توصیه ها

آموزش شست و شوی خودرو

آموزش شست و شوی خودرو car photo 438622

نحوه‌ی شست و شو و برق انداختن خودروی خود را در این راهنمای قدم به قدم مطالعه نمایید.

معمولا می‌توانید در تعطیلات آخر هفته بیشتر افراد را در حال تمیز کردن و برق انداختن خودروی خود مشاهده کنید. حس خوبی است تا بتوانید مجددا ظاهر خودروی خود را مانند روز اول آن درخشان کنید، اینطور نیست؟ اما افراد تازه کار باید این کار را از کجا شروع کنند؟ به کمک راهنمای قدم به قدم و ساده‌ی این مقاله می‌توانید به درستی خودروی خود را تمیز کنید. این شما و این آموزش شست و شوی خودرو.

اگر از خودروی خود بصورت روزمره استفاده می‌کنید، حتی اگر در آب و هوای معمولی و خشک نیز سفر کنید، گرد و غبار و آلودگی‌ها را بصورت مداوم بر روی بدنه‌ی خودروی خود مشاهده خواهید کرد. در زمستان نیز از آنجایی که نمک و آلودگی‌های جاده به راحتی بر روی بدنه خودرو تاثیر می‌گذارند، آلوده شدن خودرو حتی در مسیر‌های کوتاه نیز اجتناب ناپذیر است.

از آنجایی که شستن خودرو پیچیده‌تر از استفاده از یک اسفنج و شلنگ آب است، یک بازه‌ی گسترده از محصولات پاک کننده وجود دارد که برای محافظت از رنگ و بدنه‌ی خودروی شما طراحی شده اند و هرکدام درخشان ماندن خودروی شما را در طولانی مدت تضمین می‌کنند.
اما از کجا باید شروع کرد؟ در ابتدا می‌توانید با یک سرچ کوتاه در اینترنت لیستی از محصولات پاک کننده مورد تایید و مناسب خودروی خود را تهیه کنید، سپس با مراجعه به فروشگاه‌های لوازم یدکی خودرو این محصولات را تهیه نمایید.

در دسترس بودن یک راهنمای قدم به قدم بهترین روش برای تمیز کردن خودرو است. در ابتدا باید دوده‌ها را از روی بدنه‌ی خودرو پاک کنید و سپس آن را خشک نمایید، سپس می‌توانید با اعمال واکس‌های مخصوص یک لایه محافظ را بر روی رنگ و بدنه‌ی خودروی خود اضافه کنید. همچنین این واکس‌ها پروسه‌ی تمیز کردن خودرو را در دفعات بعدی آسان‌تر می‌سازند. اما در حالی که این مراحل قدم‌های پایه و اولیه در تمیز کردن خودرو هستند، روش‌های بسیاری برای بهتر کردن ظاهر خودرو وجود دارد، در ادامه به بیان این نکات و روش‌ها می‌پردازیم.

چگونگی تمیز کردن خودرو در ۱۰ مرحله‌ی ساده :

بهترین زمان و بهترین شرایط آب و هوایی را برای شستن خودروی خود انتخاب نمایید

آموزش شست و شوی خودرو prod headers 015

ممکن است این کار یک ریسک به نظر رسد، اما اگر بتوانید در روزهای ابری خودروی خود را تمیز کنید نتیجه‌ی بهتری را نسبت به روز‌های آفتابی کسب می‌کنید. تمیز کردن خودرو زیر نور آفتاب شاید بهترین روش ممکن به نظر رسد اما گرما باعث می‌شود که میان شستن و تمیز کردن، بدنه‌ی خودرو خشک شود که این مسئله می‌تواند موجب بجا ماندن آثار آب بر روی بدنه شود. گرمای خورشید همچنین تاثیر گذاری مواد پاک کننده را نیز کمتر می‌کند.

البته واضح است که تمیز کردن خودرو در آب و هوای بارانی نیز هیچ سودی ندارد. اگر قصد دارید تا خودروی خود را در روز‌های آفتابی تمیز کنید مکانی سایه دار را انتخاب نمایید، همچنین می‌توانید این کار را در اوایل صبح یا اواخر روز و عصر انجام دهید، در این اوقات نور خورشید به اندازه‌ی کافی قوی نیست و سایه‌ی بیشتری وجود دارد.

تمیز کردن

آموزش شست و شوی خودرو dsc 0883 1

گرد و خاک و دوده‌ها باید قبل از شروع شستشوی خودرو از بدنه‌ی آن پاک شوند. اگر برای شما مقدور است خودروی خود را در کنار منبع آب پارک کنید و یا اینکه از شلنگی با طول زیاد استفاده کنید تا بتوانید از دستگاه شوینده‌ی پر فشار استفاده نمایید. استفاده از این دستگاه‌ها بسیار موثر‌تر از شلنگ معمولی است زیرا فشار آب می‌تواند آلودگی و دوده‌های بیشتری را از بدنه‌ی خودرو پاک کند. البته در استفاده از این دستگاه‌ها نیز باید دقت لازم را داشته باشید زیرا میزان فشار برخی از این دستگاه‌ها به قدری بالا است که می‌تواند به رنگ بدنه‌ی خودرو آسیب رساند.

یکی از محصولات مفید Snow Foam است، کافی است چند دقیقه این محصول را بر روی بدنه‌ی خودروی خود قرار دهید و سپس آن را با فشار آب بشویید تا تمامی دوده‌ها و گرد و خاک بدنه از بین رود. قسمت‌های پایینی درب خودرو و سپر را نیز فراموش نکنید معمولا این نقاط هنگامی که در کنار خودرو ایستاده اید و مشغول تمیز کردن آن هستید به راحتی فراموش می‌شوند.

همچنین همراه با مراحل بالا می‌توانید بصورت همزمان زوایای درب خودرو را بوسیله‌ی اسفنج و یا پارچه تمیز کنید. البته به خاظر داشته باشید که در هنگام شامپو کردن خودروی خود اسفنج را تعویض نمایید، در غیر این صورت خودروی شما مجددا کثیف خواهد شد!

برای از بین بردن لکه‌های سر سخت بدنه‌ی خودرو باید به محصولات قوی‌تر متوسل شوید. در این شرایط محصولات روغنی عملکرد بسیار مناسبی ارائه می‌دهند. همچنین اسپری‌های مخصوصی نیز برای این کار طراحی شده اند. محصولاتی نظیر WD40 نیز در پاک کردن اینگونه موارد موثر اند. این نکته را به یاد داشته باشید که پس از اعمال این محصولات از پولیش برای تمیز کردن ناحیه‌ی مورد نظر استفاده نمایید.

شامپو کردن خودرو

آموزش شست و شوی خودرو dsc 2940

پس از استفاده از فشار آب و تمیز کردن اولیه‌ی بدنه‌ی خودرو، زمان آن رسیده است که از اسفنج و سطل آب استفاده کنید. هیچ گاه مواد شوینده را بر روی خودرو‌های تمیز اعمال نکنید، مواد تشکیل دهنده‌ی این محصولات برای از بین بردن لکه‌ها و آلودگی‌های بدنه‌ی خودرو طراحی شده اند و استفاده از آنها در یک ناحیه‌ی تمیز ممکن به رنگ خودرو آسیب رساند.

برای تمیز کردن خودرو از شامپو‌های مخصوص به همراه آب گرم و اسفنج استفاده کنید. در اولین بار که بدنه‌ی خودرو را با اسفنج و شامپو تمیز می‌نمایید بیشتر آلودگی‌ها پاک می‌شوند با این وجود بهتر است که از یک محافظ و صافی در سطل خود استفاده کنید تا بتوانید مجددا از مواد شوینده و اسفنج خود استفاده کنید. در طی پروسه‌ی تمیز کردن خودرو نیز هر قسمت را بصورت مجزا تمیز کنید و قدم به قدم جلو روید تا آلودگی‌های قسمت‌های مختلف بدنه با یکدیگر ترکیب نشوند.

خشک کردن

آموزش شست و شوی خودرو drying cloths header

در حالی که پارچه‌های میکروفایبر یکی از بهترین محصولات برای خشک کردن بدنه‌ی خودرو در نظر گرفته می‌شوند، اما این ریسک وجود دارد که در صورت آلوده بودن آنها بر روی بدنه‌ی خودروی شما خط و خش افتد. این رو می‌توانید از پارچه‌های جیر (ترجیحا جیر طبیعی) به عنوان جایگزینی برای پارچه‌های میکروفایبر استفاده نمایید. همچنین قبل از استفاده، از مرطوب بودن آنها اطمینان حاصل کنید.

پس از اتمام این مرحله می‌توانید به کمک سشوار آب جمع شده در برخی نقاط پنهان خودرو مانند چراغ‌ها و اطراف دستگیره‌های در را خشک نمایید.

جزئیات

آموزش شست و شوی خودرو dsc 0909 1

زمانی که بدنه‌ی خودرو کاملا تمیز و خشک شد، مرحله ای دیگر از تمیز کردن فرا می‌رسد. از آنجایی که پارچه‌های جیر و میکروفایر نمیتوانند تمامی لکه‌ها را از بین برند، Clay bar در این مرحله می‌تواند لکه‌های باقی مانده را از روی بدنه‌ی خودرو پاک کند، پس از استفاده از clay bar می‌توانید بدنه را پولیش کنید، در هر صورت پس از این مرحله نوبت به واکس بدنه می‌رسد.

بهترین راه برای واکس زدن بدنه‌ی خودرو استفاده از یک اسفنج مناسب است که بتواند واکس را بصورت یکسان در تمام بدنه پخش نماید. واکس را به سادگی بر روی بدنه‌ی خودرو اعمال کنید سپس صبر نمایید تا بدنه خشک شود و بعد از آن از یک پارچه برای درخشان نمودن آن استفاده نمایید. همچنین می‌توانید برس‌های مخصوص پولیش کردن را خریداری کنید که البته اگر در استفاده از آنها محتاط نباشید می‌توانند به بدنه‌ی خودروی شما آسیب رسانند.

شیشه‌ها

آموزش شست و شوی خودرو prod awards 097 0

پس از بدنه، نوبت به شیشه‌های خودرو می‌رسد، در حالی که محصولاتی مخصوص برای پاک کردن شیشه وجود دارد، محصولات پاک کننده معمولی نیز تا زمانی که مواد تشکیل دهنده‌ی آنها شامل سرکه باشد به همان اندازه تاثیر گذارند. همچنین برای تمیز کردن شیشه‌ها می‌توانید از پارچه‌های بدون پرز نیز استفاده کنید و به یاد داشته باشید که شیشه‌ها را از هر دو سمت داخل و خارج تمیز نمایید.

پس از تمیز کردن شیشه ها، به آینه‌های خودرو رسیدگی کنید و زمانی که کار به اتمام رسید، می‌توانید از مایع ضد مه یا ضد باران برای محافظت از شیشه‌های خودروی خود استفاده کنید.

چرخ‌ها

آموزش شست و شوی خودرو dsc 0863 1

یکی از قسمت‌های خودرو که بیشترین آلودگی را به خود جذب می‌کند چرخ‌های آن است. می‌توانید هنگامی که مشغول تمیز کردن بدنه‌ی خودرو هستید از snow foam برای چرخ‌ها نیز استفاده نمایید. اما برای تمیز کردن گرد و خاک ناشی از ترمز به یک پاک کننده‌ی آلیاژی نیازمندید. برخی از آنها بصورت اسپری در بازار عرضه می‌شوند و به کمک فشار آب به راحتی چرخ‌ها را از تمامی دوده‌ها و گرد و خاک پاک می‌کنند.

زمانی که تمیز کردن چرخ‌ها به پایان رسید می‌توانید از واکس برای جلوگیری از تجمع مجدد گرد و خاک ترمز بر روی رینگ‌ها استفاده نمایید، همچنین اسپری‌های درخشان کننده تایر نیز جلوه ای ویژه به لاستیک‌های خودروی شما می‌بخشد.

نمای خارجی خودرو

آموزش شست و شوی خودرو dsc7477 0

رنگ سپر، دستگیره‌های در و آینه‌های قرار گرفته بر روی خودرو‌های امروزی با رنگ بدنه‌ی آنها یکسان است. اما اگر مدل خودروی شما قدیمی باشد ممکن است که پلاستیک سیاه رنگ در این قطعات بکار رفته باشد. از این رو می‌توانید از اسپری‌های مخصوص تایر نیز بر روی این قطعات استفاده نمایید. این اسپری‌ها می‌توانند از این مواد در برابر نور فرابنفش خورشید مراقبت نمایند.

برای خودرو‌های قدیمی‌تر نیز به پاک کننده‌های تولید شده برای تریم کروم نیاز دارید. پولیش‌های بسیاری برای استفاده در نمای ظاهری خودرو تولید شده است، همچنین استفاده از یک واکس بعد از تمیز کردن خودرو می‌تواند به جلوگیری از تغییر رنگ بدنه کمک کند.

فضای داخلی خودرو

آموزش شست و شوی خودرو car photo 443056

زمانی که به تمامی نمای ظاهری خودرو رسیدگی کردید، نوبت به فضای داخلی خودرو می‌رسد. برای این کار به یک جارو برقی دستی با لوازم جانبی همراه آن نیازمند اید تا به تمامی زوایای فضای کابین خودرو دسترسی داشته باشید و آنها را تمیز کنید. آخرین مدل‌های تولید شده از جارو برقی‌های دستی به اندازه کافی قدرت مکش دارند تا بیشترین میزان از گرد و خاک موجود در خودرو را جمع آوری کنند همچنین ظرفیت باتری آنها نیز متناسب زمان مورد نیاز برای تمیز کردن خودرو است.

زاویه‌ی صندلی‌های جلو و عقب را برای بهتر تمیز کرن فضای زیرین و اطراف آنها تغیر دهید. کفپوش‌های خودرو نیز باید از مکان خود خارج شوند و با جارو برقی تمیز شوند.

اگر جارو برقی شما دارای لوازم جانبی است، از آنها برای تمیز کردن زوایایی که دسترسی به آنها دشوار است استفاده کنید تا تمامی گرد و خاک کابین به درستی جمع آوری شوند.

پس از این مرحله، می‌توانید از پارچه و دستمال‌های مخصوص داشبورد استفاده کنید. بسته به نوع آنها، این محصولات می‌توانند اثری مات یا براق را بروی داشبورد و یا محل استفاده شده بر جای گذارند.

زیر کاپوت خودرو

آموزش شست و شوی خودرو mazda 3 001

اگر می‌خواهید کار را به نحو احسنت به اتمام رسانید باید به قطعات زیر کاپوت خودرو نیز رسیدگی نمایید، یکی از مزایای نگهداری مناسب موتور خودرو و قطعات آن این است که ممکن است تعمیر کاران با مشاهده‌ی وضعیت موتور خودروی شما سرویس بهتری را به شما ارائه دهند. از فشار آب برای شستشوی این ناحیه استفاده نکنید، زیرا این کار می‌تواند به قطعات الکتریکی خودروی شما آسیب رساند.

از اسپری‌های سیلیکونی برای تمیز کردن شلنگ‌ها و کابل‌های قرار گرفته در زیر کاپوت خودرو استفاده نمایید. همچنین روغن کاری دیگر قطعات می‌تواند بسیار مفید باشد.

پس از اتمام تمیز کردن خودرو، زمان آن رسیده است که از آن لذت ببرید. همچنین قطعا پس از زمانی که برای تمیز کردن آن سپری کرده اید با دقت‌تر رانندگی خواهید کرد تا زمان و انرژی شما به هدر نرود!

نکته ای در رابطه با تمیز کردن خودرو به نظرتان می‌رسد؟ با ما در بخش کامنت‌ها درمیان بگذارید.

منبع: autoexpress

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا