مقالات عمومی

۱۳ خودروساز که موتورهای دیزلی را کنار گذاشتند

brands-stop-making-diesel

رسوایی های پیش آمده برای خودروسازان بین المللی و محدودیت های اعمال شده در استفاده از گازویل، آثار منفی ای بر روی این صنعت در جهان داشته است.


همیشه از سوخت دیزل (گازویل) به عنوان بخش مهمی از صنعت خودرو یاد شده است. میزان بازدهی و تاثیر آنها و همچنین مصرف سوخت مناسب این موتور ها باعث محبوبیت خودرو هایی که از آنها استفاده می کنند در میان مشتریان شده است. به همین منظور تقریبا اکثر خودروسازان نیز مدل های دیزلی را در سبد محصولات خود قرار می دهند. با کاریرا همراه باشید.


اما این قضیه مربوط به گذشته است. رسوایی‌های اخیر میزان آلایندگی پیشرانه‌های دیزلی به میزان زیادی به اعتبار خودرو های دیزلی‌ آسیب رسانده است. در نتیجه ی این اتفاقات محدودیت‌ها و استانداردهای سخت گیرانه ای توسط دولت‌های مختلف وضع شده است که شرکت‌ها را از تولید خودرو های دیزلی منصرف می کند. به خصوص در اروپا فروش خودرو های دیزلی به شدت کاهش یافته است.


تا به امروز ۱۳ خودروساز تصمیم به حذف موتورهای دیزلی از محصولاتشان گرفته اند که در این مقاله کاریرا به آنها خواهیم پرداخت.

۱- آلفارومئو

13 خودروساز که موتورهای دیزلی را کنار گذاشتند carera.ir brands stop making diesel 11 e1542958583382

به‌عنوان بخشی از برنامه ۵ ساله گروه فیات کرایسلر، خودروهای دیزلی قرار است با خودروهای پلاگین ‌هیبریدی و الکتریکی جایگزین شوند. این برنامه شامل آلفارومئو و تمام مدل‌های ایتالیایی جذاب آن هم می‌شود.

۲- فیات

فیات

به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های گروه فیات کرایسلر، این روزها که مدل‌های پلاگین‌ هیبریدی و الکتریکی در بازار بسیار محبوب شده‌اند شرکت فیات به عنوان یکی از معروف ترین تولید کنندگان خودروهای کوچک شناخته می شود.
با این وجود، این شرکت ایتالیایی اعلام کرده است که تا سال ۲۰۲۲ تولید خودروهای دیزلی را متوقف خواهد کرد.

۳- جیپ

جیپ

شرکت جیپ برنامه‌های بزرگی برای آینده دارد، ولی خودروهای دیزلی بخشی از آنها نیستند. این برند آمریکایی به ‌زودی قصد دارد تا یک نسخه ی کوچک‌ از مدل Renegade را رونمایی کند همچنین به همراه این خودرو، مدل Wagoneer را مجددا به خط تولید خود باز می گرداند و نسخه هفت سرنشین Grand Cherokee را روانه بازار می کند. جیپ همچنین قصد دارد تا سال ۲۰۲۲ ده مدل جدید را رونمایی کند و اعلام کرده است که همه ی آن‌ها نسخه‌های الکتریکی هستند.

۴- لکسوس

لکسوس

لکسوس جزء اولین شرکت‌های خودروسازی است که خودروهای دیزلی را تحریم کرد. این شرکت در سال ۲۰۱۳ تولید خودروهای دیزلی را متوقف کرده و به‌جای آن، روی ساخت مدل‌های هیبریدی متمرکز شدند. از این رو احتمال اینکه لکسوس دوباره بخواهد خودرویی دیزلی روانه بازار کند بسیار ناچیز است.

۵- مازراتی

مازراتی

دقیقاً مانند کمپانی های BMW و مرسدس بنز، مازراتی هم از محبوبیت بالای مدل‌های دیزلی به‌منظور افزایش فروش خود طی چند سال اخیر نهایت استفاده را کرده است. هرچند، به‌عنوان زیرمجموعه گروه فیات کرایسلر، بحث الکتریکی‌سازی خودروها در افق پیش روی شرکت قرار گرفته است که نهایتاً منجر به حذف کامل مدل‌های دیزلی از مجموعه مازراتی خواهد شد. این شرکت ایتالیایی در حال طراحی یک استراتژی جدید به نام «مازراتی آبی» است که شامل یک پلتفرم ماژولار جدید و یک پیشرانه الکتریکی یا پلاگین ‌هیبریدی می‌شود.

۶- میتسوبیشی

میتسوبیشی

میتسوبیشی پس از سوزوکی، تویوتا و نیسان یکی از آخرین شرکت‌های ژاپنی محسوب می‌شود که به صف مخالفان پیشرانه‌های دیزلی پیوسته است. فعلاً این شرکت در دو کشور بریتانیا و آلمان فروش تمام خودروهای دیزلی را متوقف کرده است. البته، پیکاپ‌ها و خودروهای حمل و نقل سبک دیزلی همچنان در بازار حضور خواهند داشت.

۷- نیسان

نیسان

نیسان عنوان پرفروش‌ترین خودروی الکتریکی دنیا را با مدل Leaf به خود اختصاص داده است. با در نظر گرفتن این نکته، این شرکت ژاپنی قصد دارد بیشتر روی این حوزه سرمایه‌گذاری کند و در طول پروسه، تصمیم گرفته است تا مدل‌های دیزلی را برای همیشه کنار بگذارد. بنابر گزارش های منتشر شده در گذشته، نیسان اعلام کرده است که طراحی و تولید پیشرانه‌های دیزلی را متوقف خواهد کرد و قصد دارد تا پیشرانه‌های دیزلی موردنیاز خودروهای حمل و نقل خود را از دیگر شرکت‌ها تامین کند.

۸- Polestar

Polestar

این شرکت که اخیراً فعالیت خود را شروع کرده، تحت مالکیت شرکت جیلی چین است و زیرمجموعه ولوو محسوب می‌شود. پول‌استار اعلام کرده است که تمام محصولات آن‌ها فقط از پیشرانه‌های پلاگین‌هیبریدی یا تمام الکتریکی استفاده خواهند کرد. اولین خودروی شرکت به نام پول‌استار ۱ یک کوپه ی پلاگین ‌هیبریدی است که دارای ۶۰۰ اسب‌بخار قدرت است و توانایی طی مسیری ۱۵۰ کیلومتری را توسط موتور الکتریکی خود دارد.

۹- پورشه

پورشه

پورشه با مدل‌هایی مانند Taycan و Mission E Cross Turismo در حال آماده شدن برای الکتریکی‌سازی محصولات خود است. و در این پروسه قصد دارد مدل‌های دیزلی را حذف کند. این برند آلمانی ظاهراً به دلیل آسیب‌هایی که از رسوایی دیزل گیت متوجه آن‌ها شده تنها راه چاره را در کنار گذاشتن این نوع پیشرانه‌ها دیده است.

۱۰- Smart

Smart

بر اساس گزارش‌ها برند اسمارت قرار است تا سال ۲۰۲۶ توسط دایملر تعطیل شود و به عنوان جایگزین آن مدلی کوچک‌تر از کلاس A مرسدس ‌بنز معرفی شود. هرچند، از سوی دیگر این برند سازنده ی خودروهای کوچک شهری تا سال ۲۰۲۲ تمام الکتریکی خواهد شد. موضوعی که با توجه به افزایش مدل‌های الکتریکی در این سگمنت، قطعاً کسی را متعجب نمی‌کند.

۱۱- سوزوکی

سوزوکی

بر اساس شواهد خودروهای دیزلی سوزوکی فروش خوبی در اروپا ندارند. و از کل فروش سوزوکی تنها ۱۰ درصد از آن متعلق به این مدل‌ها بوده است و با گذر زمان، این میزان کمتر هم می‌شود. از این رو، شرکت در حال حذف آپشن پیشرانه دیزلی از روی خودروهای خود است. مانند مدل آف رود کوچک Jimny که تنها با یک پیشرانه ی بنزینی روانه بازار شده است.

۱۲ – تویوتا

تویوتا

طی نمایشگاه اتوموبیل ژنو امسال، تویوتا اعلام کرد که به‌زودی قصد دارد برای همیشه از پیشرانه‌های دیزلی در مدل‌های خود خداحافظی کند. دلیل این تصمیم کاهش پیوسته ی تقاضای بازار برای مدل‌های دیزلی ذکر شده است. تویوتا قصد دارد با حذف مدل های دیزلی‌، بر روی تولید مدل های هیبریدی بنزینی تمرکز کند.

۱۳ – ولوو

ولوو

تمام مدل‌های ولوو، یک ‌به‌ یک در حال از دست دادن آپشن پیشرانه دیزلی هستند. دیگر مدل دیزلی در بین نسل های جدید S60 و XC90 حضور نخواهند داشت. شرکت ولوو برنامه‌های الکتریکی سازی بسیار جذابی برای آینده دارد. هاکان ساموئلسون، مدیرعامل شرکت قبلاً اعلام کرده بود که ولوو قصد ندارد نسل جدیدی از پیشرانه‌های دیزلی را طراحی کند.

منبع: motor1

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا