شکل و چراغ های پاپ آپ بود. Esprit در سال ۱۹۸۷ استایل جدیدی را از طراح Peter Styvens به خود گرفت. (تصویر بالا) البته لبه های تیز و چراغ های مخفی هنوز در آن حفظ شده بود.

مزدا MX-5 Miata

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

احتمال اینکه شما مزدا MX-5 نسل اول که از چراغ های پاپ آپ بهره می برد را امروزه در خیابان ها مشاهده کنید از تمامی خودروهای موجود در این لیست، بیشتر است.

آنها زمانی که جدید بودند، کاملا مقرون به صرفه و قابل اعتماد بودند. به علاوه، قطعات افتر مارکتی زیادی برای این خودرو در دسترس بود تا مزدا مطمئن باشد که این رودستر کوچک می تواند سال های سال در خیابان ها رفت آمد کند.

پورشه ۹۴۴

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

پورشه نیز از این مد پیروی کرد و از ۹۲۴ گرفته تا مدل Linited Edition 930 از این نوع چراغ ها استفاده کرد. در این بین مدل ۹۴۴ بود که در سال ۱۹۸۲ معرفی شد و تولید آن تا سال۱۹۹۱ ادامه داشت. پورشه این خودرو را با نصب موتور های بزرگتر و یک مدل توربو شارژر در طول این سال ها تازه نگه داشت.

تویوتا Celica

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

نسل اول تویوتا سلیکا در سال ۱۹۷۰ به عنوان یک کوپه اسپرت کوچک معرفی شد که درست مانند یک موستانگ آبرفته بود. این تویوتا هم در دهه ۱۹۸۰ مانند دیگر خودرو های معاصر خود از طراحی گوه ای شکل و چراغ های مخفی استفاده می کرد. وقتی نسل جدید سلیکا در سال۱۹۹۴ از راه رسید چراغ های پاپ آپ جای خود را به ۴ چراغ دایره ای و ثابت داد.

ولوو ۴۸۰

معرفی 10 خودرو با چراغ های مخفی

ولوو ۴۸۰ ، ورود برند سوئدی ولوو به رقابت سگمنت کامپکت در اروپا در سال ۱۹۸۶بود. تولید این هاچ بک کوچک عجیب و غریب تا سال ۱۹۹۵ ادامه یافت. ۴۸۰ اولین خودرو دیفرانسیل جلو وولو نیز بود. فضا خوبی برای چراغ های ثابت وجود داشت اما گویا طراحان تصمیم داشتند بالای آن نیز از چراغ های مخفی استفاده کنند. چیزی که ظاهر عجیبی به جلو خودرو داده بود.

شما چه خودروهایی با چراغ های مخفی از تلویزیون دوران کودکی ، کارت های بازی و Need For Speed های قدیمی به خاطر دارید؟

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا