نمایشگاه ها

کانسپت جیپ Yuntu هیبریدی برای ذائقه چینی

کانسپت جیپ Yuntu هیبریدی برای ذائقه چینی carera.ir 965 34

همواره یکی از داغ ترین خبرهای مربوط به خودرو، اخبار نمایشگاه های بین المللی ماشین بوده است. این چند روز هم اخبار نمایشگاه بین المللی ماشین نیویورک و نمایشگاه بین المللی ماشین شانگ های که هر دو در آوریل ۲۰۱۷ برگزار شدند، در صدر اخبار خودرو قرار دارند.

بعد از انتشار خبری مبنی از ورود شورولت Volt به بازار چین با نام بیوک Velite 5 ، اکنون نوبت به Jeep رسیده است. جیپ Yuntu که از همین اول هم مشخص است نام چینی دارد، در نمایشگاه ماشین ۲۰۱۷ شانگ های به نمایش در آمد. این خودروی کانسپت (مفهومی)، شاسی بلند، ۷ سرنشینه و هیبریدی بوده و صرفا برای بازار بزرگ چین درنظر گرفته شده است. بله، درسته، گاهی آمریکایی ها محصولات خود را صرفا برای کشورهای خارجی در نظر می گیرند، دقیق مثل همان کاری که جنرال موتورز کرد و بیوکVelite 5  را صرفا برای چین قرار داد، کمپانی های دیگر نیز از این قافله عقب نمانده و اکنون Jeep هم به این عرصه وارد شده است. حال که می بینیم هر دو کمپانی بازار خودروهای هیبریدی را هدف قرار داده اند. چیز عجیبی نیست، هر روز می شنویم که پکن (پایتخت چین) یکی از شهرهایی است که هوای بسیار آلوده و ناسالمی دارد. درست مثل تهران خودمان. شاید بد نباشد ما هم بیش از پیش به خودروهای هیبریدی فکر بکنیم. البته چندی است که شاهد حضور فعال هیوندای هیبریدی Sonata LF در ایران هستیم. BMW i8 و تویوتا Prius هم از دیگر خودروهای هیبریدی راه یافته به بازار داخلی هستند.

و اما جیپ Yuntu. بازار شاسی بلندها یا همان SUV ها به شدت در چین در حال رونق گرفتن است. حال Jeep هم قصد دارد از این فرصت استفاده کند و در بازار این کشور نفوذ و رشد کند. کلمه Yuntu را به سختی می توان ترجمه کرد ولی معادل انگلیسی آن را Cloud map به معنی نقشه ابری یا طرح ابری ذکر کرده اند. شاید بتوانیم بگوییم “سفید برفی” معادل مناسبی است. این سفید برفی دارای چراغ های LED باریک در جلو و همچنین این LED های باریک به عنوان چراغ های عقب نیز کار شده اند. جلو پنجره ماشین یا همان پنجره مشبک رادیاتور از جنس کروم نیز خودنمایی می کند .

۲ در از درهای Yuntu از نوع suicide door (درهای خودکشی) بوده و بجای اینکه لولا در جلو باشد، در عقب قرار دارد و برای باز شدن، درها به سمت عقب ماشین حرکت می کنند. دلیل استفاده از نام “خودکشی” کاملا معلوم است. چراکه بدلایل ایمنی، استفاده از این نوع درها ابدا توصیه نمی شود. وقتی ماشین در حرکت باشد و در باز شود، در به شدت در مقابل باد بصورت مانع عمل کرده و به سمت عقب نیروی زیادی وارد می کند و حتی ممکن است در از جا کنده شود. دلیل مهم تر آن است که تصور کنید ماشین با سرعت و با در باز به عابر پیاده برخورد کند بر خلاف درهای معمول که در این حالت در بسته می شود، این نوع در محکم سرجای خود ایستاده و مثل مانع عمل می کند. این برخورد آسیب شدیدی به عابر زده و او را همراه با ماشین رو به جلو می کشد. این درها در گذشته به “در کالسکه ای” یا “در دُرُشکه ای” معروف بودند. برای جلوگیری از استفاده از واژه “خودکشی” خودروسازها از معادل هایی نظیر “در کالاسکه ای” ، “در فِلکسی” ،  “در فری استایل” یا “در رو به عقب” استفاده می کنند.

در فضای داخلی جیپ یونتا چوب دیده می شود. روی داشبورد، روی فرمان و روی کنسول مرکزی در وسط از چوب استفاده شده است. صفحه نمایشی رنگی از نوع تاچ در پشت فرمان و از جلوی راننده تا منتهای الیه صندلی کناری کشیده شده است. وجود زمینه های طلایی در همه جا دیده می شود و همچنین برای سرنشینان مانیتورهایی طراحی شده است. جیپ Yuntu خودروی خانوادگی بوده و برای راحتی هرچه بیشتر، صندلی های ردیف دوم قابلیت تا شدن و کنار رفتن دارند. رابطه کاربری هوشمند از دیگر ویژگی جیب یونتا است. به این شکل که سنسورها و چشم های خودکار برای تشخیض چهره وجود دارند و قابلیت شناسایی راننده و مسافرین فراهم است. این خودرو با دکمه ای که تشخیص دهنده اثر انگشت است روشن می شود.

طراحی این خودرو بطور مشترک توسط Jeep آمریکا و شریک چینی اش یعنی گروه خودروسازی گوانگ جو (GAC) صورت گرفته است.

 

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا