توصیه ها

بهترین روغن موتور برای خودروی شما کدام است؟

روغن موتور

در این مقاله تمامی نکات کلیدی در رابطه با انتخاب بهترین روغن موتور برای انواع خودرو بیان شده است.

امروزه خودروها به منظور ارتقای کیفیت و تجربه‌ی رانندگی به تکنولوژی‌های بسیاری مجهز شده‌اند. این قضیه موجب شده است که رانندگان برای چک کردن، تعمیر و یا رسیدگی به بیشتر این آپشن‌ها و امکانات نیاز به مراجعه به تعمیرگاه‌ها و افراد متخصص داشته باشند. با این وجود یکی از مواردی که راننده به تنهایی می‌تواند به آن رسیدگی کند روغن موتور خودرو است که البته این امر باید قبل از روشن شدن چراغ هشدار انجام شود نه بعد از آن!

روغن موتور یک جزء حیاتی در کارکرد صحیح موتور محسوب می‌شود و اگر توقع دارید که موتور خودرو به درستی و در طولانی مدت کار کند رسیدگی به وضعیت روغن موتور از شروط اولیه محسوب می‌شود. این به این معنا است که روغن موتور خودرو همیشه باید به موقع تعویض شود و باید از سازگارترین روغن موتور برای خودروی خود استفاده کنید. همچنین اگر شما در بین فواصل زمانی معاینه فنی خودرو، سطح و شرایط روغن موتور را توسط گیج مخصوص اندازه‌گیری آن چک نکنید، احتمال آسیب دیدن موتور خودرو را افزایش می‌دهید.

چک کردن سطح روغن موتور کار آسانی است؛ اما اگر تابحال این کار را انجام نداده‌اید می‌توانید از دفترچه‌ی راهنمای خودرو کمک بگیرید. اطلاعات موجود در دفترچه راهنمای خودرو به شما کمک می‌کند تا میزان گرم بودن و دمای موتور را متوجه شوید، همچنین مقدار زمانی که پس از خاموش کردن خودرو برای بدست آوردن دقیق سطح روغن موتور باید منتظر بمانید نیز در آن بیان شده است. اما قانون کلی به این صورت است که چند دقیقه پس از خاموش کردن خودرو می‌توانید سطح روغن موتور را چک کنید و اطلاعات دقیقی بدست آورید.

بهترین روغن موتور برای خودروی شما کدام است؟ low oil

اگر سطح روغن موتور خودروی شما کاهش یافته است باید علت آن را بیابید، خودروهایی که موتور آنها فرسوده است روغن‌سوزی بیشتری دارند (دود بسیار اگزوز خودرو می‌تواند نشانگر این مورد باشد)، همچنین ممکن علت کاهش سطح روغن موتور شما نشتی خودرو باشد. برای رفع اینگونه مشکلات باید به تعمیرگاه‌ها برای بررسی تخصصی مراجعه کنید البته پس از اینکه مجددا میزان روغن را تا سطح استاندارد پر کردید.

اگر سطح روغن خودروی شما کاهش یافته باشد، با گستره‌ی وسیعی از انواع و اقسام روغن موتور مواجه خواهید شد که این مسئله بسیار گیج‌کننده است. به طور مثال بهترین نوع روغن موتور برای خودروهای دیزلی کاملا با بهترین نوع روغن برای خودروهای بنزینی متفاوت است. همچنین روغن‌هایی با بازدهی بالا برای خودرو‌های توربو شارژ طراحی شده است که در میان این محصولات قرار دارد و انتخاب را برای شما دشوار می‌سازد. یکی دیگر از مواردی که تهیه‌ی روغن موتور ممکن است سردرگم کننده باشد برچسب‌های مصنوعی و نیمه‌مصنوعی قرار گرفته بر روی محصولات است. همچنین تعداد زیادی از درجه‌بندی‌های مختلف این محصولات وجود دارد، از این رو ما این مقاله را گردآوری کرده ایم تا تمامی سؤالات را پاسخ دهیم.

درجه‌بندی انواع روغن موتور

تعداد زیادی از برند‌های روغن موتور در بازار موجود است. نه تنها تعداد این برند‌ها زیاد است (برخی از آنها نام‌آشنا هستند و نام بعضی از آنها را شاید حتی نشنیده باشید!)، بلکه درجه بندی‌های مختلفی نیز برای این محصولات وجود دارد.

اگر تابحال به بطری روغن‌های موتور دقت کرده باشید شماره هایی به صورت ۱۰۰w-40 یا ۵۰w-30 بر روی آنها قابل مشاهده است. این شماره‌ها مشخص کننده‌ی نوع روغن موتور است که باید در خرید به آن دقت کرد تا بتوان محصول مناسب را تهیه کرد.

روغن موتور

این اعداد شاخص گرانروی (چسبناکی) روغن موتور محسوب می‌شوند. روغن‌های امروزی به گونه‌ای تولید می‌شوند که چسبندگی کمی دارند و این موجب می‌شود که در هنگام استارت خودرو به سرعت در داخل موتور جریان پیدا کنند و از آسیب‌های احتمالی بوجود آمده توسط برخورد قطعات فلزی موتور جلوگیری کنند. موتور‌های مدرن امروزی دارای مقاوت بیشتری هستند از این رو به روغن‌های رقیق‌تر نیاز دارند. همچنین این روغن‌ها در صرفه جویی و مسائل اقتصادی نیز کمک کننده هستند.

بر روی بیشتر روغن‌ها دو عدد درج شده است که نشان دهنده‌ی چند منظوره بودن آنها است. حضور افزودنی روغن در این روغن‌ها به این معنا است که آنها توانایی تغییر دادن درجه‌ی گرانروی را بر اساس دمای موجود دارند.

هر چقدر عدد اول کمتر باشد به این معنا است که روغن در دمای پایین‌تر بهتر عمل می‌کند. حرف w ثبت شده در کنار آنها نیز بیانگر زمستان (Winter) است. همچنین هر چقدر عدد دوم کمتر باشند روغن در دمای بالا بهتر عمل خواهد کرد.

مشخصات روغن موتور

برای اینکه مسائل پیچیده‌تر شود تعداد زیادی از استاندارد‌های مختلف نیز برای روغن‌های موتور در نظر گرفته شده است! اما در آخر شماره ACEA ثبت شده بر روی هر بطری است که بیش از همه اهمیت دارد.

خودروسازان اروپایی و بسیاری از رقیبان آسیایی آنها به طور کلی از مشخصات زیر در موتور‌های بنزینی خود استفاده می‌کنند. (مشخصات مربوط به موتور‌های دیزلی در بخشی مجزا توضیح داده می‌شود)

A1 مصرف سوخت اقتصادی‌تر

A3 بازدهی بالا یا عمر طولانی‌تر

A5 مصرف سوخت اقتصادی‌تر به همراه عمر طولانی‌تر

برخی از خودروسازان روغن‌هایی که دارای مشخصاتی مختص به شرکت خود هستند توسعه داده‌اند. این روغن‌ها به طور معمول دارای طول عمر طولانی هستند و تا ۲ سال یا ۲۹۰۰۰ کیلومتر دوام می‌آورند. این امر باعث می‌شود که زمان سرویس فنی مدل‌های تولید شده توسط این کارخانه‌ها افزایش یابد.

چگونه روغن موتوری مناسب برای خودروی خود بیابید؟

در حال حاضر بهترین روش‌ها برای یافتن روغن موتور مناسب خوردوی خود، مراجعه به دفترچه راهنمای آن و یا راهنمایی گرفتن از یک تعمیرکار متخصص است. همچنین می‌توانید کد شناسایی خودروی خود را به نمایندگی آن اعلام کرده و آنها پس از جستجو در سیستم خود روغن موتور مناسب را به شما اعلام نمایند. پس از تهیه‌ی روغن موتور، شماره‌ی درج‌شده بر روی آن را چک کنید تا با خودروی شما سازگاری داشته باشد. این اطلاعات باید در دفترچه‌ی خودروی شما درج شده باشد. در صورت وجود هر گونه مشکل با نمایندگی خودروی خود تماس بگیرید.

روغن موتور سنتتیک چیست؟

روغن موتور

برخی از موتور‌های مدرن به دلیل کم‌تر بودن ناخالصی در روغن‌های سنتتیک نیاز به استفاده از آنها دارند. اما توانایی استفاده از این محصولات بسته به نوع موتور خودرو متفاوت است. بنابراین از دفترچه‌ی راهنمای خودروی خود برای اطلاع از امکان استفاده از روغن‌های سنتتیک استفاده کنید.

به طور کلی روغن‌های سنتتیک به دو دسته تقسیم می‌شوند: اولین دسته روغن‌های سنتتیک هستند که برای خودرو‌های مدرن امروزی با بیشترین بازده ممکن تولید می‌شوند. دومین دسته روغن‌های نیمه‌سنتتیک هستند که از ترکیب روغن‌های سنتتیک و طبیعی تشکیل شده‌اند.

آیا تعویض فیلتر روغن خودرو الزامی است؟

زمانی که روغن موتور خودرو را تعویض می‌کنید، فیلتر روغن نیز باید تعویض شود، این کار جزئی از سرویس تعویض روغن خودرو محسوب می‌شود. فیلتر‌های روغن مقداری از روغن موتور را ذخیره می‌کنند و اگر پس از تعویض روغن موتور فیلتر آن را تعویض نکنید روغن جدید خودرو با روغن آلوده‌ی قدیمی ترکیب خواهد شد.

یکی از مسائل اولیه‌ای که باعث می‌شود روغن موتور تعویض شود این است که این آلودگی‌ها درون موتور باقی نمانند. بنابراین تعویض فیلتر روغن جزو یکی از مهم ترین اقدامات لازم دسته بندی می‌شود.

اگر تنها قصد پر کردن سطح کاهش‌یافته روغن موتور را دارید، تعویض فیلتر آن از اهمیت کمتری برخوردار است. اما در هنگام سرویس‌های دوره‌ای باید از تعویض فیلتر روغن اطمینان حاصل کنید، میزان مسافتی که یک خودرو قبل از تعویض روغن و فیلتر آن می‌تواند طی کند بستگی به نوع و مدل خودرو دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید از دفترچه‌ی راهنمای خودرو یا نمایندگی آن کمک بگیرید.

بهترین روغن موتور برای خودرو‌های دیزلی

موتور‌های دیزلی نیاز‌های متفاوتی نسبت به موتور‌های بنزینی دارند بنابراین در انتخاب روغن موتور باید دقت بسیاری به خرج دهید. همچنین اگر خودروی شما مجهز به فیلتر مخصوص موتور‌های دیزلی (DPF) باشد این نکته از اهمیت بیشتری برخوردار است.

مانند روغن‌های موتور بنزینی، روغن هایی که برای موتور‌های دیزلی بکار می‌روند نیز دارای انواع و مدل‌های متعددی هستند، بنابراین برای اطمینان از نوع روغن موتور مناسب خودروی خود دفترچه‌ی راهنمای آن را مطالعه کنید.

روغن مناسب برای موتور دیزلی :

B1 مصرف سوخت اقتصادی‌تر

B3 بازدهی بالا یا عمر طولانی تر

B4 برای تزریق مستقیم در موتور خودرو‌های دیزلی

B5 مصرف سوخت اقتصادی‌تر به همراه عمر طولانی تر

اگر خودروی شما دارای فیلتر مخصوص موتور‌های دیزلی است، باید از روغن هایی که درصد SAPS آنها کمتر است استفاده نمایید. در غیر اینصورت ریسک بلوکه شدن و بسته شدن فیلتر DPF افزایش می‌یابد. اصطلاح SAPS مخفف خاکستر سولفات شده، فسفر و گوگرد است، تمامی موادی که می‌توانند در مرور زمان در فیلتر روغن انباشته شوند.

C1- SAPS کم (۰٫۵ % خاکستر) مصرف سوخت بهینه تر

C2- SAPS متوسط (۰٫۸ % خاکستر) مصرف سوخت و بازدهی بهینه‌تر

C3- SAPS متوسط (۰٫۸ % خاکستر) بازدهی بیشتر، مصرف سوخت بیشتر

هر خودروساز سطح SAPS را بر اساس ساختار و طراحی موتور‌های خود تعیین می‌کند، علاوه بر این انتخاب درجه بندی C در شماره‌ی ACEA را نیز انجام می‌دهد.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا