اجزا و قطعات

۱۰ خودرویی که از موتور خودروساز دیگری استفاده می کنند

10 خودرویی که از موتور خودروساز دیگری استفاده می کنند carera.ir Lamborghini Huracan Performante crop

قبل از خرید خودرو از برند موتور آن مطمئن شوید!

در دنیای پر هیاهو و شلوغ خودرو و خودروسازی ، اینکه برخی برندها همکاری هایی چه در سطح گسترده و چه خیلی جزئی با یکدیگر داشته باشند عجیب نیست. این قضیه در مورد خودروسازهایی که تحت یک گروه یا یک هولدینگ فعالیت می کنند به مراتب بیشتر و اتفاقا رایج است. برای مثال می توان به گروه خودروسازی فولکس واگن آلمان اشاره کنیم که دارای برندها و زیرشاخه های متعددی است. مثلا موتور فولکس واگن گلف GTI که از نوع توربوشارژ و با گنجایش ۲ لیتر است ، بطور مشترک و همزمان در سایر برندهای این گروه خاصتا در اشکودا اکتاویا RS و سئات لئون FR نیز استفاده می شود.

اما داستان وقتی جالب می شود که خودروسازهایی از گروه و خانواده های متفاوت با هم همکاری می کنند. این خودروسازها با انتقال تکنولوژی و سهیم شدن در مواردی چون موتور ، پلت فرم ، گیربکس و سایر قطعات به تعالی و رشد یکدیگر کمک می کنند. انواع و اقسام آن هم وجود دارد. در ادامه قصد داریم بطور خیلی خلاصه با چنین مواردی در دنیای بزرگ خودروسازی آشنا شویم. با کاریرا همراه باشید!

۱ – مرسدس بنز کلاس A

Mercedes-Benz A180 d

مرسدس بنز کلاس A یکی از برندها و محصولات تحت مالکیت گروه دایملر آلمان است. این خودرو هم اکنون در چهارمین نسل خود به سر برده و تا الان پیشرانه های متعددی را تجربه نموده است. در آخرین مدل عرضه شده از Mercedes-Benz A-Class ردپایی از رنو (Renault) دیده می شود. مرسدس بنز A180d در زیر کاپوت خود دارای موتور ۱٫۵ لیتری dCi دیزلی بوده که متعلق به کمپانی فرانسوی رنو می باشد. این موتور را همچنین در برخی محصولات داچیا (Dacia) و نیسان می بینیم. داچیا یکی از برندهای تحت مالکیت رنو فرانسه و نیسان هم عضو گروه رنو – نیسان – میتسوبیشی است.

۲ – آلفارومئو جولیا QV

10 خودرویی که از موتور خودروساز دیگری استفاده می کنند carera.ir Alfa Romeo Giulia

برند آلفارومئو را می توانیم سرسخت ترین حریف ایتالیایی سدان های قدرتمند آلمانی بدانیم. آلفارومئو  Giulia برای دستیابی به قدرت ۵۱۰ اسب بخار از موتور ۲٫۹ لیتری V6 توربو که بطور مشترک با کمپانی فراری توسعه داده شده است استفاده می کند.

۳ – بی ام و ۱۱۶i

bmw 116i

یکی دیگر از همکاری های بین المللی در عرصه پیشرانه ها را در بین BMW و گروه PSA فرانسه می بینیم. گروه PSA یا همان پژوسیتروئن طی همکاری با کمپانی آلمانی BMW موتورهای ۱٫۴ لیتر EP3 و ۱٫۶ لیتر EP6 را خلق کرده است. اکنون این موتورها را در برخی از مدل های مینی و همچنین BMW سری ۱ و سری ۳ مشاهده می کنیم.

۴ – پاگانی هوایرا

Huayra

پاگانی یک کمپانی ایتالیایی سازنده سوپرکارهای اسپورت بوده و در سال ۱۹۹۲ تاسیس شد. پاگانی هوایرا (Huayra) نیز در سال ۲۰۱۱ معرفی گردید. این خودرو از موتور ۱۲ سیلندر با آرایش خورجینی (V12) استفاده می کند که مشخصا متعلق به مرسدس AMG است. این موتور آلمانی در مدل های رده بالای پاگانی ایتالیایی ۷۸۹ اسب بخار قدرت را ایجاد می کند.

۵ – اسمارت فورتو

10 خودرویی که از موتور خودروساز دیگری استفاده می کنند carera.ir Smart fortwo

خودروی اسمارت فورتو (Smart Fortwo) متعلق به گروه دایملر آلمان بوده که مالک برند مرسدس بنز است. حدود ۶۰ درصد از قطعات و اجزای تشکیل دهنده پیشرانه اسمارت فورتو بطور مشترک در موتور رنو توینگو (Twingo) نیز یافت می شود. موتور بنزینی اسمارت فورتو در برخی مدل های رنو و داچیا بطور مشترک نیز استفاده می شود. این نمونه همانند مورد شماره ۱ این لیست یکی دیگر از همکاری های گروه دایملر آلمان و رنو فرانسه می باشد.

۶ – استون مارتین ونتیج (Vantage)

Vantage

قدرت و ابهت پیشرانه های به کار رفته در استون مارتین انگلیسی را می توانید به کمپانی مرسدس آلمان نسبت دهید. استون مارتین ونتیج دقیقا همانند عضو دیگر خانواده یعنی استون مارتین DB11 از پیشرانه ۴ لیتری ۸ سیلندر با آرایش خورجینی (V8)  توربو استفاده می کند که متعلق به کمپانی Mercedes-AMG است.

۷ – لامبورگینی هوراکان پرفورمانته

Huracan

اگر بخواهیم یکی از سریع ترین خودروهای سوپراسپورت دنیا را نام ببریم ، قطعا لامبورگینی هوراکان یکی از گزینه های روی میز است. لامبورگینی Huracan Performante قدرت خود را مدیون موتور V10 FSI است که به عنوان قلب تپنده آئودی R8 نیز فعالیت می کند. موتور آئودی در سینه لامبورگینی می تپد!

۸ – دانکروورت D8 GTO

Donkervoort-D8

دفتر مرکزی کمپانی خودروسازی دانکروورت (Donkervoort) را می توانید در کشور هلند بیابید. این خودروساز هلندی به ساخت اتومبیل های سبک وزن مشهور است. دانکروورت D8 GTO کمتر از ۷۰۰ کیلوگرم وزن دارد و مجهز به پیشرانه ۲٫۵ لیتری ۵ سیلندر توربو کمپانی آئودی آلمان است. این موتور را در آئودی RS3 و TT RS نیز مشاهده می نماییم.

۹ – لوتوس اورا

Evora

لوتوس اورا (Evora) در سال ۲۰۰۹ معرفی شد و هم اکنون نیز در بازار خرید و فروش می شود. موتور ۶ سیلندر این خودرو توسط کمپانی تویوتا ژاپن توسعه داده شده و تا قدرت ۴۳۶ اسب بخار را تولید می کند.

۱۰ – تویوتا GT86

10 خودرویی که از موتور خودروساز دیگری استفاده می کنند carera.ir Toyota GT86

تویوتا GT86 خودروی کوپه اسپورت است که یک موتور ۴ سیلندر تنفس طبیعی را به همراه دارد. این خودرو مجهز به موتور سوبارو است. تویوتا جی تی ۸۶ و سوبارو BRZ از موتور ۲۰۰ اسب بخاری ساخت سوبارو ژاپن استفاده می کنند.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا