توصیه ها

۱۰ توصیه مهم برای رانندگی ایمن در برف و یخبندان

رانندگی در برف

چگونه برای رانندگی در آب و هوای برفی آماده شویم؟ با کاریرا همراه شوید!

تقریبا زمستان هر سال با بارش برف، برخی جاده ها و خیابان ها مملو از برف شده و چالش هایی را برای رانندگی به وجود می آورد. چالشی که پس از گذر چند روز تبدیل به مشکل پرخطری خواهد شد. این مشکل تبدیل شدن برف به یخ است که احتمال لغزش اتومبیل در خیابان را چندین برابر می سازد. از این رو اگر دقت و مراقبت هنگام رانندگی وجود نداشته باشد، احتمال به وقوع پیوستن حادثه بسیار بالا خواهد بود. هر سال آمار تصادفات ناشی از یخبندان خیابان ها و جاده ها قابل توجه بوده و موجب ایجاد خسارت‌های بعضا بزرگ برای صاحبان اتومبیل می شود. از این رو اگر مراقبت های لازم در کنار دقت بالا در رانندگی وجود نداشته باشد می تواند نتایج غیرقابل جبرانی را برای افراد رقم زند. رانندگی ایمن در برف چگونه است؟

در فصل زمستان شما می توانید با یادگیری آموزش های نحوه رانندگی در برف و یخبندان، خطرات احتمالی را بسیار کاهش دهید تا هیچ خسارتی به خود و دیگران وارد نکنید. در رانندگی باید پیش بینی هایی داشته باشید و آن را درک کنید تا بتوانید عملکرد و واکنش بهتری از خود نشان دهید. شاید نیاز داشته باشید در روزهای برفی سفری داشته باشید و این سفر باید به مجهزترین شکل ممکن انجام گیرد. برخی مسیرها ممکن است صعب العبور باشد و نتوانید به سادگی از آنها عبور کنید. مثل سربالایی ها و سراشیبی هایی که پوشیده از برف و یخ هستند. اما به احتمال زیاد برخی دیگر توسط امدادهای جاده ای پاکسازی شده تا عبور و مرور به شکل بهتری انجام گیرد. البته باید این شانس را داشته باشید که با ترافیک رو به رو نشوید. در شرایط بحرانی جوی قطعا عدم وجود امکانات یا تجهیزات می تواند مشکلاتی را رقم زند.

رانندگی در برف

رانندگی بدون تجهیزات در برف و یخبندان در حقیقت یک ریسک بزرگ بوده و می تواند خطرات غیرقابل جبرانی را به دنبال داشته باشد. از این رو بهتر است با توجه به نکات ایمنی عازم سفر در جاده ها و خیابان های یخ زده شد. به طور کلی برای رانندگی بی دردسر در شرایط برفی و یخبندان باید براساس راهنمایی و مهارت هایی عمل کرد. در این مطلب قصد داریم شما را با ۱۰ روش رانندگی مطلوب در این شرایط را برای شما شرح دهیم:

۱ –  آمادگی داشته باشید

اگر در شرایط آب و هوایی برفی از آمادگی لازم برخوردار نباشید، دردسرها و مشکلات فراوانی گریبان گیر شما خواهد شد. از این رو لازم است خود را برای چنین شرایط خطرناک و دشواری آماده سازید و مهارت بالایی را بدست آورید. همراه داشتن وسایل ضروری مثل چراغ قوه، زنجیر چرخ، کفش مناسب رانندگی، لباس مناسب و گرم و البته راحت همگی می توانند به رانندگی ایمن کمک کنند.

۲ –  حفظ آرامش و کنترل کردن خودرو

حرکت و چرخش سریع و ناگهانی فرمان در شرایط برف و یخ خطرساز بوده و از آنجایی که جاده لغزان است می تواند کنترل اتومبیل را از دست شما خارج سازد. بیشتر حادثه ها از عدم کنترل اتومبیل ناشی می شود که به دلیل حرکت دادن سریع فرمان و یا فشردن سریع و محکم پدال گاز یا ترمز پیش آمده است.

۳ – ترمز باکیفیت

سعی کنید پیش از حرکت در جاده های برفی و یخی از سیستم ترمز مطمئن و باکیفیت برخوردار شوید. همانطور که می دانید اگر سیستم ترمز شما عملکرد خوبی از خود نشان ندهد می تواند خطر آفرین بوده و لغزندگی را به دنبال داشته باشد. حفظ فاصله ایمن با خودروی جلویی نیز می تواند مانع تصادف شود. از ترمزهای ناگهانی پرهیز کنید و سعی کنید همیشه با سرعته  آهسته ای که دارید پدال ترمز را به آرامی فشار دهید.

۴ – پاکسازی

اینکه هنگام استارت سعی می کنید اتومبیل را گرم کرده و شیشه ها را از برف و بخار پاک کنید کافی نیست. اگر روی سقف خودرو شما برفی باقی مانده باشد باید پاکسازی شود زیرا ممکن است حین رانندگی تکه های برف به روی شیشه جلو راننده سقوط کرده و مانع دید مناسب و در نهایت ایجاد حادثه شود. گذشته از آن، گاهی پلیس نیز با چنین رانندگانی برخورد خواهد داشت از این رو باید برف روبی کامل صورت گیرد. سنسورهای دنده عقب، دوربین عقب، چراغ های جلو و عقب را نیز قبل از حرکت از برف و یخ پاک کنید. در شرایطی که دید کم است چراغ های مه شکن را روشن نگاه دارید تا هم دیگران بهتر شما را ببینند و هم خودتان مسیر مقابل را راحت تر طی کنید. فیلترهای داخل کابین مناسب نیز می توانند از بخار کردن شیشه ها و دم کردن فضای اتاق خودرو جلوگیری کنند.

۵ – آگاهی از اطلاعات جاده

هنگامی که خودرو استارت زده می شود باید رادیو را روشن کنید تا از آخرین اطلاعات جوی و جاده ای با خبر شوید. با استعلام شرایط جوّی و جاده ای بهتر می توانید برای سفری مطمئن و دور از خطر برنامه ریزی کاملی داشته باشید. کسب اطلاعات کافی درباره جاده ای که قرار است در روز برفی از آن عبور کنید می تواند کمک شایانی باشد. مسیرتان را همیشه از طریق معابر و جاده های اصلی برنامه ریزی کنید تا به هنگام بروز شرایط اضطراری دچار مشکل حاد نشوید و کمک رسانی هم سریع صورت گیرد.

۶ –  آشنایی با سیستم ایمنی اتومبیل

اگر خودرو شما از ESP بهره می برد می تواند ثبات خود را در جاده لغزنده حفظ کند و دچار لغزشی نشود. موضوعی که قطعا می تواند در رانندگی روزهای برفی مورد اهمیت قرار گرفته و مهم باشد. بنابراین اگر با سیستم ایمنی اتومبیل خود آشنایی کافی نداشته باشید قطعا مشکلات بیشتری را به دنبال خواهد داشت که برطرف ساختن آن را دشوار می سازد. اگر خودروی هوشمند دارید، می توانید آن را روی حالت رانندگی در حالت برف و یخ (یخبندان) قرار دهید. خودروهایی که برای رانندگی در شرایط سخت نظیر جاده برفی تنظیم می شوند، بهترین عملکرد را از خود نشان داده و به راننده در حفظ تعادل خودرو کمک می کنند.

رانندگی در برف

۷ –  کنترل خودرو به هنگام لیز خوردن

داشتن سرعت کم و قابل کنترل اولین و مهم ترین نکته برای رانندگی ایمن در برف و شرایط سخت جوّی است. اکثر حوادث در این شرایط با سرعت آهسته قابل پیشگری هستند. چنانچه خودروی جلویی لیز خورد و یا ترمز گرفت ، از چرخش ناگهانی فرمان پرهیز کرده و گاز را رها کرده و به آرامی ترمز بگیرید.

۸ –  داشتن پیش بینی

همانطور که قابل پیش بینی است، جاده برفی و یخی حادثه آفرین بوده و نمی توان به سادگی از آن عبور کرد. حواستان به جلو و کنار خود باشد. ممکن است به ناگاه خودرویی لیز خورده و از کنار به شما برخورد کند. واکنش به هنگام ( و نه ناگهانی) و صحیح ضامن سلامتی شما خواهد بود. مجدد به حفظ فاصله ایمن با خودروهای جلویی اشاره می شود. در شرایط یخبندان خودرو مسافت بیشتری برای متوقف شدن احتیاج دارد و در صورت لیز خوردن نیز به فضایی برای کنترل و متوقف شدن احتیاج دارد. از این رو به خودروهای کناری و البته به خودتان فضای کافی بدهید. در شرایط برفی و مه گرفتی ، خواندن تابلوها و رویت علائم راهنمایی و رانندگی نیز سخت است. به همین دلیل حواستان باشد تا به دلیل بی توجهی به تابلوها دچار مشکل نشوید.

۹ –  کسب مهارت

گذراندن دوره رانندگی ایمن در برف می تواند شما را برای چنین شرایطی آماده سازد. شاید گذراندن این دوره کمی هزینه به دنبال داشته باشد اما گذراندن آن ضروری بوده و باید به طور حتم صورت گیرد. زیرا اگر مهارت کافی نداشته باشید موفق نخواهید شد از چنین شرایطی بدون خطر بیرون آیید. این دوره ها را برخی موسسات و افراد حقیقی برگزار می کنند. همچنین می توانید از دوستان و آشنایان که مهارت بیشتری در رانندگی دارند کمک بگیرید.

۱۰ – گیر کردن در برف

اگر اتومبیل شما در برف گیر کرده باید تا جایی که می توانید آن را به کنار جاده هدایت نمایید زیرا در صورت قرار گیری در میان راه موجب مسدود شدن راه دیگر رانندگان خواهد شد. همچنین اگر اتومبیل در سربالایی شروع به لغزیدن به سمت عقب کرد کافیست فرمان را به آرامی کامل بچرخانید و ترمز دستی را بکشید تا چرخ های عقب قفل شوند. در این شرایط چرخ هایی جلویی برف ها را جمع کرده و باعث کاهش سرعت می شوند.

برای ارسال دیدگاه کلیک کنید

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بالا