توصیه ها

چگونه یک خودروی سیل زده را تشخیص دهیم

چگونه یک خودروی سیل زده را تشخیص دهیم carera.ir 965 4812

سیل در روزهای پایانی سال۹۷ و آغازین ۹۸ بسیاری از هموطنانمان را دچار مشکل های اساسی کرد. اما خودروهایی که در پارکینگ نمایندگی های خودروسازی و نمایشگاه ها بودند آیا راهی بازار می شوند؟ چگونه می توان یک خودروی سیل زده را تشخیص داد؟

باران های شدید و ناگهانی و سپس جاری شدن آب در معابر را مکرر شاهد هستیم. ممکن است خودرو هایی که گرفتار سیل می شوند و یا به هر دلیلی در حجم نامتعارفی از آب و گل و لای قرار می گیرند به بازار خودروهای دست دوم راه پیدا کنند و صاحب خودروی سیل زده تصمیم به فروش ماشین خود بگیرد. از این رو کاریرا مقاله ای را در ارتباط با این موضوع برای شما آماده کرده است.

سیل ممکن است به سیستم اگزوز ماشین آسیب وارد کند و سیستم تصفیه گازهای سمی آن (کاتالیزور اگزوز) را مختل نماید.

سیل ممکن است به سیستم اگزوز ماشین آسیب وارد کند و سیستم تصفیه گازهای سمی آن (کاتالیزور اگزوز) را مختل نماید. همچنین عمر مفید چرخ ها و لاستیک ها کاهش می یابد. متاسفانه سیستم ترمز نیز بسیار مستعد آسیب است. سیستم برق ماشین شامل شارژ شدن باتری و انتقال برق به سایر قطعات برقی ماشین (آلترناتور و یا دینام) نیز ممکن است صدمه دیده باشد. ایربگ نیز ممکن آسیب دیده و گاهی به طور اشتباهی و نابه جا باز شود و یا حتی در مقابل، به هنگام  تصادف یا ضربه سیستم عمل نکرده و کیسه ها باز نشوند.

چگونه یک خودروی سیل زده را تشخیص دهیم carera.ir 965 5711

راه های تشخیص چیست؟

به هنگام خرید یک خودروی دست دوم که مشکوک به سیل زدگی است، این موارد را انجام دهید. در ابتدا و به عنوان بدیهی ترین کار باید بوی داخل خودرو را به دقت استشمام کنید. به تجربه دیده شده است که تا مدت ها بوی گل و لای و بوی یک نوع رطوبت خاص در داخل ماشین باقی می ماند. اگر به هنگام خرید، یکی دوتا از شیشه های ماشین پایین بودند ممکن است بتوان چنین گزینه ای را محتمل دانست که مالک خودرو برای حس نشدن بو داخل خودرو و بوی گِل، پنجره ها را پایین داده باشد.

رطوبت

جاپایی ها را به دقت بررسی کنید که رطوبت مشکوکی دیده نشود. صندوق عقب، محفظه چرخ زاپاس و احیانا موکت یا پوششی که آنجا قرار دارد را نیز به دقت بررسی کنید که خیس نبوده و یا رطوبت نا متعارفی وجود نداشته باشد. سیستم تهویه نیز ممکن دچار آسیب دیده شده باشد. بهتر است بخاری را روشن نمایید و ببینید آیا داخل ماشین بخار میکند یا آیا سیستم گرم کن شیشه ها عمل می کند یا خیر.

خودرو در سیل

زنگ زدگی

دور تا دور ، زیر ماشین و خاصتا زیر کاپوت را به دقت بررسی کنید و ببینید آثار زنگ زدگی یا پوسیدگی دیده می شود یا خیر. حتما حواستان باشد که در هیچ جای ماشین اثری از شن، ماسه و گل و لای نباشد. هر محفظه و هر جای مشکوک را بررسی نمایید.

چراغ ها

سیستم برقی ماشین را کامل بررسی کنید. سیستم صوتی و رادیو را نیز مطمئن شوید که سالم است. حواستان باشد که هیچ چراغ و یا لامپ هشداری روشن نباشد. محفظه چراغ ها را بررسی نمایید که دارای رطوبت یا آب یا گل و لای نباشد.

روغن را چک کنید

روغن موتور و محفظه آن را چک کنید اگر اثری از مایع سفید رنگ مثل سس مایونز مشاهده کردید یعنی داخل موتور آب است که اصلا چیز خوبی نیست.

سوال بپرسید

بپرسید که ماشین در چه شهری بوده است و کجا رفته است و بیشتر در چه مسیرهای تردد داشته. اگر در نواحی سیل خیز بوده و یا در شهرهایی بوده است که اخیرا در آن جا سیل رخ داده، سوالات را ادامه دهید تا مطمئن شوید.

مشورت با کارشناس و یا تعمیرکار ماشین

ماشین را به فرد متخصص و یا تعمیرکار ماهر نشان دهید. حتما بخواهید بررسی کند که آیا ماشین دچار سیل بوده است یا خیر.

جمع بندی کنید

در کل خرید خودروی سیل زده ابدا پیشنهاد نمی شود. علیرغم اینکه ممکن است با بررسی دقیق متوجه شوید ماشین کاملا سالم است و در وضعیت اتفاقا خوبی قرار دارد؛ ولی آسیب های ناشی از سیل در بلند مدت ظاهر شده و به شدت عمر مفید خودرو را کاهش می دهد. آسیب های پنهان و احتمالی وارد شده به سیستم ترمز و یا سیستم ایربگ، ممکن است روزی و در یک جایی آثار جبران ناپذیری پدید آورد.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا