برندهای خودروساز
آشنایی با برندها

آشنایی با بزرگ ترین گروه های خودروسازی دنیا و ارتباط بین برند خودروها

سرشاخه ها و زیر شاخه های دنیای بزرگ خودرو را بشناسید!

بازی برندها! شاید این بهترین عنوانی باشد که می توان برای چنین موضوعی متصور شد. برخی کمپانی های بزرگ خودروسازی دارای برندهای متعدد هستند که هر کدام کاربری خاصی دارند. برخی برندها برای اروپا و برخی آمریکا. یا برخی برندها لوکس و گران قیمت و سایر برندها معمولی و یا اقتصادی هستند. از طرف دیگر گاهی یک برند چندان در برخی کشورها شناخته شده یا محبوب نیست و از این رو کمپانی تصمیم می گیرد که خودروهای آن برند را با برند دیگر خود در آن کشورها عرضه کند.

برای مثال واکسهال (Vauxhall) و اوپل (Opel) برندهای متمرکز در بریتانیا و اروپا بودند که سال های طولانی تحت مالکیت جنرال موتورز آمریکا (GM) قرار داشتند. در سال ۲۰۱۷ این دو برند به قیمت ۲٫۳ میلیارد دلار به مالکیت گروه پژوسیتروئن (PSA) درآمدند. همچنین برندهایی داریم که به نوعی از رده خارج تلقی شده و یا به هر دلیلی فعالیت آن ها دیگر ادامه نمی یابد. به عنوان مثال می توان به خاطرات قدیم و نام های شناخته شده ای چون پونتیاک ، اولدزموبيل ، هامر و … اشاره کرد. با کاریرا همراه باشید تا در کنار هم کمی بیشتر با برندهای حال حاضر دنیای خودرو آشنا شویم.

بی ام و

برند BMW

شرکت تولیدکننده موتور هواپیما Rapp Motorenwerke در سال ۱۹۱۷ به شرکت Bayerische Motoren Werke یا همان BMW امروزی تغییر نام داد. BMW در سال ۱۹۲۲ به شرکت هواپیمایی Bayerische Flugzeug-Werke پیوست و به این ترتیب ساخت موتورسیکلت در سال ۱۹۲۳ و ساخت خودرو در سال ۱۹۲۸ توسط این کمپانی آغاز شد.

ساختار گروه BMW ساده بوده و این کمپانی مالک برندهای زیر است:

بی‌ام‌و (BMW)، آلمان
مینی (Mini)، بریتانیا
رولزرویس (Rolls-Royce)، بریتانیا
موتورسیکلت BMW

دایملر

برند Daimler

گروه دایلمر (Daimler-Motoren-Gesellschaft) در سال ۱۸۹۹میلادی تأسیس شد. DMG در سال ۱۹۲۶ به شرکت Benz & Cie پیوست تا گروه دایملر-بنز AG شکل بگیرد. نام امروزی (برند مرسدس) به سال ۱۹۰۰ بر می گردد. در آن زمان Emil Jellinek با خودروهای دایملر با نام مرسدس که نام دخترش بود در مسابقات اتومبیلرانی شرکت می‌کرد. موفقیت‌های Jellinek منجر به قرارگیری نام و نشان مرسدس بر روی خودروهای دایملر در سال ۱۹۰۲ شد. دفتر مرکزی دایملر AG در اشتوتگارت آلمان قرار دارد. برندهای زیرمجموعه‌ دایملر به قرار زیر است:

مرسدس بنز (Mercedes-Benz)، آلمان
اسمارت (Smart)، آلمان
کامیون‌های مرسدس بنز
فریت‌ لاینر (Freightliner)، شرکت کامیون‌ سازی
فوسو (Fuso)، شرکت کامیون سازی
وسترن استار (Western Star)، شرکت کامیون‌ سازی
Bharatbenz ، شرکت هندی کامیون و اتوبوس‌ سازی
ون‌ های مرسدس بنز
اتوبوس‌ های مرسدس بنز
سترا (Setra)، شرکت اتوبوس‌ سازی
توماس بیلت (Thomas Built) ، شرکت سازنده اتوبوس های مدرسه

جنرال موتورز

برند جنرال موتورز (GM)

نامی شناخته شده در جهان و خصوصا صنعت اتومبیل سازی ایالات متحده. ساختمان های اصلی این کمپانی در شهر معروف خودرویی دنیا یعنی دیترویت (آمریکا) قرار دارد. این کمپانی به دلیل بحران مالی سال ۲۰۰۹ چندی از محبوب ترین و شناخته شده ترین برندهای خود را نظیر اولدزموبیل، پونتیاک، هامر و … متوقف نمود. جنرال موتورز مالک برندهای زیر می باشد:

اتوبائوجن (Autobaojun)، خودروساز چینی
بیوک (Buick)
کادیلاک (Cadillac)
شورولت (Chevrolet)
GMC
هولدن (Holden)، برند GM برای بازار استرالیا
Jiefang، کامیون و اتوبوس ساز چینی
وولینگ (Wuling)، خودروساز چینی

فیات کرایسلر

برند فیات کرایسلر (FCA)

نامی برآمده از هم افزایی فیات ایتالیا و کرایسلر آمریکا در سال ۲۰۱۴ . ساختمان های مرکزی FCA در شهر لندن واقع شده ، اما عمده فعالیت این کمپانی در ایالت میشیگان آمریکا (شهر آوبر هیلز) و شهر تورین (ایتالیا) انجام میگیرد. برندهای زیر مجموعه فیات کرایسلر شامل عناوین زیر است:

کرایسلر (Chrysler)، آمریکا
دوج (Dodge)، آمریکا
جیپ (Jeep)، آمریکا
رم (Ram)، آمریکا
فیات (Fiat)، ایتالیا
آلفارومئو (Alfa Romeo)، ایتالیا
Fiat Professional
لانچیا (Lancia)
مازراتی (Maserati)، ایتالیا

بخشی از سهام برند فراری نیز در دستان مسئولین فیات کرایسلر است.

فورد

برند  فورد (Ford)

هنری فورد در سال ۱۹۰۳ شرکت معظم فورد را پایه گذاری نمود. ساختمان مرکزی فورد در شهر دیربورن ایالت میشیگان آمریکا قرار دارد. هرچند که مدت ها قبل فورد صاحب برندهای استون مارتین و ولوو نیز بود، اما امروز این کمپانی تنها در زیر مجموعه خود ۲ برند دارد:

فورد
لینکلن (Lincoln)

هوندا

برند  هوندا

کمپانی بزرگ هوندا در سال ۱۹۴۸ فعالیت خود را آغاز کرده و اولین موتور سیکلت خود را در ۱۹۴۹ به فروش رساند. دفتر مرکزی هوندا در توکیو (ژاپن) قرار دارد. Honda دارای برندهای زیر است:

هوندا (Honda)
آکورا (Acura)، برند لوکس هوندا
Honda Powersports

هیوندای

 

برند هیوندای

هیوندای ابتدا در سال ۱۹۴۷ به عنوان شرکت راه و ساختمان سازی فعالیت خود را آغاز نمود. ۲۰ سال بعد در سال ۱۹۶۷ هیوندای وارد صنعت خودرو شد. Kia نیز در سال ۱۹۴۴ شکل گرفت و در سال ۱۹۶۲ پا به دنیا خودروسازی گذاشت. کیا در سال ۱۹۹۷ به دلیل بحران مالی متوقف شد و به ناچار تحت سیطره هیوندای درآمد. Hyundai مالک این برندها است:

هیوندای (Hyundai)
کیا (Kia)
جنسیس (Genesis)

پژو سیتروئن

پژو – سیتروئن (PSA)

این گروه در سال ۱۹۷۶ با هم نشینی پژو (فرانسه) و سیتروئن (فرانسه) شکل گرفت. نام پژو-سیتروئن (Peugeot Citroën) در سال ۲۰۱۶ به گروه PSA تغییر یافت. دفتر مرکزی این گروه در پاریس (فرانسه) قرار دارد. زیر مجموعه PSA به قرار زیر است:

پژو (Peugeot)
سیتروئن (Citroën)
DS
اوپل (Opel)
واکسهال (Vauxhall)

میتسوبیشی نیسان

برند های رنو / نیسان / میتسوبیشی

دو نام بزرگ رنو و نیسان در سال ۱۹۹۹ به هم پیوستند. این دو در سال ۲۰۱۶ شرکت خوش نام سومی را نیز به خود اضافه کردند. این شرکت برندی جز میتسوبیشی (ژاپن) نبود. این مجموعه صاحب برندهای زیر می باشد:

رنو (Renault)، فرانسه
نیسان (Nissan)، ژاپن
میتسوبیشی (Mitsubishi)، ژاپن
داچیا (Dacia)، خودروساز از کشور رومانی
آلپاین (Alpine)
اینفینیتی (Infiniti)، برند لوکس نیسان
داتسون (Datsun)، ژاپن
لادا (Lada)، روسیه
رنو-سامسونگ ، خودروساز از کره‌ جنوبی
Venucia، خودروساز چینی

تاتا موتور

تاتا (TATA)

گروه بازرگنی تاتا در سال ۱۸۶۸ در بمبئی (هند) تاسیس شد. بخش خودروسازی این گروه در سال ۱۹۴۵ شکل گرفت. جگوار و لندروور ، این دو بزرگ انگلیسی در ۲۰۰۸ به TATA پیوستند. دفتر مرکزی این گروه در بمبئی قرار دارد. تاتا دارای برندهای زیر است:

تاتا (Tata)
لندرور (Land Rover)
جگوار (Jaguar)
خودروهای تجاری تاتا دوو

تویوتا

تویوتا

تویوتا در سال ۱۹۳۵ وارد بازار خودرو شد. دفاتر مرکزی تویوتا در توکیو (ژاپن) قرار دارد. Toyota مالک برندهای زیر می باشد:

تویوتا (Toyota)
لکسوس (Lexus)، برند لوکس تویوتا
هینو (Hino)، خودروهای تجاری
دایهاستو (Daihatsu)، سازنده خودروهای کوچک

فولکس

گروه (عظیم) فولکس واگن – VW

خودروی مردمی! تاریخ فولکس به همین دو کلمه گره خورده است. از خودروهای نظامی در بحبوبه جنگ جهانی دوم (WWII) تا خودروهای کوچک و بزرگ اقتصادی و لوکس امروزی همه در کارنامه پرافتخار فولکس قرار دارد. هرچند که اخیرا (از سال ۲۰۱۷) این شرکت ناملایماتی را به دلیل رسوایی در اعلام میزان گازهای سمی خروجی از اگزوز خود پشت سر می گذارد، اما کماکان نام فولکس واگن بر بلندای صنعت خودروسازی جهان برافراشته است. دفاتر مرکزی VW در وولفسبورگ (آلمان) واقع شده است.  فولکس واگن مالک برندهای زیر است:

فولکس واگن (Volkswagen) یا همان VW معروف
آئودی (Audi)، برند معظم ، خوش نام و محبوب
بنتلی (Bentley)
بوگاتی (Bugatti)
لامبورگینی (Lamborghini)
پورشه (Porsche)
سئات (SEAT)
اشکودا (Skoda)
اِم آ اِن (MAN)، کامیون و اتوبوس ساز از کشور آلمان – این نام نباید با مان (Mann) اشتباه گرفته شود. مان فیلتر (Mann Filter) شرکت تولید کننده فیلتر بوده و MAN به شکل اِم آ اِن خوانده و صحیح می باشد.
اسکانیا (Scania)، کامیون و اتوبوس‌سازی
خودروهای تجاری فولس واگن
دوکاتی (Ducati)، برند موتورسیکلت‌ ساز

جیلی

جیلی (Geely)

این شرکت در ابتدا به صورت هولدینگ در سال ۱۹۸۶ تاسیس و بعدها در سال ۱۹۹۷ بخش خودروسازی جیلی نیز ایجاد شد. گروه Geeky مالک برندهای زیر است:

جیلی (Geely)
ولوو (Volvo)
لوتوس (Lotus)
پروتون (Proton)، خودروساز از مالزی
London EV Company (شرکت تاکسی لندن)
Yuan Cheng Auto، سازنده خودروهای تجاری
Terrafugia، شرکت خودروهای پرنده

آشنایی با بزرگ ترین گروه های خودروسازی دنیا و ارتباط بین برند خودروها
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا