توصیه ها

اقدامات لازم پس از وقوع سوانح رانندگی: آموزش امداد و نجات در سوانح رانندگی

سانحه تصادف کمک

آیا می‌دانید هنگام وقوع سوانح رانندگی چه اقداماتی را انجام دهید؟ در این مقاله نکاتی کاربردی در رابطه با احیای افراد و اقدامات لازم در این شرایط بیان شده است.

معمولا بیشتر رانندگان در طول دوره‌ی رانندگی خود شاهد یک تصادف بوده‌اند. همچنین این احتمال وجود دارد که رانندگان برای تماس با اورژانس یا کمک به سرنشینان خودروی آسیب دیده در سوانح رانندگی در کنار مسیر توقف کنند.

مشکل این مسئله این است که بیشتر افراد اقدامات لازم در اینگونه شرایط و (قبل از رسیدن اورژانس) را نمی‌دانند. تحقیقات نشان می‌دهند با وجود اینکه ۷۹ درصد افراد در سوانح جاده ای از خودروی خود برای کمک کردن پیاده می‌شوند اما ۲۰ درصد از آنها از ترس اینکه آسیب بیشتری به مجروحان وارد کنند اقدام به احیا و کمک‌های اولیه نمی‌کنند.

مهم‌ترین نکته این است که دقایق اولیه حیاتی‌ترین لحظات برای کمک به شخص آسیب‌دیده است و تاخیر در انجام کمک‌های اولیه ممکن است منجر به مرگ شخص مجروح شود. از این رو بهتر است تا تمامی‌ رانندگان در زمینه‌ی امداد و نجات آموزش دیده باشند.

در این گونه موارد، نام موسسه‌ای مانند DFA (کمک‌های اولیه برای راننده) مطرح می‌شود. این موسسه تحقیقات گسترده‌ای را در زمینه‌ی تصادفات انجام می‌دهد و تمامی‌ سرویس‌های اورژانسی از آن حمایت می‌کنند. همچنین اقدامات صورت گرفته توسط DFA دارای مزایای مالی نیز است، این شرکت با تعلیم دادن رانندگان در زمینه‌ی امداد و نجات میزان مسدود شدن بزرگراه‌‌ها را کاهش می‌دهد. هزینه‌ی ناشی از این مسدود شدن معادل ۶۲ هزار پوند در ساعت است و فراتر از آن، مرگ‌های ناشی از تصادفات رانندگی در حدود ۳ میلیارد پوند در سال هزینه ایجاد می‌کنند.

شرکت DFA معتقد است که آموزش رانندگان در زمینه‌ی امداد و نجات می‌تواند هزینه‌های ناشی از تلفات تصادفات رانندگی را تا۴۶ درصد کاهش دهد و از این رو موجب کاهش ۱٫۵ میلیارد پوندی هزینه‌های سالانه شود.

از این رو تصمیم گرفتیم تا از این موسسه بازدید نماییم، با ما در این مقاله همراه باشید.

سانحه تصادف کمک

افسر سابق پلیس راهنمایی و رانندگی فیل کانستبل راهنمای ما در این بازدید خواهد بود و تجربیات عالی خود در زمینه‌ی کمک‌های اولیه را با ما در میان می‌گذارد. اولین بخش از این دوره‌ی آموزشی، رسیدن به صحنه‌ی تصادف را در بر می‌گیرد، همچنین اینکه خودروی خود را در کجا پارک کنید و چگونگی ارزیابی خطرات موجود توضیح داده می‌شود. نکته‌ی اصلی این است که در حالی که هدف شخص کمک کردن و نجات جان افراد است، ایمنی خود شخص مهم‌ترین مسئله است.

ما در این مرحله یاد گرفتیم تا چگونه خودروی خود را به نحوی پارک کنیم تا از قفل شدن بزرگراه جلوگیری کنیم، همچنین نحوه‌ی ارزیابی وضعیت برای انتقال اطلاعات به ماموران اورژانس را نیز فرا گرفتیم.

این دوره بصورت مداوم در حال توسعه است، بنابر نظر مربی شرکت DFA فیل کانستبل، این آموزش‌‌ها باید بصورت اجباری در مراحل دریافت گواهینامه قرار گیرند. او همچنین اضافه می‌کند: ” اگر همه‌ی رانندگان این آموزش‌‌ها را سپری کرده باشند، تصور کنید تا چه میزان تلفات کاهش می‌یابد، در حال حاضر افراد نگران هستند تا اگر برای کمک اقدام کنند به شخص مجروح آسیب بیشتری وارد نمایند”.

اقدامات لازم پس از وقوع سوانح رانندگی: آموزش امداد و نجات در سوانح رانندگی driving course 064

مفید واقع شدن در صحنه‌ی تصادف قبل از رسیدن اورژانس تنها به اطلاعات تئوری و مدیریت ترافیک محدود نمی‌شود و اعضای آموزش دیده‌ی شرکت DFA می‌توانند نقش حیاتی تری را در اینگونه شرایط ایفا کنند. در اینجا است که بر روی بخش دوم از آموزش‌های این شرکت که اداره و مدیریت کردن کمک‌های اولیه است تمرکز می‌کنیم. این بخش شامل مباحثی همچون چک کردن علائم حیاتی مجروحان و مهم تر از همه نحوه‌ی انجام CPR (احیای قلبی ریوی) است.

یکی از تصورات غلط در اینگونه شرایط این است که نباید شخص مجروح را جابجا نمود و یا اینکه اگر شخص مجروح موتور سوار است نباید کلاه ایمنی آنها را برداشت. بنابر گفته‌ی فیل اگر کسی نفس نمی‌کشد باید کمک کنید تا راه تنفس شخص باز شود، و اگر این عمل نیازمند این که شخص مجروح را جابجا نمایید و یا کلاه ایمنی او را بردارید باید آن را انجام دهید. شخصی که مجرای تنفسی او بسته شده است در عرض ۴ دقیقه می‌میرد و این در حالی است که زمان رسیدن اورژانس به محل حادثه دو برابر این زمان است.

سانحه تصادف کمک

همچنین فیل بیان کرد که اگر شخص احیا کننده احساس خوبی به تنفس دهان به دهان ندارد لازم نیست تا این کار را انجام دهد، و اعمال فشار بر روی سینه شخص برای نگه داشتن ضربان قلب او کافی است. همچنین نحوه‌ی کار کردن با دستگاه شوک نیز به صورت خلاصه به ما آموزش داده شد. این ابزار‌های کاربردی به عنوان راهی مناسب برای راه‌اندازی مجدد عملکرد قلب در نظر گرفته می‌شوند.

زمانی که این دوره را به پایان می‌رسانید، یک آزمون که شامل تمامی‌مطالبی که تا کنون آموخته اید است برگزار می‌شود. با موفق شدن در این آزمون این شرکت به شما یک جلیقه‌ی مخصوص با لوگو DFA که توسط ماموران اورژانس نیز شناخته شده است اهدا می‌کند. در حال حاضر DFA بر روی آموزش رانندگان حرفه ای متمرکز است، اما تجربه‌ی این دوره برای عموم آزاد است.

سانحه تصادف کمک

موسس شرکت DFA، دیوید هاگینگباتم برای ما علت تمرکز این شرکت بر آموزش رانندگان خودرو‌های سنگین را توضیح داد. بنابر گفته‌ی او : “شبکه‌ی جاده ای محل کار بسیاری از افراد است، و این افراد هیچ گونه آموزشی در رابطه با کمک‌های اولیه کسب نکرده‌اند.”

دیوید تخمین زد که در حدود ۳٫۵ میلیون نفر هر روزه از جاده‌‌ها برای رفت و آمد استفاده می‌کنند، از این رو او امیدوار است که ۷۰ هزار نفر از آنها به افراد آموزش دیده‌ی DFA تبدیل شوند. در هر صورت با وجود پشتیبانی قوی شرکت‌های خودروساز از DFA، این شرکت می‌تواند در آینده بسیار گسترده تر و بهتر عمل نماید.

در آخر دیوید کلام خود را با این جمله به پایان رساند : “شرکت DFA سعی دارد تا به افراد آموزش دهد تا کار درست را به صحیح‌ترین شیوه‌ی ممکن انجام دهند، این شرکت شانس نجات یافتن را افزایش می‌دهد.”

چرا رانندگان در دوره‌های امداد و نجات شرکت می‌کنند؟

کریستل لانگ، کارشناس تخلفات در شرکت Sainsbury’s : “من دوست دارم اگر تصادفی پیش میاد، توانایی کمک به مردم را داشته باشم، علت اینکه چرا این دوره در پروسه‌ی گرفتن گواهینامه وجود نداره رو نمیدونم، باید باشه!”

الکس اوبری، کارمند بخش حمل و نقل لندن : “شرکت در دوره‌های DFA یک ایده‌ی عالی است، تمامی‌افراد باید از مسائل اولیه‌ی امداد و نجات مطلع باشند، حس خوبیه که بدونی اطلاعاتت در این زمینه کاملا درست هستن و یک متخصص اونها رو تایید کنه.”

چگونگی نجات افراد پس از تصادف:

سانحه تصادف کمک

۱- پارک خودرو : ما در این دوره چگونگی پارک خودرو به منظور جلوگیری از بسته شدن راه و در عین حال ایجاد یک مانع ایمن برای مجروحان را فرا گرفتیم.

اقدامات لازم پس از وقوع سوانح رانندگی: آموزش امداد و نجات در سوانح رانندگی driving course 059
۲- یادآوری آسان : کلمات اختصاری ساده به شما کمک می‌کنند تا مراحل اصلی را هنگام کمک کردن به یاد آورید.

اقدامات لازم پس از وقوع سوانح رانندگی: آموزش امداد و نجات در سوانح رانندگی driving course 064

۳- بسته شدن راه تنفس : افسر سابق پلیس راهنمایی و رانندگی Phil Constable به ما نشان داد تا چگونه راه تنفس شخص را باز کنیم.

من در کجا قرار دارم؟ سازندگان بزرگراه‌‌ها برای شما این مورد را توضیح می‌دهند:

تابحال برای شما پیش آمده است که با یک تصادف در بزرگراه مواجه شوید، اما موقعیت دقیق خود را ندانید؟ در هر ۱۰۰ متر یک تابلو با شماره‌ی تماس نزدیک‌ترین اورژانس و در هر ۵۰۰ متر تابلویی آبی رنگ دارای مشخصات کامل موقعیت جاده قرار گرفته است.

سانحه تصادف کمک

اطلاعات موجود در عکس به این معنا هستند:

اطلاعات قرار گرفته در قسمت بالایی تابلو : نام بزرگراه
اطلاعات قرار گرفته در قسمت میانی تابلو : حروف A و B جهت حرکت شما در جاده را مشخص می‌کنند.
اطلاعات قرار گرفته در قسمت پایینی تابلو : مسافت طی شده از ابتدای بزرگراه

پنج افسانه در رابطه با کمک‌های اولیه پس از تصادف

شما می‌توانید افراد را جابجا نمایید

از جابجایی مجروحانی که مشکل تنفسی برای آنها پیش آمده است و نیاز به دریافت CPR دارند نترسید! بسیاری از افراد از جابجایی مجروحان به منظور جلوگیری از تشدید آسیب‌های ستون فقرات خودداری می‌کنند، در صورتی که اگر فرد مشکلی در تنفس خود داشته باشد در عرض چند دقیقه می‌میرد.

لازم نیست که خودروی خود را در مکانی دور از حادثه پارک نمایید

شما می‌توانید به گونه ای خودروی خود را پارک کنید تا از ایجاد ترافیک جلوگیری نمایید و در عین حال یک محدوده‌ی ایمن را برای مجروحان ایجاد کنید، همچنین این نکته را به خاطر داشته باشید که خودرو را به گونه ای پارک نکنید که دسترسی اورژانس به آن ناحیه محدود شود.

افراد مجروح را به خودروی خود منتقل نکنید

افراد مجروح باید باید به یک مکان امن منتقل شوند، مخصوصا اگر در بزرگراه قرار دارند.

اورژانس نمی‌تواند یک موبایل را از طریق GPS آن ردیابی کند

انتظار نداشته باشید تا اورژانس مکان شما را از طریق موبایل شما ردیابی کند. بنابراین نیازمند اطلاعات کلی از موقعیت خود در بزرگراه هستید، البته اگر در یک بزرگراه یا جاده ای شلوغ قرار داشته باشید احتمالا توسط سیستم CCTV مسیر تشخیص داده خواهید شد.

از لحاظ قانونی مورد پیگرد قرار نمی‌گیرید

اعضای DFA نباید در این باره نگران باشند، اگر طبق دستورات عمل کنید این شرکت در صورت وجود مشکل قانونی از شما حمایت خواهد کرد و هر گونه اقدام در رابطه با نجات جان افراد قابل دفاع است.

نظرتان در رابطه با آموزش کمک‌های اولیه و مهارت‌های امداد و نجات به رانندگان چیست؟ با ما در بخش کامنت‌‌ها در میان بگذارید.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا