توصیه ها

تعمیر و نگهداری از خودرو ، ۱۰ توصیه و تصور غلط کوچه بازاری

تعمیر و نگهداری از خودرو

۱۰ باور غلط در زمینه تعمیر و نگهداری از خودرو

حتما بسیاری از شما عزیزان هم تا به حال با توصیه‎های گوناگونی برای تعمیر و نگهداری از خودرو مواجه شده‎اید؛ این توصیه‎ها می‎توانند از سوی دوستان و آشنایان به شما ابلاغ گردند و یا اینکه توسط شرکت سازنده به اطلاع شما رسانده شوند.

به نقل از دیجیاتو، این گونه پیشنهادها معمولا زمینه‌هایی نظیر بهینه‎سازی مصرف سوخت، افزایش توان موتور و یا به طور کلی ارتقای طول عمر مفید خودرو را شامل می‏‎شوند؛ بعضی‌ از آنها نیز سعی دارند شما را در زمینه کاهش هزینه‎های نگهداری از خودرو یاری دهند.

اما اساسا هر گونه اطلاعات و توصیه‎ای که به گوشتان می‌خورد، صحیح نیست. بنابراین در ادامه با ما همراه شوید تا باورهای اشتباه در زمینه تعمیر و نگهداری از خودرو را به آگاهی‎تان برسانیم.

۱- نیاز به تعویض دوره‌ای روغن پیشرانه پس از طی هر پنج هزار کیلومتر

روغن موتور

در گذشته این توصیه نسبتا درست بود و بسیاری از کمپانی‎های تولید روان‎کار اتومبیل هنوز نیز آن را ترویج می‌دهند. اما باید بدانید که بسیاری از خودروهای امروزیِ تولید شده در دهه اخیر، به طور کلی هر ۸۰۰۰ تا ۱۲۰۰۰ کیلومتر (بسته به نوع خودرو و شرکت سازنده) نیازی به تعویض روغن ندارند.

ارتقای کیفیت ترکیبات شیمیایی روغن‌ها و گسترش استفاده از روانکارهای سینتیک به همراه تکنولوژی پیشرانه‎های مدرن‎تر، اجازه داده تا تعویض‌روغن پیشرانه در فاصله زمانی طولانی‎تری انجام شود، بدون آنکه آسیبی به پیشرانه برسد .

البته به خاطر داشته باشید که در نهایت بایستی بر اساس نظر کارشناسان شرکت سازنده، فاصله میان هر سرویس روغن خودرویتان را مشخص نمایید. همچنین این اطلاعات ممکن است در شرایط ایران با توجه به کیفیت نامطمئن روغن موتورها چندان قابل اتکا نباشد.

۲- استفاده از بنزین سوپر (با درجه اکتان بالاتر) برای خودروی شما بهتر است و عملکرد آن را بهبود می‎بخشد

سوخت بنزین

این مورد در صورتی صحت دارد که خودروی شما از پیشرانه‌ای پرتوان با ضریب تراکم بالا بهره ببرد که معمولا در دماهای بالاتر نسبت به سایر پیشرانه‎های معمول کار می‎کنند؛ وگرنه بنزین معمولی در اغلب اوقات به خوبی از عهده انجام وظایف خود بر می‎آید.

بنزین با درجه اکتان ۸۶ هنوز هم بایستی یک سری از استانداردهای مورد نیاز را بگذارند تا به دست مشتری برسد. بنابراین اساسا ضرری برای برای پیشرانه نخواهد داشت. (لازم به ذکر است که کیفیت بنزین با اکتان ۸۶ در کشورهای مختلف متفاوت است.)

سوخت‎های با درجه اُکتان بالاتر شامل مواد تمیز کننده و محافظت کننده برای عملکرد بهتر توربو شارژرها هستند و مقاومت بیشتری نسبت به ریپ زدن برای پیشرانه به وجود می‎آورند. به طور کلی خودروهای گران‌قیمت نیاز به سوخت گران‎قیمت و با کیفیت بالاتر دارند. سوخت معمولی به طور کامل نیاز خودروهای عادی را تامین می‌کند. بهتر است دفترچه راهنمای خودرویتان را چک کنید تا از توصیه شرکت سازنده در این زمینه اطلاع کامل پیدا نمایید.

۳- سرویس خودرو در تعمیرگاه‎های مستقل ضمانت (وارانتی) اتومبیل را باطل می‎کند

تعمیرگاه نمایندگی

به طور کلی وارانتی خودروی شما تا زمان پایان مدت و بر حسب شرایط درج شده در دفترچه، پابرجا بوده و این مهم ربطی به مکان سرویس خودرو ندارد. ممکن است برخی نمایندگی‎ها به طور ضمنی از شما بخواهند که خودرو را حتما برای سرویس نزد آنها ببرید، اما این کار از لحاظ قانونی درست نیست.

هرگونه تعمیر و نگهداری که تحت پوشش وارانتی خودرو باشد، می‎تواند توسط هر تعمیرکار مجاز انجام شود؛ تنها باید رسید و فاکتورهای مربوطه را نزد خود نگه دارید تا ثابت کنید که چه میزان خرج تعمیر خودرو نموده‌اید.

توجه: این مورد مربوط به شرکت‎های خارجی تولیدکننده خودرو بوده، بنابراین کشور ما بایستی حتما از شرکت تولیدکننده پیرامون این موضوع تحقیقات معتبری به عمل آورید تا خدایی نکرده از این بابت متوجه ضرر خاصی نگردید. حتی اخیرا مواردی مطرح شده که نصب دزدگیر یا کفپوش نیز به بهانه‌ای برای ابطال گارانتی خودروها مبدل شده است.

۴- گرم کردن موتور خودرو پیش از شروع رانندگی در هوای سرد

گرم کردن موتور

اجزای موتور برای عملکرد بهتر نیاز دارند که تا دمای خاصی بر حسب نوع موتور گرم شوند. اما پیشرانه‎های امروزی سریع‎تر از آنکه شروع به رانندگی نمایید، به اندازه کافی گرم می‌شوند. علاوه بر این، بلبرینگ چرخ ها و اجزای جعبه دنده نیاز به تحرک دارند تا در حد نیاز گرم شوند.

روشن کردن موتور خودرو پیش از حرکت فایده چندانی جز به منظور گرم کردن کابین برای شما نخواهد داشت. روشن گذاشتن بیهوده موتور خودرو تنها مصرف سوخت‎تان را افزایش می‎دهد. (مطلب ذکر شده بیشتر برای پیشرانه‎های مدرن مصداق داشته و بهتر است به دفترچه یا نمایندگی مجاز شرکت سازنده خودرویتان جهت اطلاع دقیق از این موضوع مراجعه نمایید.)

۵- هر چهار تایر خودرو بایست هم زمان تعویض گردند

لاستیک تایر

شما می‎توانید هر یک از تایرهای خودرو را بر حسب نیاز به صورت تکی تعویض نمایید، تنها در صورتی که سایز، برند سازنده و مدل آن با سایر چرخ‎ها یکسان باشد. فقط بایستی در هر سرویس روغن جای چرخ‎ها را به‌منظور طول عمر بیشتر تغییر دهید.

۶- شستشوی خودرو با شوینده‎های معمولی

تمیز کردن خودرو

اگر از شوینده لباس و ظروف برای شستشوی بدنه خودرو استفاده می‎کنید لازم است بدانید این کار ممکن است به سطح پرداخت شده بدنه خودرو آسیب برساند و موجب زنگ زدگی آن شود. به جای این کار با پرداخت کمی پول بیشتر از شوینده مخصوص بدنه خودرو استفاده کنید تا سطح محافظت‌کننده بدنه آسیب نبیند.

۷- باتریِ خالی بعد از گذشت مدت کوتاهی از روشن شدن موتور خودرو به طور کامل شارژ می‎شود

تعویض باتری

ساعت ها زمان لازم است تا یک باتری خالی حین روشن بودن موتور خودرو مجددا شارژ شود؛ به ویژه در دمای پایین. رادیو، لامپ‌ها، گرمکن صندلی و … برق زیادی از دینام گرفته و باعث می‎شوند تا مقدار کمی از برق دینام جهت ذخیره به باتری ارسال شود.

۸- روغن گیربکس باید هر ۸۰ هزار کیلومتر تعویض گردد

روغن موتور

اگر چه توصیه می‌شود که هر ۸۰ هزار کیلومتر روغن جعبه دنده تعویض شود اما در بسیاری از خودروهای مدرن از روغن‌های با طول عمر بسیار بالا (حتی بیش از ۱۶۰ هزار کیلومتر و یا مادام العمر) استفاده می‌کنند. این مورد بسته به نوع خودرو و جعبه دنده متفاوت بوده و بایستی حتما فواصل و شرایط دقیق تعویض روغن جعبه دنده را از شرکت سازنده جویا شوید.

۹- پایین آوردن شیشه پنجره به جای استفاده از سیستم تهویه به جهت مصرف کمتر سوخت

اشتباهات رایج در استفاده از کولر

پایین آوردن شیشه‎ها تفاوت چندانی از نظر مصرف سوخت ایجاد نمی‎کند. استفاده از کولر گرچه در ابتدا مقداری مصرف سوخت را افزایش می‎دهد اما پایین آوردن شیشه‎ها نیز با افزایش مقاومت حرکتی خودرو در برابر باد، موجب افزایش تدریجی مصرف سوخت خواهد شد. تقریبا هیچ کدام از این دو روش از نظر مصرف سوخت مزیتی بر دیگری ندارد. اما هرچه سرعت بالاتر باشد، استفاده از کولر می تواند از توجیه بیشتری برخوردار شود. بنابراین به خصوص در هنگام رانندگی با سرعت های بیش از ۸۰ کیلومتر، توصیه می کنیم که از کولر استفاده نمایید.

۱۰- سوخت گیری هنگام صبح موجب صرفه جویی مالی می‌شود

اجباری شدن استفاده از کارت سوخت

بنزین با افزایش دما افزایش حجم پیدا می‎کند، بنابراین بنزین سردتر به معنی مقدار بیشتری سوخت است. باید بدانید مخازن نگهداری سوخت در جایگاه‎های سوختگیری معمولا زیر زمین و به دور از تغییرات قابل توجه دمایی قرار دارند، بنابراین زمان سوختگیری تأثیر زیادی در میزان سوخت دریافتی شما نخواهد داشت. همچنین نسل تازه پمپ ها و مخازن بنزین مجهز به تجهیزاتی برای جلوگیری از بخار شدن سوخت هستند تا از بروز چنین پدیده ای جلوگیری به عمل آید.

منبع: your mechanic

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا