ترمز ضد قفل abs
توصیه ها

نحوه‌ی استفاده صحیح از ترمز ABS

ترمز ABS مرز نازک بین مرگ و زندگی

زمانی که در یک مسیر لغزنده در حال رانندگی هستید در هنگام ترمز ناگهانی، سیستم ترمز ABS به توقف بدون خطر و بدون لیز خوردن شما کمک فراوانی می کند اما به شرطی که نحوه صحیح استفاده از آن را بدانید.

سیستم ترمز ضد قفل (ABS) یک قابلیت استاندار بر روی بیشتر خودرو ها به حساب می آید. به لطف قانون های وضع شده، ترمز ABS باید در تمام خودرو هایی که در تعداد بالا تولید می شوند حضور داشته باشد. این سیستم از علم الکترونیک برای بهبود کارایی ترمز ها در خودرو استفاده میکند. همچنین حضور ترمز ABS در یک خودرو امتیاز ویژه ای در سیستم ایمنی آن نسبت به ماشین هایی که سیستم ترمز به میزان فشار راننده بر روی پدال بستگی دارد به حساب می آید.

بیشتر افراد از مجهز بودن خودروی خود به این قابلیت اطلاع دارند اما تنها تعداد کمی از آنها نحوه عملکرد این سیستم را میدانند. سنسور های تعبیه شده در چرخ های خودرو در هنگام قفل شدن آنها بر اثر ترمز سیگنال هایی را میفرستد، اگر چرخ ها قفل شوند سوپاپ های هیدرلیکی آزاد می شوند تا فشار سیلندر های ترمز آن چرخ کاهش یابد.

تصادف

زمانی که راننده پای خود را بر روی پدال ترمز میگذارد ترمز ها به صورت ضربانی عمل می‌کنند تا از قفل شدن چرخ ها جلوگیری کنند. که این عمل به بهبود فرمان دهی و کنترل ماشین توسط راننده کمک میکند، و این در حالی است که اگر سیستم ترمز ABS در خودرو حضور نداشته باشد در اینگونه مواقع با قفل شدن چرخ ها فرمان دهی ماشین به شدت کاهش می یابد و کنترل آن سخت می شود به طوری که در بیشتر موارد به تصادف منجر می شود.

ترمز های ABS در خودرو به این معنا نیست که شما میتوانید با سرعت بالا رانندگی کنید و یا اینکه فاصله ی خود را با خودروی جلویی رعایت نکنید

همچنین زمانی که راننده پدال ترمز را می فشارد می‌تواند لرزش های خفیف پدال را زیر پای خود حس کند و به خوبی موتجه فعال شدن سیستم ترمز ABS می شود. بیشتر ماشین های امروزی سیستم های ایمنی را مانند فعال شدن کمربند ایمنی و یا چراغ خطر که در مواقع ترمز شدید روشن می شود به همراه دارند.

با این حال حضور ترمز ABS در خودرو به این معنا نیست که شما می‌توانید با سرعت بالا رانندگی کنید و یا اینکه فاصله ی خود را با خودروی جلویی رعایت نکنید. با اینکه این سیستم به شما کمک میکند تا خط ترمز خود را کاهش دهید، ولی این وظیفه ی شما است که فاصله ی خود را با ماشین جلویی حفظ کنید تا به استفاده از ABS نیاز پیدا نکنید.

همچنین این را هم به یاد داشته باشید که ترمز های ABS در سطح های لغزنده و برفی مانند همیشه عمل نمی کنند و در هر حال کلید رانندگی ایمن در جاده های برفی و لغزنده سرعت مطمئن است.

ترمز گیری بدون ABS در شرایط اضطراری:

ترمز ضد قفل

تمام خودرو های مدرن که به تولید انبوه می رسند بر اساس قانون از سال ۲۰۰۴ به ترمز ABS مجهز می شوند. اما تعدادی از خودرو های اسپورت  و مدل های قدیمی تر ممکن است به این سیستم مجهز نباشند.

رانندگانی که خودروی آنها به سیستم ABS مجهز نیست هم می‌توانند با توجه به مطالبی که در بالا ذکر شد با ترمز گیری ضربانی، این سیستم را در هنگام ترمز گیری خود پیاده کنند. اگر شما در جاده های برفی و یا لغزنده مجبور به ترمز گیری ناگهانی شوید احتمال اینکه چرخ قفل شوند و خودرو شروع به سر خوردن کند وجود دارد.

برای توقف خودرو بدون اینکه سر بخورد شما می‌توانید فشار پای خود را بر روی پدال مرتبا کم و زیاد کنید و این دقیقا شبیه سازی همان کاری است که سیستم ABS انجام می دهد، هر چند که مانند سیستم ABS موثر و کارآمد واقع نمی شود.

جلوگیری از تصادف:

تصادف

ترمز های ABS یک قابلیت عالی در ایمنی خودرو به حساب می آیند به شرط اینکه راننده بداند که آنها چطور عمل میکنند و چگونه از آنها در مواقع اضطراری استفاده کند. بزرگ ترین مزیت سیستم ABS این است که بیشترین نیروی بازدارندگی را ایجاد می‌کند و در عین حال به راننده این اجازه را می دهد که به خوبی ماشین را هدایت و از تصادف جلوگیری کند. تنها کاری که راننده لازم است انجام دهد این است که پدال ترمز را تا آخر فشار دهد تا سیستم ABS فعال شود، بقیه کارها را سیستم الکترونیکی انجام خواهد داد.

البته بیشتر افراد در این حالت از شدت ترس و یا استرس تنها به روبرو نگاه می‌کنند و ماشین را برای جلوگیری از تصادف فرمان دهی نمی‌کنند. سعی کنید به خاطر داشته باشید که در شرایط اضطراری تنها ترمز گیری کافی نیست و شما باید خودرو را نیز کنترل کنید تا از تصادف جلوگیری کنید.

در زمستان و هوای برفی ترمز های ABS مانند همیشه موثر واقع نخواهند شد، و احتمالا شما باید از روش ترمز گیری ضربانی استفاده کنید تا بتوانید خودرو را به موقع متوقف کنید.

شما در رابطه با رانندگی در برف و جاده های لغزنده چه تجربه ای دارید؟ با ما در کامنت ها در میان بگذارید.

منبع: autoexpress

نحوه‌ی استفاده صحیح از ترمز ABS
برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا