توصیه ها

چگونه یک لاستیک پنچر را تعمیر یا تعویض کنیم؟

لاستیک پنچر

با کمی زحمت می توانید از شر لاستیک پنچر خلاص شوید و به مسیر ادامه دهید

ممکن است این اتفاق برای شما هم پیش آمده باشد که زمانیکه به سراغ خودروی خود می روید با یک لاستیک پنچر مواجه شوید. در این حالت پس از بررسی احتمالا متوجه می شوید که یک میخ یا یک قطعه ی فلزی به لاستیک آسیب رسانده و باعث شده است تا باد داخل آن تخلیه شود. در این شرایط زمان استفاده از لاستیک زاپاس خودرو که در صندوق عقب (یا زیر آن) قرار گرفته است فرا می رسد.

همراه با لاستیک زاپاس، خودروی شما باید به یک جک و آچار چرخ مجهز باشد. معمولا این قطعات در نزدیکی لاستیک زاپاس قرار گرفته اند. با ما با این مقاله در کاریرا همراه باشید تا به نحوه ی پنچر گیری و تعویض تایر را آموزش دهیم.

ابزار مورد نیاز

لاستیک خودرو که به تنهایی تعویض نمیشود، میشود ؟!! شما حداقل به یک جک و یک آچار چرخ نیاز دارید. همچنین ما به شما پیشنهاد می کنیم تا از یک جک هیدرولیکی برای پایداری بیشتر استفاده کنید. البته اگر پنجر شدن لاستیک خودرو در وسط ناکجا آباد برای شما اتفاق افتاده باشد احتمالا به این نوع جک دسترسی ندارید.

زمانی که جک را در محل خود قرار می دهید می توانید از آچار گشتاور برای باز کردن پیچ ها استفاده نمایید تا این فرآیند بسیار آسان تر گردد.

تعمیر لاستیک :

لاستیک پنچر

روش معمول این است که لاستیک پنجر شده را با زاپاس تعویض نمایید تا بتوانید خودرو را به یک پنچرگیری برسانید و آن را تعمیر کنید و یا یک لاستیک مناسب خریداری نمایید.

اما اگر سوراخ ایجاد شده در تایر را کوچک در نظر بگیریم و در صورتی که ابزار لازم برای پنچرگیری تایر در اختیار داشته باشید و مشخصا آسیب وارد شده به تایر جدی نباشد می توانید از یک راه حل کوتاه مدت استفاده نمایید. این نکته را باید در نظر بگیرید که این راه حل موقتی است و تایر های ترمیم شده تنها می توانند تا سه روز ویا طی ۱۶۰ کیلومتر مسیر دوام آورند. همانند استفاده از یک لاستیک زاپاس، این راه حل نیز قطعی نیست و بهترین راه حل آن است که به یک پنچرگیری مراجعه کنید و آن را به صورت اساسی تعمیر کنید و یا یک لاستیک نو خریداری نمایید.

قدم اول : تایر آسیب دیده را تعویض نمایید

اولین قدم آن است که لاستیک آسیب دیده را از جای خود خارج نمایید، برای این کار میتوانید از یک آچار چرخ استفاده کنید و ابتدا پیچ ها را شل نمایید، اما لازم نیست که همان لحظه پیچ ها را کاملا باز نمایید. در مرحله ی بعد جک را در مکان مناسب قرار دهید، به دلیل خطرناک بودن این کار ابتدا مطمئن شوید که خودرو در دنده قرار دارد و ترمز دستی از حرکت خودرو جلوگیری میکند. پس از جک زدن خودرو میتوانید لاستیک را از محل خود خارج نمایید.

قدم دوم : محل نشت باد تایر را پیدا کنید

بعد از اینکه تایر را خارج کردید زمان آن است که محل نشت باد را پیدا کنید. اگر میخ یا شی ای که به لاستیک آسیب رسانده است را میتوانید به راحتی تشخیص دهید آن را به دقت خارج نمایید. برای این کار می توانید از انبردست کمک بگیرید. اگر محل نشت به وضوح مشخص نیست باید محل آن را پیدا کنید. برای این کار میتوانید سطح لاستیک را لمس نمایید یا به صدای نشت باد گوش دهید تا مکان آن را پیدا کنید.

تکنیک دیگری که در این رابطه میتوانید بکار گیرید این است که بوسیله ترکیب آب و کف محل نشت را پیدا نمایید. لاستیک را به آب و کف آغشته نمایید. در این صورت در محل نشت باد حباب تشکیل می شود.

قدم سوم : سوراخ نشت باد را بپوشانید

پس از تشخیص مکان نشت می توانید سوراخ مورد نظر را توسط ابزاری که در بسته ی پنچر گیری تایر قرار دارد پر کنید.

قدم چهارم : ابزاری که با آن سوراخ نشت را پر کرده اید چک کنید

تایر را باد بزنید و به دقت گوش دهید تا مطمئن شوید صدای نشت باد به گوش نمی رسد و سوراخ تایر به درستی پوشانده شده است. همچنین مجددا می توانید از تکنیک آب و کف برا این کار استفاده نمایید.

قدم پنجم : تایر را مجددا بر روی رینگ خودرو نصب کنید

تایر را مجددا بر روی رینگ قرار دهید و پیچ مهره ها را تا حدی که تایر در جای خود به درستی بایستد و نه به طور کامل، محکم کنید. بوسیله ی جک خودرو را پایین آورده و پس از خارج کردن جک، پیچ و مهره ها را بطور کامل محکم کنید.

در این حالت اگر مراحل را به درستی انجام داده باشید، میتوانید خودرو خود را به یک تعمیرگاه تخصصی رسانده و تایر خود را تعویض نمایید. همانطور که قبلا ذکر شد این راه حل دائمی نیست و پس از ۱۶۰ کیلومتر یا ۳ روز تایر آسیب دیده به تعویض قطعی نیاز دارد.

جایگزین کردن تایر زاپاس

لاستیک پنچر

قدم اول : چرخ را به همراه لاستیک آسیب دیده خارج کنید

اولین قدم این است که تایر آسیب دیده را خارج کنید، قبل از اینکه از جک برای بالا بردن خودرو استفاده کنید، بوسیله آچار چرخ پیچ و مهره های آن را شل نمایید. در اینجا لازم است که دقت لازم را به عمل آورید و پس از اینکه خودرو بوسیله جک در ارتفاع مناسب قرار گرفت پیچ و مهره ها را کاملا باز کرده و تایر را خارج کنید.

قدم دوم : تایر زاپاس را جایگزین کنید

در مرحله ی بعد تایر زاپاس را جایگزین تایر آسیب دیده کنید و دقت نمایید که مدل تایر زاپاس با تایر آسیب دیده یکسان باشد، شما نمیتوانید زمان زیادی را با سه تایر زمستانی و یک تایر مخصوص تابستان رانندگی نمایید! مجددا یاد آور می شویم که پیچ و مهره ها را پس از پایین آوردن خودرو و خارج کردن جک، کاملا محکم نمایید.

این نکته را به یاد داشته باشید که نمی توانید از لاستیک زاپاس بصورت طولانی مدت استفاده کنید. همچنین هیچ گاه در هنگام استفاده از تایر زاپاس نباید سرعتی بیش از ۸۰ کیلومتر بر ساعت داشته باشید. با مراجعه به یک تعمیرگاه، تایر زاپاس خود را با یک تایر نو تعویض نمایید. همچنین جایگزینی ضربدری لاستیک های خودرو را نیز در نظر داشته باشید.

منبع: digitaltrends

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا