مقالات عمومی

به کجا می رویم؟ خروج خودروسازها از ایران

به کجا می رویم؟ خروج خودروسازها از ایران carera.ir car makers leave

بیا تا با هم گریه کنیم

اکنون در ایام تلخ و نا به سامان بازار و البته صنعت خودرو به سر می بریم که هر دم خبری به گوش می رسد که فلان خودروساز از ایران رفت. دست بر قضا پژو هم یکی از آن ها است ؛ قبلا در خبری به خروج پژو از ایران پرداخته ایم. در کنار پژو فرانسه شاهد بی وفایی کره جنوبی و اخبار خروج هیوندای از ایران نیز هستیم. فعلا پروسه خروج هیوندای با عدم اجرای تعهدات خود در مورد هیوندای النترا شروع شده است که به زودی و به سرعت به سایر هیوندای های کرمان خودرو نیز سرایت می کند.

داستان سر دراز دارد. علی رغم انکار و تکذیب بهمن موتور در مورد عدم خروج شرکت مزدا از ایران ، شواهد و اخبار نسبتا موثقی مبنی بر قطع همکاری بهمن موتور و مزدا وجود دارد و این شرکت ژاپنی هم در حال خروج از ایران است. وضعیت وحشتناک مزدا ۳ در بازار این گمانه زنی ها را تقویت می کند. شاید در این وانفسا همان باید به چینی ها امید داشت. یعنی تکیه بهمن موتور به هاوال و فاو . به نظر نمی آید در مورد Haval و FAW حداقل فعلا مشکلی پیش بیاید. چراکه این خودروسازها تقریبا حضوری در ایالات متحده آمریکا ندارند. اخیرا هاوال H2 بهمن موتور با استقبال خوبی مواجه شده و شاهد تحویل اولین سری از هاوال H2 نیز بودیم. طبق گفته بهمن موتور در مراحل بعدی هاوال H6 و هاوال H9 نیز به بازار عرضه خواهند شد.

به پژو برسیم!

علی رغم اینکه امیدوار بودیم شاهد حضور پژو ۵۰۸ جدید در کشور ایران باشیم ، نه تنها پژو ۵۰۸ بلکه پژو ۲۰۰۸ های کنونی هم در وضعیت مبهم و نامعلوم قرار گرفته اند. فعلا ایران خودرو نسبت به وضعیت ثبت نام کنندگان پژو ۲۰۰۸ سکوت اختیار کرده و به احتمال زیاد سرگرم احتکار هرچه بیشتر خودروهای خود است. از آن طرف سایپا هم حین اینکه مشغول احتکار و افزایش قیمت محصولات خود به ویژه ساندرو پارس خودرو بوده اطلاعیه ای منتشر کرده و فعلا خیال ثبت نام کنندگان سیتروئن C3 را راحت کرده است. چراکه به همراه پژو ، سیتروئن هم از ایران خارج می شود.

آیا پس از خروج هیوندای ، کیا هم از ایران می رود؟

کمپانی کیا یکی از شاخه ها و در واقع یکی از برندهای Hyundai بوده و متعلق به این خودروساز است. پس روی کاغذ که این چنین است. همانند پژو و سیتروئن ، هیوندای و کیا هم از ایران می روند. پس تکلیف سراتو سایپا چه می شود؟ خودروی ۹۹ میلیونی شش ماه پیش ، ۱۱۴ میلیونی بیست روز پیش و ۱۹۰ میلیونی امروز بازار. فعلا که در نوبت اخیر ثبت نام عیدانه محصولات سایپا به مناسبت عید فطر (عیدتون مبارک) خبری از سراتو نیست و همه به غیر سراتو نظیر تیبا ، تیبا ۲ ، پراید ۱۳۱ ، پراید ۱۳۲ ، ساینا و … حضور دارند. به به چه مهمونی باشکوهی!

خودروسازها و برندهای اروپایی و آسیایی طبق چه فرمولی یا چه قاعده ای از ایران خارج می شوند؟

پاسخ ساده است. هر شرکتی که حجم مبادلات بیشتری با ایالات متحده آمریکا داشته باشد اول از همه از ایران خارج می شود. پژو در آمریکا حضور ندارد ، پس چرا پژو؟ در پاسخ باید گفت که شوربختانه برای ایران و خوشبختانه برای آمریکایی ها ، کمپانی پژو پس از سال ها قرار است مجدد به آمریکا بازگردد و تقریبا یک سالی است که این بحث مطرح شده و احتمالا تا اوایل یا اواسط ۲۰۱۹ رسما عملیاتی می شود. پس حضور رسمی ، قوی و تازه نفس پژو در آمریکا یعنی خروج Peugeot از ایران! کیا و هیوندای هم به همین ترتیب. هر کدام از این دو شرکت کره ای حضور فوق العاده پر رنگ و محبوبی در آمریکا دارند. قبلا در مطلبی در سایت کاریرا به غوغای Kia در خاک آمریکا پرداخته ایم. کیا به لطف کارخانجات خود در آمریکا تا کنون بیش از یک میلیون دستگاه کیا سورنتو در این کشور ساخته است.

اما خودرو به خودی خود تنها یکی از جنبه های این قضیه است. مساله مهم تر یا به همان اندازه مهم بحث قطعه و لوازم یدکی است. تکلیف این همه قطعه ساز چه می شود؟ این همه قطعه سازی که برای خطوط پژو در ایران سرمایه گذاری کرده اند چه می شود؟ پژو ۵۰۸ ، پژو ۲۰۰۸ و پژو ۳۰۱ که قرار بود با قدرت در ایران ظاهر شوند ، تکلیف این برنامه ریزی ها ، سرمایه گذاری و هزینه های مالی و غیر مالی چه می شود؟ اخیرا نیز سفر گروه قطعه سازان فرانسه به ایران لغو شد. در بحث قطعه و لوازم یدکی قبلا در مطالبی از وب سایت کاریرا به واردات هم اشاره کرده ایم.

ایران خوشبختانه از جمله کشورهایی است که واردات رسمی قطعات و لوازم یدکی از برندهای ZF ، شفلر ، TRW ، مان و … به آن صورت می گیرد. بهتر است بگوییم می گرفت! پس متاسفانه باید اعلام کنیم که رابطه این ابر قطعه سازان آلمانی (حتما فیلتر هوای Mann را می شناسید) با ایران قطع شده است. لنت های TRW ، قطعات خودروهای سنگین از شفلر و ماهله (Mahle) همه و همه در ایران به پایان حضور رسمی خود رسیدند. ایران به لطف هیوندای ، پژو ، سیتروئن و … در ابتدای تجربه روزهای نسبتا خوب خودروسازی بود که به ناگاه همه چیز متوقف می شود. همچنین از طرفی بازار خودرو به شدت ملتهب می گردد. به کجا می رویم؟ در جمله ای از یک فیلم به خاطر دارم که می گفت : آنچه دیدی پندار نبود! روزگار من بود که بر باد رفت!

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا